Vargtass Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 PSu'en ga seg med det et godt hørtbart smell i dag. Antageligvis på grunn av noe metall-spon nede i ( ikke spør hvordan..) Uansettt psu er helt død, har forøkt å jumpstarte, uten hell. Her er et bilde av skaden, ser ut som det er en resistor som eksploderte. De gjenlevende resistorene måler 250 Ohm og 190 Ohm. Det som er merkelig er at den svidde resitoren også måler 190 Ohm. Noen som har noen tips til hvordan gjenopplive denne karen? Er sånn medium god på lodding, men vet ikke hvor jeg skal få tak i erstatnings resistor. btw, psu er en Chil-Innovation 350W. mvh r Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Du må nok regne med at det er flere skader, som ikke er synlig. F.eks en transistor er kortsluttet. Hvis du bare bytter synlig skadde komponenter så er det stor sannsynlighet for at det smeller igjen. Swicthmode PSU er vanskelig å reparere, selv med skjema. Så du må nok regne med å kjøpe ny. Som du nok har skjønt nå: man må alltid skru ut elektronikken når man borer/sager/filer i kabinettet. Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Takk for svar. Psu'n er ikke dyr nok til å rettferdigjøre mange timers søk med multimeter. Trodde et øyeblikk at det var HK som 'tok kvelden' - tok ikke ut det heller da jeg boret og sagde <<< *gal mann* mvh r. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Ja jeg tror du er gal ja. Du må ta ut alt i pc'n din når du skal sage å borre i kabinettet. Du må være sikker på ar det ikke finnes noe metallspon igjen før du starter pc'n igjen. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hvis den fortsatt måler 190 ohm så er den vel i orden? (Motstanden altså) Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Hvis den fortsatt måler 190 ohm så er den vel i orden? (Motstanden altså) Ja, det var det ikke jeg helt heller fortstod, en svidd resistor skal gi uendelig motstand. Det er den midt på og høyt oppe på bildet. Mulig det er en krets inne i selve printkortet som har 'snappet' Uansett, takk for innspill, tror jeg lar det ligge; ny psu er allerde i hus mvh r Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Du må lodde ut motstanden for å teste den, ellers vil resten av kretsen påvirke målingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå