Gå til innhold

Fujitsu Siemens Amilio-D hjemmepc...


Anbefalte innlegg

Har fått tilbud fra Falken/Complit om hjemmepc. Jeg lurer litt på om denne er noe særlig:

 

Prosessor: intel p4 2,2

cache: 256 L2

ram: 256mb

hdd: 30Gb

skjerm: 15.1 tft

grafikk: ATi Radeon mobile

CD RW/DVD combo: 6/8/8/24

batteri: 9 cell LiON / 2 timer

vekt: 3,54kg

annet: 56k modem, LAN, èn type III slot eller to Type II, 2 usb, 4Mbps IrDA, tv-ut, èn firewireport.

WinXP home, Office XP home, NVC antivirus, 3 år brukerstøtte.

 

total kostnad over 3 år: 18.327,-

 

Jeg er generelt skeptisk til "hjemmepc" ordninger. Noen som vil prøve å overbevise meg om at det er en lur ordning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en desktop prosessor!! Har fått det samme tilbudet selv igjennom St. Olavs Hospital i Trondheim.

 

PC'en er jo egentlig HELT RÅ, men så var det ett par ting da...

1) Desktop prosessoren vil bli varmere, ergo kraftigere vifte = mer støy (har ikke sjekket opp dette selv enda, men jeg spurte om det her for ett par dager siden og da ble det sagt så...)

2) Batteri tiden. 1t og 57min målte dinside.no batteri tiden til. Kommer jo veldig an på bruksområde om dette er avgjørende i avgjørelsen. For mitt vedkomne er 2 timer helt ok, så det blir ikke det som blir avgjørende.

 

Var en tur på telehuset idag for å sjekke opp PC'en, men de hadde den ikke der. Ble henvist til en annen butikk i Trondheim. Stikker dit på mandag. Kan jo se om det er noe fart i diskusjonen da og eventuelt komentere mitt intrykk av maskinen...

 

Arild

Lenke til kommentar

Uansett bør den være forholdsvis rimelig ettersom det er en "desknote" pc.

 

HjemmePC-ordninger er greit dersom man absolutt trenger en pc. Men konseptet er ikke like bra som gratispc gjennom arbeidsplassen. Vil også si at det begynner å bli en del mennesker som kan få rimelige pcer gjennom bekjente. Slik at prisen i dette tilfelle er ikke for mye.

 

Ytelsen på din "nye" bærbare kan avgi en ytelse du vil være fornøyd med. Så var det støybarometer. Det er enkelte som klager på for mye støy.

 

Man kan ikke akkurat ta på seg headset hver gang pcen skal brukes.

 

Lykke til!

 

_________________

Mvh

Nasir Iftikhar

 

[ Denne Melding var redigert av: iNas på 2002-06-17 16:48 ]

Lenke til kommentar

Da har jeg vært og sjekket opp Amilio D'en... Intrykket jeg sitter igjen med er absolutt positivt, men (det er alltid ett men..)...

 

Jeg vil personlig mene at de som klager over mye bråk ikke aksepterer noe støy i det hele tatt. Greit, viften høres, og greit det hadde sikkert vært best om man ikke hørte noen ting! Men så kan man stille spørsmålet: Hva er viktigst en pc til en ok pris, med høy ytelse og litt vifte støy, eller en pc til en høy pris, med ok ytelse og meget lite vifte støy! Skjønner at folk har ulike krav, men det må nesten hver enkelt selv finne ut av.

 

Et annen spørsmål man kan stille generelt til bærbare er jo mulighetene til og oppgradere. Og da tenker jeg spesielt på skjermkortet. På Amilo D som vi har fått tilbud om er det 32 MB Ram, noe som er ok idag, men hva om f.eks. 1,5 år... Hvem vet?

 

Men for mitt vedkomne spørs det nok ikke om det blir en Amilo D ja... Skal undersøke litt angående andre alternativer, men Amilo'en står høyt i kurs!!

 

Men for å understreke det: Jeg personlig mener ikke vifte-støyen er av noe særlig karakter!! Så den i seg selv er ikke noe grunn til å se bort i fra denne PC'en!!!!

 

Arild

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Langtind på 2002-06-17 19:24 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: langtind på 2002-06-17 20:55 ]

Lenke til kommentar

Zepto er jo som vanlig et alternativ, nå har jo ny modell kommet. Test kan du lese på Din Side.

 

Sendte dem en mail om støynivået;

"Støynivået på Znote 2002 er ikke verst. Viften går riktignok ved høy belastning av prosessoren, den lager lyd, men støyen er innenfor det akseptable og slukker raskt når belastningen avtar. På batteri senkes fsb-hastigheten, og da minsker viftebruken i tillegg betraktelig.

 

mvh

Bjørn Eirik Loftås

DinSide Data"

Lenke til kommentar

Heisann DrErling... Jobber også i Falken og har fått samme tilbudet. Sjekket litt rundt, og det virker som en knall-PC. Har det meste.

 

Skjermkortet har desuten 32mb DDR-RAM og støtte for 4x AGP. Altså rask nok for de fleste.

 

Har man inntekt over 289.900,- er tilbudet enda mer lukrativt. Jeg har ADSL fra Telenor fra før, og fikk tilbud om å bytte samtidig med PC-ordningen.

Dette er hva jeg vil betale de neste 3årene for det jeg har (hvis Telenor ikke begynner med mb.pr.krone ordning = dyrere for min del).

