Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne porter med router

Anbefalte innlegg

Jeg har NextGenTel abonnoment og jeg har akkuratt skaffet med en bærbar pc, som bruker trådløs internett.

Jeg har NGT modemet som er koblet til LinkSys Routern. Den er vidre koblet med ledning til en stasjonær pc (snart en stasjonær til).

Den bærbare har trådløs tilkobling.

Det jeg har litt problemer med er å åpne porter.

Det er to ting jeg kan gjøre:

Telnet- og legge inn portene der. Dette fungerte før jeg fikk Routern og bare brukte en HUB for å dele internett mellom to stasjonære pc'er.

LinkSys- skrive den lokale ipaddressen til routern i nettlesern, logge meg inn og legge til portene der. Dette er den nye greia som kom med routern.

Må jeg legge inn portene i begge?

Er det mulig å bruke LinkSys's WRT54GS på 2 trådløs internett pc'er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har Nexgentel har du vel en router og ikke et modem. Koble LAN-porten på Nextgentelrouteren til en av LAN-portene (switchen) i LinkSys'en, slik at du ikke bruker router-funksjonen i LinkSys'en. Router funksjonen til Nextgentel routeren kommer man ikke utenom så vidt meg bekjent. Hvis du kobler LAN på Nextgentel til WAN på LinkSys'en får du et ekstra hopp og dobbel nat'ing. Slå av DHCP på LinkSys'en. Nå holder det å åpne porter og evt. forwarde porter på Nextgentelrouteren.

Du kan koble opp så mange PCer du vil (innen rimelighetens grenser) til LinkSys'en, hvis det er det du mener med det siste spm. ditt.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Nå har jeg koblet det slik igjen, og denne gangen fikk bare den stasjonære pcen internett. Den fikk også den lokale IP addressen 10.0.0.X som det var før jeg fikk routern.

Edit: Der fikk jeg liv i den bærbare også :D

Men hvordan skrur jeg av DHCP'en på LinkSys, nå som jeg ikke kan logge meg inn ved å bruke 192.168.1.1 mer?

Endret av Icenor
Lenke til kommentar

Først: Endre DHCP-oppsettet på Nextgentelrouteren til å dele ut fra f.eks. 10.0.0.10 og oppover så du får noen ledige IP-adresser til enehter som det er kjekt å ha fast IP på.

Får å få tilgang til admin-grensesnittet på LinkSys'en er vel det enkeleste å sette fast ip på PCen til f.eks. 192.168.1.2. Nå kan du gå inn på 192.168.1.1 og slå av DHCP. Endre også IP-adressen på LinkSysen til 10.0.0.2 (eller en annen adresse i 10.0.0.x-nettet som ikke er med i DHCP-scopet) Sett opp PCen din med DHCP eller en fast adresse i 10.0.0.x nettet. Nå kan du administrere LinkSysen på 10.0.0.2 (eller en annen adresse om du valgte det).

Det skal ikke ha noe å bety hvilken LAN-port du bruker.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...