Gå til innhold

En liten filosofisk tanke

Anbefalte innlegg

Ja enig i at virkeligheten er kollektiv / universell, og totalt uavhengig av menneskers følelser om saken. Dvs vårt individuelle virkelighetssyn påvirker ikke virkeligheten, det påvirker bare oss selv/vårt syn.

Dvs. jeg mener en sten som eksisterer på andre siden av universet, eksisterer ikke noe mindre bare fordi vi ikke har observert den. Hvis virkeligheten hadde vært avhengig av vår observasjonsevne, ville isåfall universet vært uhyre lite, med noen enormt lange sylindre av "eksistens" utover de få knappenåls-områdene vi har sett 12-15 milliarder år utover med teleskoper.

Jeg trodde du var inne på noe helt annet jeg har nevnt tidligere om "100% identitet mellom to objekter" så misforsto deg nok litt der.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med deg karmacom. Men saken her var utsagnet til trådstarter. Vår egen virkelighet, realitet, kan kun ha vårt eget perspektiv.

Å begynne å snakke om at noe eksisterer utenfor vår egen virkelighet er en avsporing. Saken her var nettopp VÅR virkelighetsoppfattelsen.

For å gjenta meg selv. Om en alien holder en stein i hånda, så eksisterer ikke den steinen i MIN virkelighet. Den eksisterer i hans virkelighet. Min virkelighet har kun et perspektiv, og det er fra mitt ståsted i verden/universet.

Så enkelt er det. Ikke nødvendig å gjøre det mer komplisert enn det er.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med deg karmacom. Men saken her var utsagnet til trådstarter. Vår egen virkelighet, realitet, kan kun ha vårt eget perspektiv.

Å begynne å snakke om at noe eksisterer utenfor vår egen virkelighet er en avsporing. Saken her var nettopp VÅR virkelighetsoppfattelsen.

For å gjenta meg selv. Om en alien holder en stein i hånda, så eksisterer ikke den steinen i MIN virkelighet. Den eksisterer i hans virkelighet. Min virkelighet har kun et perspektiv, og det er fra mitt ståsted i verden/universet.

Så enkelt er det. Ikke nødvendig å gjøre det mer komplisert enn det er.

Bra satt ord på :))

Men det var en veldig intresant avsporing også:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...