Anterialis Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hva er forskjellen? Dette kommer når jeg skal sette fast ip til min egen pc, så kan jeg velge mellom gateway og router. På forhånd takk Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 gatewayen er veien til ruteren, slik at trafikk som ikke skall være på ditt lokale nett blir forwardet på gatewayen til ruteren. Det er adressen til ruteren Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Så gateway er en adresse som kun blir brukt når folk som ikke skal være på mitt nettverk alikevel er på nettverket? Hvis jeg skal sette fast ip til min egen pc, hvem av disse settingene skal jeg bruke da? Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Om du skall ut på nett, om andre skall bruke ditt nett benyttes gatewayen, rutere setter sammen lan mange lan er wan (local area network - wide area network) Du kan også ha nat tjeneste med dhcp på ruteren din, da har ruteren en gyldig ip adresse mens dhpen deler ut private adresser til det lokale nettverket ditt Har du egen ruter? eller skall du bare koble deg opp mot isp (nettlevrandøren din) sin ruter? Du må forklare mer Endret 24. januar 2005 av simalarion Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg har egen router, og jeg skal sette fast ip til meg selv. Er inne på min egen router i nettleseren nå liksom, men så har jeg disse to valgene. "router" og "gateway". Der kan jeg skrive inn ip adresse. Destination LAN IP: . . . Subnet Mask: . . . Default Gateway: . . . Interface: Disse inputtene har jeg på "gateway". Har de samme på "router" + en innstilling som heter for "rip". Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 til deg selv lager (om du ikke har dchp på ruter) setter du en statisk priv adresse fra en priv range feks klasse a 10 serien subnett 255.x.x.x evn 192.168 serien subnett 255.255.x.x forklarer nærmere om du ikke forstod dette Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 jo har dhcp men pga. andre ting så er det kjekkere å ha en fast ip som router alltid gir til meg hver gang jeg logger på router. Eller er det bare dumt å ha statisk ip? Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) neida bare mer administrasjon om du har stort nettverk ruteren din kan feks ha priv 10.10.10.1 255.255.255.0 pcen din 10.10.10.2 255.255.255.0 har du fått det til? Endret 24. januar 2005 av simalarion Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Sånn ser det ut. Hva skal jeg putte i det "nedfellingsvinduet" jeg har pekeren i? router eller gateway? EDIT: Er det noen som kan forklare meg hva "Gateway", "Subnet mask" og DNS server er? Gjerne både enkelt og mer avansert. Vet sånn nogenlunde hva de er og klarer å sette inn riktige tall og sånn, men vil liksom skjønne hva jeg gjør 100% hvis dere skjønner. Noen gode linker kan dere jo også gi hvis dere ikke orker å skrive Endret 24. januar 2005 av w3p Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Her står det lan ser du Her skall du sette opp ditt lokale nettver med gateway ut til isp`n din jeg har alleredet satt opp noen adresser for deg Her ser du eksempler-jeg har satt opp og bruker priv range 192.168.x.x . Om du leser alle postene mine nå skall du se en rød tråd (idiotisk skrevet men fant ikke på noe annet) Endret 25. januar 2005 av simalarion Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) La nå den stå som gateway, også klikker du på Basic setup og lar vær å tulle inne på advanced routing menyen. Det er ingenting der du trenger å endre på som ikke blir endret automatisk ved å gjøre det du skal på basic setup. Den menyen du er inne på er forøvrig for å legge opp statiske ruter mellom de forskjellige nettverksinterfacene på routeren, altså WAN,LAN og WLAN. Endret 25. januar 2005 av The Jackal Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Det ser jeg nå Ta bildet av basic settingen din! SKall ha final test i sem4 cnna i morgen hehe Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Jeg fant det ut selv Takk for alle svar. Brukte gateway som innstilling... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå