ossa Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hei, Ser at Japan Photo har Canon EOS 3000N til 1299,- Dette er latså et analogt kamera. Lurer fælt på å kjøpe meg digitalt speilrefleks senere. Kan man da eventuelt bruke linsene man bruker på analogt også på Canon sine digitale speilrefleks? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 EF-linser kan du bruke på et evt. fremtidig DSLR-kamera, ja. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Men husk at brennvidden på linsene du kjøper til en filmbasert speilrefleks vil få større effektiv brennvidde ved bruk på digitale speilrefleks. Gang med 1.6 for Canon EOS 300D, 10D, 20D. Dette gjør ofte at linsene en har kjøpt til det gamle kameraet har et upraktisk zoomområde. En 28-80mm linse vil f.eks tilsvare en 44-128mm linse. Hvis du kjøper en linse som er 17mm i vidvinkel-enden vil denne imidlertid kunne være nyttig på digital speilrefleks også, siden denne vil gi effektive 27mm vidvinkel. Håper dette var til nytte, og lykke til! Lenke til kommentar
ossa Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Hei igjen, Takk for svar. Jeg er, som dere sikker skjønner, veldig uerfaren. Men, jeg har lyst å begynne å eksperimentere litt med speilrefleks. Hadde egentlig tenkt å gå for et digitalt, men når jeg så 1299,- for det analoge tenkte jeg at det kanskje ville være lurt å prøve med det først. Dum taktikk? Er det ikke en sinnsykt god pris? Japan Photo har forøvrig Olympus e-300 til 6995 m/18-55 mm linse. Det er alternativet. Kom bra ut i en review i siste nummer av "fotografi". Finnes det greit utvalg av brukte linser til dette kamerat, og er det noen som har noen erfaringer med de. Blir mange spørsmål dette, men når jeg første er i gang kan jeg like godt fortelle at før jeg fant det analoge kameraet til 1299, vurderte jeg Nikon d70 Canon 300D Olympus e-300 Pentax *.ist Ds Regner nesten med at jeg ikke er den eneste som har vurdert disse 4. Liker egentlig best Pentax pga størrelse og at jeg har hørt at det finnes mye god 3parts linser til Pentax? Noen som gidder gi en kjapp vurdering/valg av de kamerane. Husk at jeg er veldig lite proff. Har et Fuji Finepix F601, så jeg har lyst på Speilrefleks, ikke nytt kompaktkamera.. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Det finnes mange gode tredjeparts linser til alle du nevner. Sigma og Tamron er vel de mest kjente. Ta deg en titt her og her, så kan du se hva som finnes til de aktuelle kameraene. Alle kameraene du nevner, skal gjøre en svært god jobb. Selv har jeg 300D, og er skrekkelig fornøyd. Mye av grunnen til at jeg valgte det, er at jeg har et par EF-linser jeg kan låne.. har du venner eller familie som du kan låne linser av, er det gjerne greit å kjøpe et kamera som støtter disse. Du blir nok ikke bli skuffet, uansett hvilket av dem du velger. Lenke til kommentar
Bottolph Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Noen som gidder gi en kjapp vurdering/valg av de kamerane. Husk at jeg er veldig lite proff. Har et Fuji Finepix F601, så jeg har lyst på Speilrefleks, ikke nytt kompaktkamera.. Du bør vel lese litt om disse kameraene selv? Det er ikke sikkert vi liker et kamera på samme måten - kanskje blir du skuffet om noen sier kjapt hva de synes? Jeg blir ikke så klok av kjappe synsinger i alle fall - det er fort at jeg lurer på hva man egnetlig mener med det man sier. I alle fall, på denne tråden - svar nr. 28, 29 og 30 gir deg linker til tester som nettopp har kommet på PENTAX *istDS. Er det noe konkret du lurer på skal jeg forsøke å svare, - men jeg har bare hatt PENTAX'en en måned... Lykke til! Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hvis du har anledning til det, så vil jeg virkelig anbefale å gå til digital speilrefleks med en gang. Du sparer en god del penger til film og fremkalling. Dessuten lærer du MYE raskere når du får tilbakemelding med en gang og kan eksperimentere fritt uten å være bekymret for kostnadene. Etter at Canon 20D kom ut har det kommet mange 10D og 300D på bruktmarkedet. Sjekk annonsemarkedet her på akam og på foto.no. Jeg tok en kjapp sjekk og det ser ut til at prisene ligger på 6-7000 og oppover. Det er vel heller ikke usannsynlig at det vil komme en del Nikon D70 på bruktbarkedet i vår hvis Nikon annonserer en etterfølger av denne eller D100. Jeg har hatt digital speilrefleks siden i fjor sommer nå, og angrer ikke et sekund. Etter anskaffelsen har jeg lært MYE mer enn det jeg lærte alle årene jeg har brukt film. Olympus E-300 har fått greie kritikker rundt om, men jeg har ikke erfaringer selv. En grundig test finner du på dpreview.com. Av det jeg kan lese i testen så er vel det største ankepunktet problemer med støy på høy ISO. Det er helt sikkert mye bedre enn du kan få på et digitalt kompaktkamera, men såvidt jeg har forstått er det mindre støy i bildene til både Canon og Nikon sine speilreflekser. Personlig ville jeg gått for en brukt 300D eller 10D hvis økonomien var høyeste prioritet. Har 300D selv og er veldig fornøyd med den, med unntak av hastigheten på skriving til kort og hurtigbufferet. Kun fire bilder i serie (Som forøvrig er omtrent lik på for Olympus E-300) er litt i minste laget noen ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå