Gå til innhold

Problemer med brukernavn og passord

Anbefalte innlegg

I går opplevde jeg at noen misbrukte min konto på en forumside. Det er andre gang dette skjer, og det er svært irriterende. Det spesielle er at det har skjedd på to forskjellige sider. Brukernavn og passord var forskjellige på sidene, og ingen kan ha hatt mulighet til å vite hva passordet var. Det spesielle er at begge sidene drives fra samme database, men de har ingen kontakt med hverandre bortsett fra det. "Noen" har tydeligvis visst at begge brukernavene var mine, og har det svært morsomt med å bruke min konto.

Spørsmålet er hvordan dette er mulig? Personen som gjorde det i går, sa at han/hun bevisst ikke hadde brukt en proxy. Har personen hacket databasen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slo meg var at du kan ha vært offer for såkalt "google-hacking". Det vil si at google brukes til å finne brukernavn og passord i databaser, men de aller fleste forum har så god sikkerhet at dette ikke er mulig. Hvis det er snakk om to "hjemmelagde" forum, så er det godt mulig at du har blitt offer for dette.

Det kan også skyldes at passordet var relativt lett, eller at du har en trojan eller en keylogger på datamaskinen din.

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Ad-Aware, Spybot, Microsoft Antispy og virus-sjekk. Sjekket også registeret, men ingenting er funnet i det hele tatt. På nettet er maskinen i "Stealth modus", i følge Symantech. Jeg har router med firewall, og kjører NeoWatch professional firewall i tillegg. Det er heller ingen andre som bruker denne maskinen.

Forum-siden det skjedde på søndag har over 11000 medlemmer, så den er ganske profesjonell. Det som gjør det ille er at jeg var moderator for begge forum, og vedkommende som hijacket mine konto fikk adgang til lukkede forum. Administrator ble svært bekymret, og sier han er nødt til å se på kodingen av databasen.

Når det gjelder passordet, var det unikt for forumet det skjedde på sist. Sjansen for at noen uten videre skal ha kunnet gjette det, er svært liten. Så hva gjenstår da, hacking av databasen? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...