Gilbert Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Har jeg forstått det riktig når jeg påstår at PHP opprinnelig sto for Personal HomePage (UIO), men nå står for Hypertext Preprocessor (php.net)? Ingen big deal, men greit å vite navnet på det man driver med Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Personal HomePage har jeg aldri hørt om, og det hørtes egentlig ganske teit ut i forhold til hva PHP egentlig er. Det siste forslaget ditt er for øvrig rett, men noen bruker også Pre HyperText Processor og vrir altså litt på det. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Ja, personal homepages virket alt for lite beskrivende og unikt for PHP. Derfor ble jeg litt overrasket. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 PHP Hypertext Preprocessor sto det for i min tid Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Torbjørn: Da dukker et nytt spørsmål opp - Hva står HP for i PHP? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) PHP (a recursive acronym for PHP: Hypertext Preprocessor) http://www.google.no/search?hl=no&q=define%3Aphp&meta= Ser visst ikke ut som det står for noe spesielt. Edit: Står jo "Hypertext Preprocessord" i title på www.php.net også. Endret 24. januar 2005 av Goophy Lenke til kommentar
LateFot Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) kan ikke ha noe med http å gjøre? HypertextTransferProtocol og php satt i sammenheng med http -> PreHypertextProcessor -> HypertextPreprocessor = PHP.. bare en tanke .. Endret 24. januar 2005 av LateFot Lenke til kommentar
LateFot Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Personal HomePage har jeg aldri hørt om, og det hørtes egentlig ganske teit ut i forhold til hva PHP egentlig er. Det siste forslaget ditt er for øvrig rett, men noen bruker også Pre HyperText Processor og vrir altså litt på det. hehe den har jeg lest om i en php bok og om jeg ikke husker feil så stod det noe sånt som "PHP betyr IKKE PersonalHomePage som noen tror, men..." Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Nei, det har heller med HyperText å gjøre, siden PHP leverer ut ferdig HyperText, måtte det være HTML eller ren tekst eller annet (f.eks. CSS). HTTP er bare - som navnet tilsier - overføringsprotokollen nettlesere bruker for å hente denne informasjonen. Endret 24. januar 2005 av Mr.Berg Lenke til kommentar
LateFot Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 ja var jo det jeg mente ... Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Virker som det er en delvis forvirring (se vedlegg i sammenheng med denne lenken) Hypertext Preprocessor klinger best i ørene mine, så om ingen har store innvendinger kommer jeg til å fortsette å tro det er riktig Lenke til kommentar
???????? Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) PHP står faktisk for Personal Home Page, før het det faktisk Personal Home Page / Forms Interpreter (PHP/FI). Sånn sett så finnes det ingen versjon 1 og 2 av PHP, men PHP/FI 1 og 2 - som kom på miden av 90 tallet. Så ble koden skrevet helt om, og de byttet navn til PHP - Hypertext Preprocessor. Dette var når versjon 3 kom på slutten av 90 tallet. Endret 24. januar 2005 av ???????? Lenke til kommentar
LateFot Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 må vist rette på min tidligere post ang, den php boka... fant en link som kanskje forklarer litt bedre navnet PHP PersonalHomePage/FormInterpreter Lenke til kommentar
???????? Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 For de som vil vite mer så er det best å kikke på hjemmesiden til PHP - www.php.net/history Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Torbjørn: Da dukker et nytt spørsmål opp - Hva står HP for i PHP? det er vanlig å "leke" med slike navn. du har f.eks GNU som betyr Gnu's Not Unix Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 For de som vil vite mer så er det best å kikke på hjemmesiden til PHP - www.php.net/history Strålende link Da er kunnskapstørsten min slukket for denne gang... Lenke til kommentar
melsom Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Mens vi er inne på forkortelser, hva står URL for? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 URL = Uniform Resource Locator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå