Gå til innhold

Den ensomme rytters fall?


Anbefalte innlegg

Dette er absolutt en bra refleksjon.

 

Føler at jeg er enig i mye av det som er skrevet, men det er nevnt i tråden at "det er sånn fordi jeg mener det." Men er det ikke akkurat det som er poenget da? noen foretrekker ost, andre skinke... Men det er ikke noe som slår begge deler.

 

Kan jo si litt om hvorfor jeg føler at SP fortsatt er en viktig del av spillene...

 

Kan godt begynne med eksempler på nyere spill hvor jeg har nytt godt av SP delen selv om det er de gode gamle jeg lengter etter å skrive om...

En utdøende genre: Eventyr-spillene fikk noen få tilskudd i fjor, ett av de er Syberia II. Utrolig bra spill, selv om det kanskje ikke appellerer til alle. Denne genren forutsetter nesten at det er SP siden alt dreier seg om å løse problemer for å drive historien fremover. Nesten som en film hvor du får styre kun en skuespiller.

 

Et annet glimrende eksempel er GTA: San Andreas. Dette trenger vel ingen videre forklaring, men det er vel ikke vanskelg å se hva som er den store fordelen med slike spill (slike spill som i SP spill / SP delen av spill). Du vet at du er hovedpersonen i din egen verden. Om du spiller et MMORPG eller bare et hvilket som helst annet online spill handler det om konkurranse, det å bli bedre enn andre, eller for noen å være sosial i steden for å spille for seg selv. Men det er en helt annen følelse da du kun er en av mange fremfor å være hovedpersonen i et spill du kan spille fremover i ditt eget tempo.

 

Tillat meg å grave litt bakover i tid. The Elder Scrolls III : Morrowind er et spill som har vært ute en god stund, men fortsatt ikke gått i glemmeboka. Hvorfor det? når du har spilt ferdig et SP spill er det da ikke noe vits i å ta det frem igjen? det er jo bare det samme som skjer.... Helt feil. Kanskje dumt å ta dette som et eksempel da det ikke illustrerer poenget mitt. Men vi prøver allikevel. Når du har spilt igjennom et bra SP spill (som det dessverre blir stadig færre av da MP blir fokusert mer på) kan du gjerne ta det frem igjen noen måneder senere og spille en gang til. Det er som en bra film, altså verdt å se igjen.

 

En annen ting som er interessant med nevnte spill (morrowind) er muligheten for brukerlagede modifikasjoner. Om vi får se flere store SP titler med samme mulighet for modding kan det nok hende vi får flere SP spill vi kommer til å huske fremover. Det varer jo så mye lengre hvis vi får litt variasjon :)

 

 

men dette er bare min mening, da. Regner med mange er uenige, men sånn ser jeg på det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra artikkel, men jeg tror ikke det er noen fare med det første. Bare tenk på spillene som har solgt mest og er stemt frem som årets beste: Hl-2, Halo 2, NFSU 2, det siste GTA og mange flere jeg ikke kommer på. Disse spillene har hovedfokus på enspiller. Jeg tviler på at et overveldende flertall av gamere vil ønske å gi slipp på slike enspiller-opplevelser.

Lenke til kommentar
The Elder Scrolls III: Morrowind er et fint eksempel på et fortreffelig spill som klarer seg uten flerspillerstøtte. Samtidig er det fristende å tenke på hvor bra spillet kunne ha blitt som et massivt online rollespill i det samme universet.

 

Bethesda har nok også tenkt det samme, og Oblivion kan overraske med å støtte flerspiller. Vi venter selvsagt i spenning, selv om denne ventetiden sikkert blir lengre enn det de fleste tror.

Så komplekst og med så mange valgmuligheter npc's, fractions, quests og diverse script, ville det tatt det relativt besjedne (i form av antall ansatte) Bethesda hvor mange år å fullføre dette i MMORPG? 10? 15?

Bethesda sier selv at deres spisskompetanse ligger i single player, hvor de har en helt spesiell mulighet til å skape enorme og langt på vei komplette univers. Det siste etter min mening.

 

I det jeg har lest av intervjuer, FAQ etc. står det ganske så klart at Elder Scrolls IV vil kun bli single player. Det som dog kunne funket. og jeg selv synes hadde vært kult, hadde vært en co-op på opp til 4 spillere e.l.

 

Forresten gledelig overraskende å se så mye postivt indirekte sagt om Bethesda som i denne artikkelen og påfølgende thread. Den vanlige Elder Scrolls lesningen i forum'er er som regel preget av temaet bugs (ofte skrevet i store bokstaver).

 

Nettopp dette spesielle universet er jeg selv synes mangler i Everquest (som er det eneste MMORPG jeg har erfaring fra). Ja det er fin scenery, mye å se etc. Men det blir liksomt tomt og masete når det kommer til story og quests. Alt havner om å holde seg nærme spawneplass for å få xp under beltet til å levle. MMORPG's er forøvrig vanvittig tidkrevende (a reise fra land til land tar bokstavelig talt timer). Hvem liker å bruke timer bare på å komme seg på rett plass i den virtuelle verden?

 

Det du dog nok dessverre har rett i er at ventetiden blir lenger enn det Bethesda (og folk) sier.. Web-shop'er opererte med 1998 (juli) som release date på Morrowind. Det kom vel ut i 2002(?)

Lenke til kommentar

Tillat meg å grave litt bakover i tid. The Elder Scrolls III : Morrowind er et spill som har vært ute en god stund, men fortsatt ikke gått i glemmeboka. Hvorfor det? [klipp]

 

En annen ting som er interessant med nevnte spill (morrowind) er muligheten for brukerlagede modifikasjoner. Om vi får se flere store SP titler med samme mulighet for modding kan det nok hende vi får flere SP spill vi kommer til å huske fremover. Det varer jo så mye lengre hvis vi får litt variasjon :)

Hardcore Daggerfall miljøet, spilte Daggerfall aktivt ihvertfall fram til 2002. Med tanke på at det kom ut i 1996, og ikke en gang hadde svga grafikk sier det sitt om spillet.

 

http://www.mobygames.com/game/shots/p,2/gameId,778/

 

Dette var også før mod'ens tid. Jeg tror folk spiller TES spillene rett og slett fordi de er bra.

Lenke til kommentar

atlså, i artikkelen står det at de venter i spenning på om det kommer multiplayer til obvilion..

 

Jeg kan bekrefte at det IKKE kommer multiplayer til dette spillet, da jeg kontaktet utviklerne å spurte om nettop dette.. De svarte at dette ikke var planlagt og heller ikke kom til å bli laget.

Lenke til kommentar

Tenkte bare å komme med noen innspill til temaet i artikkelen:

 

Hvorfor mer multiplayer nå enn før:

* Flere som har internett-tilkobling

* Massive Multiplayer er lønnsomt når det treffer - ingen piratkopiering

* Egen erfaring tilsier at publishere vil ha det som en feature de kan skryte av når de skal selge spillet inn til butikkene/gamerne

* Nye konsepter/sjangere har kommet til, bygget rundt online-muligheter

 

Singleplayer kommer aldri til å dø ut - det er for mange unike sjangere som har sitt eget publikum og som ikke kan gjenskapes i en MP-setting. Singleplayer adventure kan aldri bli det samme som en MMRPG.

 

Det som kan skje er at internettoppkobling forutsettes for å få slutt på piratkopiering og at man får en slags abonnementsordning også på singleplayer spill (men sikkert med en annen prisstruktur enn man ser på f.eks WOW eller AO).

Lenke til kommentar
atlså, i artikkelen står det at de venter i spenning på om det kommer multiplayer til obvilion..

 

Jeg kan bekrefte at det IKKE kommer multiplayer til dette spillet, da jeg kontaktet utviklerne å spurte om nettop dette.. De svarte at dette ikke var planlagt og heller ikke kom til å bli laget.

 

Jeg er klar over at sjansene er små for at det vil komme flerspiller i Oblivion, og det er vel mer ønsketenkning enn en realitet.

 

Når det er sagt, så må du ikke finne på å stole blindt på utviklere. Hvis flerspiller er det "store nye" de holder på med ved utviklingen av Oblivion, tror du virkelig de ville ha avslørt dette ovenfor deg? ;)

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at sjansene er små for at det vil komme flerspiller i Oblivion, og det er vel mer ønsketenkning enn en realitet.

 

Når det er sagt, så må du ikke finne på å stole blindt på utviklere. Hvis flerspiller er det "store nye" de holder på med ved utviklingen av Oblivion, tror du virkelig de ville ha avslørt dette ovenfor deg?  ;)

Samtidig vil det være dumt av Bethesda å la tusenvis av MMORPG-fans få aversjon mot spillet som igjen gjør at de ikke gidder å sjekke det opp (evt. kjøpe det ) når det kommer ut, ved å avkrefte multiplayer, hvis det faktisk er påtenkt.

 

 

Multiplayer selger vanvittig rpg'er om dagen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bra artikkel, særlig nå i disse hysteriske WoW-tider. Personlig er jeg ennå tilhenger av å luske rundt som ensom rytter i spill. Men flerspiller er jo ikke å forakte, i forhold til samarbeid om oppgaver eller for å utfordre levende vesen istedet for PC'ens programmerte "intelligens."

Gjennomført godt skrevet artikkel, med fokus gjennom hele, på det valgte tema.

:thumbup:

Endret av Helgenen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg er klar over at sjansene er små for at det vil komme flerspiller i Oblivion, og det er vel mer ønsketenkning enn en realitet.

Jeg håper for min del at det IKKE kommer, jeg da. Frykter at implementering og tilpassing til flerspiller i Oblivion vil ta bort en del fokus fra tilretteleggingen for enspillerdelen, noe i allefall jeg i såfall synes er uheldig. Skal spillet fungere både i enspiller og flerspiller krever det en del ekstra ressurser fra utviklernes side, og det vil mest sannsynligvis medføre en del tekniske begrensninger i spillet pluss en mindre gjennomført spillverden. Pluss at jeg ikke kan fordra flerspiller i RPG-spill. ;)

 

Derfor: Singleplayer only i Oblivion = ja takk! :w00t:

 

edit: Skriveleif.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Takk for en fin artikkel. MUDs(multi user dungeons) og World of Warcraft er mine favoritter. World of Warcraft er det eneste spillet som har fanget min interesse i mer enn 2-4 uker når det gjelder graphics spill. Diablo 2 var gøy til man hadde fikset seg en char. Mud har jeg holdt på med i 6 år. Jeg har ikke spilt noe annet spill siden jeg spilte "pang" på min gamle atari.

 

Det som gjør at jeg har lyst å spille de spillene er at man kan være sammen med

andre, samtidig som man gjør noe som er gøy. Nemlig lærer man seg noe nytt og du kan faktisk drepe en annen spiller uten at den blir det minste såret i virkeligheten. Det er bare helt utrolig, det er så jeg skjelver. Jeg synes også om å løpe rundt og se hva som er i området, men i begynnelsen var det mest for å få noe ut av det, også spells og systemer og maps er virkelig interessant. Det er akkurat som du reiser rundt i en verden mens man sitter foran en dataskjerm. Jeg synes ikke noe om roleplay men likevel har jeg ikke klart å komme meg bort fra disse spillene på 5-6 år. Tror neppe jeg slutter selv om man blir eldre. Jeg må si at jeg liker hack'n slash roleplaying games bedre enn strategi eller (bare) counterstrike etc.. Roleplaying games kan få deg til å bli virkelig sint på dine medspillere og da er det enda gøyere å ta de.

Det er ikke akkurat å bare ta noen uten å vite noe om spillet så det gjør jo at du har en evig læringsprosess mens du spiller. Ihvertfall nesten. Det å skaffe seg det beste utstyr og våpen og heals og mana er jo det viktigste av alt.

 

For å si det som det er. MMORPG er artig, det gjør deg addiktiv og det i mange år, så om du har planer om å møte virkelige mennesker hver dag ja ikke bli skuffet om de ser rart på deg når du setter deg ned framfor pcen og ikke går derifra før det er langt på natt. Det kan ta mesteparten av din tid. MMORPG er kommet for å bli.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

I SP-spill kan man "eie" uten å være over gjennomsnittlig god, bare ved å sette ned vanskelighetsgraden litt. Det henger jo veldig sammen med det en annen nevnte om at MP-spill handler om konkurranse. Konkurranse er mest gøy for dem som er over gjennomsnittlig gode. Det viktigste er ikke å delta, men å vinne.

 

Månedsbetalte MMORPGer er laget avhengighetsskapende fremfor underholdende...

 

Multiplayer kan ikke ta over alle genre uten at det går ytterligere ut over mangfoldet, men kan godt legges til som en artig ekstrafunksjon som øker spillenes varighet, slik det er gjort i utallige spill til nå, for eksempel RTCW. Oblivion og Morrowind kunne hatt Arena-kamper som eneste multiplayer. Det hadde vært kult, det, å møtes i en litt stor arena for å avgjøre hvem som er best.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...