 

550,- X 36 = 19.800,-

 

Dette har jeg bestilt:

(kostnader over 3år)

 

Fujitsu Siemens Bærbar Amilio-D 14.474,-

Canon IXUS V2 stillbilde 2.306,-

Canon Mv5i videokamera 5.513,-

Canon N670U Scanner 393,-

Fujitsu S. CTM7011 17,2" flatskjerm 3.829,-

ADSL 704/128kbps 8.003,-

 

Totalpris = 34.518,-

 

Minus det jeg ville ha betalt for ADSL-abb. jeg har i dag 19.800,- = 14718,-

 

Altså hvis jeg legger til 14.718,- over en 3-årsperiode for jeg i produkter for ca. 55.000kr.

Enda en fordel er at ADSL-prisen er fryst, slik at Telenor ikke har anledning til å sette den opp.

 

Så det er ingen grunn til å være skeptisk til hjemme-PC ordningen.

 

Den 17" TFT flatskjermen er en investering, helt rå. Den gamle modellen, som i følge Siemens har mye tregere prosessor, kom på 2.plass etter eizo sin toppmodell av 17" når det gjalt refresh-rate i en større tysk test. Iflge siemens har den gamle modellen refreshrate på 40ms, men testen viste 28,5, mens Eizo sin hadde 25,3. Eizo sin hadde i tilegg langt dårligere kontrast og lysstyrke enn Siemens sin. Den nye forbedrede modellen til Siemens skal være en god del bedre, men ble desverre ikke testet, da den er helt ny. Refresh-raten på de andre skjermene lå på mellom 35 og 50 som er MEGET merkbart dårligere.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

er skjermen en invistering??? jaja du sa jo ikke noe om det var ei god ei...:smile: tipper en sånn skjerm om 1-2år går for 2-3k!

 

hjemmepctilbud er ingenting å være skeptisk til! er en måte å få pc til halv pris, og i tilegg få fordelt betalingen over 3år

 

mvh

geokri

EVO N600@1200Mhz (hjemmepc)

512 MB RAM

30 GB HDD

32MB ATI MOBILITY

DVD

Lenke til kommentar

Kan være en investering hvis man skal selge den videre, men det var nok litt feil ord. Det jeg mente var at det var et tilbud som man ikke burde la gå forbi.... I forhold til hva jeg alikevel betaler på ADSL i dag, får jeg alt for 1/3 av prisen....

 

Er litt usikker på videokameraet.... MV5i. Noen som har vært borti dette? Er det mulighet for å sette på ekstra lys? Kan enda ombestemme meg, men veiledende er på 14-15000,- har jeg hørt, og prisen kommer på 5500,- så jeg tror jeg kjøper det uansett.....

Lenke til kommentar

Du bestiller gjennom Falken da...? :smile:

 

Ja, du kan spille på den. Ikke full oppløsning med best grafikk, men det blir bra. Det eneste som er dumt med bærbar, er at du må jo nesten ha mus for å spille. Touchpad kan neppe kalles en god løsning.

Det er riktignok en mus-utgang.

 

Ellers er PC`en meget rå den. Skal bestille meg en slik selv i morgen, men skal du drive mye med videoredigering og nedlasting fra internett, burde du ha en stasjoner med litt stor diskplass i tillegg. 30GB er greit nok som bærbar, men når du begynner med videoredigering går GB`ene MEGET fort...

Lenke til kommentar

Jeg har også bare sett 2.0Ghz versjonen med 14,1" skjerm og den så grei nok ut den!

 

Nå ser det da ut som om jeg ikke får overtalt fruen til å gå med på bærbar pc kjøp, så det strander nok der... Hun kan ikke forstå at jeg har bruk for bærbar, og mener jeg heller kan sette de 750,- inn på høyrente hvis jeg har så mye til overs pr. mnd...

 

Tøffel, jeg???

 

:cry:

Lenke til kommentar

750????? Det blir jo ikke 750,- med skattefordelen. Du får jo igjen nesten halvparten som skattepenger til sommeren, og de er det ganske bra rente på, så dette er FORNUFTIG. Forklar fruen (slik jeg gjorde) at for oss med god økonomisk sans, så er dette en meget fornuftig sparing i form av skattefradrag.

 

Har du ADSL fra før? Tar du ADSL igjennom tilbudet sparer du også en MASSE penger der..... og da ble ikke den bærbare så dyr alikevel....

 

Blomster og konfekt fungerer også.....

 

Fortell henne at høyrentekonto er ugunstig i disse tider pga den japanske Yen som ligger lavt i kurs, for å ikke snakke om inflasjonen.... Du må spare på skatten, det er der kronene ligger. :wink:

 

Siste utvei er å ta "jeg protesterer"-metoden med å være sur helt til du får det.... :smile:

Lenke til kommentar

"jeg protesterer" fører bare til "jeg protesterer tilbake" for jeg har en ganske så bastant frue! hehe

 

Neida, men du har jo rett. Jeg har nå 1Mbit adsl fra telenor med studentrabatt. Jeg vet ikke hvor mye billigere det blir å ha adsl gjennom complit, men det utgjør sikkert noen kroner det også...

 

Har også funnet ut at for øyeblikket bruker jeg pålangtnær mine 1Mbit, da jeg rett og slett aldri har tid.

 

****. Ti minutter til jeg skal være på jobb, og det tar 8min å kjøre! *Gone*

 

Lyst på bærbar jeg!

 

DrErling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...