uGuR Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Skal kjøpe meg en filmskanner. Har lett litt rundt på nett og kommet fram til at det står mellom Nikon Coolscan LS-50 ED og Minolta Dimage Scan Dual IV Det er jo en vesentlig prisforskjell på disse to, å jeg kunne godt tengt meg å kjøpt den biligste altså Minolta'n. Jeg bruker nå en CanoScan LIDE 80 Flattbed, men etter å ha lest og sett testen her på akam, har jeg bestemt meg for å bytte. Spørsmålet er da, blir Minolta'n bra nok for en Amatør/entustiast som meg eller blir den ettervært for dårlig. Eller er det like greit å kjøpe Nikon med en gang. Det blir skanning av negativer, for redigering i PS den vil blir brukt til først og fremst. Noen som har noe erfaring med disse to? Tips/råd? Pluss eller Minus? Bruker Nikon F75 speilreflekskamera hvis det er noen som skulle lure på det Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Forskjellen på disse er at Minoltaen har ordinære lamper som ikke har den samme holdbarheten som Nikons LED-løsning, samt at Nikon har ICE, noe Scan Dual ikke tilbyr. Endret 9. februar 2005 av Teleskopos Lenke til kommentar
shonny Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Hva med Minolta Dimage Elite 5400 II (må være II'en) ? Skal etter grundige undersøkelser handle inn en, og fyre opp min gamle Nikon F2S igjen også. Nå med negativ film. shonny Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Hva med Minolta Dimage Elite 5400 II (må være II'en) ?Skal etter grundige undersøkelser handle inn en, og fyre opp min gamle Nikon F2S igjen også. Nå med negativ film. shonny Hei! Jeg vil si at Nikon LS-50 fortsatt er det beste valget. Lenke til kommentar
shonny Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Jeg vil si at Nikon LS-50 fortsatt er det beste valget. Vanskelig å si, for jeg endte opp med Konica Minolta'en. Er fortsatt i innkjøringsperioden, men den ser ut til å virke meget bra. En ting: den er mye kjappere enn Nikon'en. Og nå kan jeg igjen bruke alt steinalderutstyret mitt med negativ film: Nikon F2s og objektiver fra lenge før AF!! shonny Endret 17. august 2005 av shonny Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Jeg vil si at Nikon LS-50 fortsatt er det beste valget. Vanskelig å si, for jeg endte opp med Konica Minolta'en. Er fortsatt i innkjøringsperioden, men den ser ut til å virke meget bra. En ting: den er mye kjappere enn Nikon'en. Og nå kan jeg igjen bruke alt steinalderutstyret mitt med negativ film: Nikon F2s og objektiver fra lenge før AF!! shonny La det være helt klart at disse skannerne er TOPP produkter, som vil gi deg ekstremt gode resultater med film. Grunnen til at jeg foretrekker Nikon, er at disse er utstyrt med LED-lamper som ikke får svekket effekt over tid. Men vi snakker da om lang tid. Du (og andre som bruker kombinasjonen film + filmskanner) vil finne ut at "steinalderutstyret" leverer en kvalitet som ikke ligger tilbake for noe digitalkamera under 50 000 kroner. Det er bare å glede seg over. AF gir heller ikke bedre bilder, hvis man skal være helt nøktern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå