lperik Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Har satt opp to maskiner i nettverk via en switch. Switchen er igjen koblet til en internettruter så begge har nett. Maskinene kjører winxp pro og begge har norton firewall. Ja, og begge har mottar automatisk IP og DNS. Det var vel greit om oppsettet. Så kommer problemene. Har kjørt "set up a home or small office network" wizarden på begge maskinene og begge skal da ha mshome som workgroup. Men maskinene finner hverandre ikke, og om jeg søker etter andre maskiner fra "my network places" finner den ikke den andre maksinen. Hva kan gjøres? Lenke til kommentar
Jakob_di Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 XP SP2 ... ? Sjekk brannmur innstillinger om det kan gjøre noe ... ? denne kan lett stenge NetBIOS J Lenke til kommentar
lperik Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 XP SP2 ... ?Sjekk brannmur innstillinger om det kan gjøre noe ... ? denne kan lett stenge NetBIOS J Å, beklager glemt å skrive om det. De har begge SP1 og alle sikkerhetsoppdateringer. Har og sjekket at den innebygde firewallen i win er skrudd av på begge maskiner. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Husker jeg hadde noe kluss med noe lignende en gang. Alt jeg trengte å gjøre da var å faktisk dele en fil (jeg hadde ikke delt noe, ergo kunne ikke den andre maskinen se noe). Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Har selv hatt problemer med norton internet security, den sperrer nettverket ditt selv om du setter den opp til ikke å gjøre det. prøv å disable nis, finner dere ikke hverandre da, så sett opp fast ip. Lenke til kommentar
Micro80 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Sett opp nettverks innstillingene i brannmuren din... Kjør wizarden der... Vis du ikke har lagt inn at du godtar rangen som pc'ene står i så ser du ikke den andre pc'en og du får ikke kontakt. Gå inn i Norton>Firewall>config>nettwork>wizard Lenke til kommentar
Micro80 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) *** Slettet *** Fjernes av administrator... Endret 24. januar 2005 av Micro80 Lenke til kommentar
lperik Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Har selv hatt problemer med norton internet security, den sperrer nettverket ditt selv om du setter den opp til ikke å gjøre det. prøv å disable nis, finner dere ikke hverandre da, så sett opp fast ip. Da har jeg prøvd å disable firewallen uten noe mer fremgang. Har allerede prøvd å taste inn fast ip på den ene maskinen, satt opp ip adress, subnet mask og default gateway ut ifra de adressene som kom opp da jeg skrev ipconfig i doshell. Satt ikke opp noe på DNS server, vet ikke ipadressen til isp og ikke hvordan jeg finner den. (har tele2 adsl) Fungerte ikke selv om jeg skrev ip adressen manuelt, men er dette kanskje fordi dns server manglet? Er ganske fortapt her, gått tom for ting å prøve! Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Maskiner er et mysterium Alltid noe nytt som går galt =) Men.. har hørt noe sånt som at man bør ha gjeste profil aktivert på begge maskiner, aner seff ikke om dette kan ha noe å si, men det er jo bare å teste Lenke til kommentar
lperik Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Sett opp nettverks innstillingene i brannmuren din...Kjør wizarden der... Vis du ikke har lagt inn at du godtar rangen som pc'ene står i så ser du ikke den andre pc'en og du får ikke kontakt. Gå inn i Norton>Firewall>config>nettwork>wizard Nå har jeg jo prøvd å disable hele firewallen uten at det har hjulpet noe. Men hvor skal jeg "gå inn" a? Hvor ligger dette her: Norton>Firewall>config>nettwork>wizard Skjønte ikke helt hvor du mente jeg skulle gå hen.. Lenke til kommentar
NoWaX Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg vet ikke om jeg kan bidra med noe. *Men jeg har en teori om at det har kanskje skjedd en svikt mellom routeren og svitchen. Hvis du drar ut tp-kablen mellom routeren og svitchen, så test om dere finner hver andre da. Hvis dere gjør det, så er det definitivt noe gærnt i oppsettet på routeren deres. Ps. Lykke til.. Lenke til kommentar
Powerade Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) En liten ting du kan gjøre er å gi blanke i å finne noe på mine nettverks steder. Dennne klikker fra tid til annen, derfor kan du heller gjøre følgende Start--> Kjør Skriv der etter inn: \\"ip eller navn på maskinen du skal nå" Og trykk ok eller enter. Endret 24. januar 2005 av Powerade Lenke til kommentar
lperik Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Fikk ordnet det nå, skrev inn 100.0.0.1 som ip på ene maskina og 100.0.0.2 på andre maskina. fant hverandre da, men mista internett selvfølgelig.. Fikk iallefall overført det jeg trengte så da får jeg heller drite i at de ikke finner hverandre mens internett fungerer. Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå