ruva Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 sRGB and Adobe RGB farge. Hva er best å bruke, ser ut som sRGB er best ut av kamera men har lest at Adobe RGB er best for de som liker å behandle bilder i f.eks photoshop. Går jeg glipp av noe fargedata om jeg velger sRGB? Liker å jobbe med photoshop men vil gjerne gjøre det så enkelt som mulig. Og om slipper å jazze opp farger,kontraster og "glød" hver gang så hadde det vært greit. Men betyr bruken av sRGB at man ikke kan behandler bildene i photoshop like bra som i ADOBE RGB? Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 AdobeRGB er et større fargerom enn sRGB, så man har mindre spillerom med et bilde i sRGB enn et i AdobeRGB i etterbehandlinga. Bruk AdobeRGB på alle filer. Så konverterer du de bildene som skal på web til sRGB. sRGB er et fargerom som blir til vanlig bedre på web enn AdobeRGB. Bilder lagt ut på nett som har et AdobeRGB-fargerom vil ofte bli litt kontrastløst og blasst i fargene (om man da ikke tar hensyn til dette ved redigering/konvertering). Jeg jobber alltid i AdobeRGB, mens de bildene som skal på web blir konvertert til sRGB. Om du tar bilder i jpg og bruker et parameter som er for direkte utskrift vil du slippe å "jazze" så mye med bildene dine, men da mister man jo mye av vitsen med å ha et dslr da........ RAW, AdobeRGB og TIFF klinger godt i mine ører Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå