djtesla87 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 jeg har surra noe ekstremt mellom diverse linux distrubsjoner, men begynner å bli temmelig lei. noen som har tips til hva jeg burde velge, Må være enkelt å innstallere stor kompatiblitet og ikke alt for vanskelig å bruke Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg synes Fedora (Core 3) er den aller enkleste av alle distroer. Har et superbrukervennlig installasjonsprogram og støtter sånn ca. alt som er mulig å støtte. De færreste linux-distroer er vanskelige å bruke etter at du har fått satt dem opp skikkelig med en enkel windowmanager som KDE eller Gnome. Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 jeg har surra noe ekstremt mellom diverse linux distrubsjoner, men begynner å bli temmelig lei.noen som har tips til hva jeg burde velge, Må være enkelt å innstallere stor kompatiblitet og ikke alt for vanskelig å bruke spør i et linuxforum om hvilken distro som er best / lettest / tøffest, så får du 7 forskjellige svar av 10 brukere. Jeg foretrekker denne, da den er både enkel å innstallere, lett å konfigurere (med grafiske verktøy til alt) og kommer med stort sett alle programmer jeg har bruk for innstallert som standard: http://pclinuxonline.com/pclos - PClinuxOS når det gjelder server-installasjon foretrekker jeg Debian. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 spør i et linuxforum om hvilken distro som er best / lettest / tøffest, så får du 7 forskjellige svar av 10 brukere. hehe, husker en gammel quote : "Ask 10 linux people what their favorite distro is, and you'll get 15 different answers" Personlig liker jeg ubuntu nå for tida, selv om den fremdeles er litt upolert. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) jeg har surra noe ekstremt mellom diverse linux distrubsjoner, men begynner å bli temmelig lei.noen som har tips til hva jeg burde velge, Må være enkelt å innstallere stor kompatiblitet og ikke alt for vanskelig å bruke Fedora, SUSE eller Ubuntu? Alle tre er lette å installere og har god maskinvarestøtte. Endret 24. januar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
søppel Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Gentoo er/var enklest og best for meg. Ikke noe surr med dependencies, og pakker til omtrent alt av programvare man kommer borti. Alt annet blir bare rart - f.eks. så var det et slit å installere emacs på en server - der jeg selvfølgelig ikke var interessert i X og GTK-støtte o.s.v. Dette var Debian, tror jeg - er en stund siden. Med Gentoo ordner det seg slik: emerge emacs -pvCalculating dependencies ...done! [ebuild N ] x11-base/xorg-x11-6.8.1.902 -3dfx -3dnow +bitmap-fonts -cjk -debug -dlloader -dmx -doc +font-server -hardened -insecure-drivers -ipv6 +minimal -mmx -nls -opengl +pam -sdk -sse -static +truetype-fonts +type1-fonts (-uclibc) -xprint -xv 43,277 kB [ebuild N ] media-libs/giflib-4.1.3 +X +gif 556 kB [ebuild N ] media-libs/libungif-4.1.3 +X +gif 429 kB [ebuild N ] app-editors/emacs-21.3-r5 +X* -Xaw3d -debug -gnome -leim -lesstif -motif -nls -nosendmail 0 kB Aha .. plussen forran X sier at "denne blir kompilert med støtte for X" -- og en haug med skrot blir hentet ned. Så jeg gjør slik: USE="-X" emerge emacs -pv[ebuild N ] app-editors/emacs-21.3-r5 -X -Xaw3d -debug -gnome -leim -lesstif -motif -nls -nosendmail 0 kB ..der ja .. enkelt å greit. Skriver jeg nå USE="-X" emerge emacs (uten -pv bak) så lastes programvaren ned, kompileres og installeres automatisk. Står masse om disse tingene på Gentoo's hjemmeside. Endret 24. januar 2005 av søppel Lenke til kommentar
dragon Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 nå holder jeg på å laste ned suse 9,2 og håper at det er beste valget... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Gentoo er/var enklest og best for meg. Ikke noe surr med dependencies, og pakker til omtrent alt av programvare man kommer borti. Alt annet blir bare rart - f.eks. så var det et slit å installere emacs på en server - der jeg selvfølgelig ikke var interessert i X og GTK-støtte o.s.v. Dette var Debian, tror jeg - er en stund siden. Med Gentoo ordner det seg slik: emerge emacs -pvCalculating dependencies ...done! [ebuild N ] x11-base/xorg-x11-6.8.1.902 -3dfx -3dnow +bitmap-fonts -cjk -debug -dlloader -dmx -doc +font-server -hardened -insecure-drivers -ipv6 +minimal -mmx -nls -opengl +pam -sdk -sse -static +truetype-fonts +type1-fonts (-uclibc) -xprint -xv 43,277 kB [ebuild N ] media-libs/giflib-4.1.3 +X +gif 556 kB [ebuild N ] media-libs/libungif-4.1.3 +X +gif 429 kB [ebuild N ] app-editors/emacs-21.3-r5 +X* -Xaw3d -debug -gnome -leim -lesstif -motif -nls -nosendmail 0 kB Aha .. plussen forran X sier at "denne blir kompilert med støtte for X" -- og en haug med skrot blir hentet ned. Så jeg gjør slik: USE="-X" emerge emacs -pv[ebuild N ] app-editors/emacs-21.3-r5 -X -Xaw3d -debug -gnome -leim -lesstif -motif -nls -nosendmail 0 kB ..der ja .. enkelt å greit. Skriver jeg nå USE="-X" emerge emacs (uten -pv bak) så lastes programvaren ned, kompileres og installeres automatisk. Står masse om disse tingene på Gentoo's hjemmeside. Vidalinux er basert på Gentoo men har en modifisert Anaconda-installer som gjør at det blir mye lettere å installere distroen. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 nå holder jeg på å laste ned suse 9,2 og håper at det er beste valget... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå