Gå til innhold

Tilbakemelding på AMD64/939-oppsett?

Anbefalte innlegg

Som nevnt i en tidligere tråd er jeg på utkikk etter en ny AMD64/S-939-basert PC. Maskinen skal brukes til en del tung arbeid med Adobe CS-programmene, og jeg ønsker å spille nye spill uten nevneverdige irritasjonsmomenter og oppgraderingsbehov EN STUND fremover. Videre skal jeg bruke den til å se film og redigere video (men vil allikevel har AMD). Også ønskelig med en stillegående maskin - overklokking er ikke en fetisj, men ok muligheter for klokking når behovet etterhvert kommer er en fordel.

Dette er oppsettet jeg tenker på:

Kabinett: Lian Li PC6070(B)

PSU: OCZ PowerStream 520W

Hovedkort: Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI

CPU: AMD 64 3200+ Winchester boxed

RAM: Kingston Dual kit, PC3200 CL2-2-2-5, 2x512MB

Skjerm: BenQ FP937s+

Skjermkort: POV 6800GT 256MB

HD: Western Digital Raptor 73,4 GB

DVD-brenner: NEC DVD-brenner ND-3520 bulk, intern

Tastatur: Logitech Cordless Desktop LX 700

Jeg har en 250GB ekstern harddisk til lagring av media, så investerer heller i en "liten" Raptor for å kjøre OS, ofte brukte programmer og spill fra. Andre ting jeg bør kjøpe når jeg først er i gang (kjøling, etc)?

Kommentarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det oppsettet var knall, selv ville jeg kjøpt en AMD64 3500+.

Den gir mer for pengene ;)

Joda, men jeg brenner allerede mer penger enn planlagt med dette oppsettet. Dessuten er 3200+ del av et pakketilbud fra Netshop som etter alt å dømme er en ok deal. Tror uansett ikke jeg vil merke nevneverdig forskjell bortsett fra at jeg er 600-700 kroner fattigere med en 3500+, og hvis det skulle bli uholdbar ytelse (noe jeg betviler) er AMD64 generelt overklokkingsvennlige?

Bør jeg vurdere noe ekstra kjøling til oppsettet som det står nå, hvis jeg bestemmer meg for å klokke litt?

Lenke til kommentar

Så meget bra ut, men selv om du har en 250gb ekstern ville jeg hadd en 250gb intern i tilleg, kjekt å ha litt skikkelig lagring i pc'en! Kommer jo selvfølgelig an p å om du bruker mye plass og sånt, men du vil uansett før eller siden få bruk for mer plass;)

Thomba14, boxed viften er kansje ikke den beste å overklokke med, men den er stillegående(til å være boxed), er vertfall stille på min 3000+ 754 prossessor, og uten STORE overklokkingsplaner ser jeg ikke vitsen med å bytte den ut.

Et par kabinett vifter er alltids kjekt å ha, men kjøp deg viftestyring, så kan du ha de som du vil ha det! Vist du skal spille er det bare å fyre opp, førr da har du jo lyd på uansett;) Og når den er idle skrur du ned, så slipper du å miste nattesøvnen:P

H.kon

Lenke til kommentar
Å bytte ut boxed vifta er vel det som hjelper mest på overklokking. CPUen utvikler ikke mye varme, men på et veldig lite område, så en bedre cpu kjøler er å anbefale.

Sjekk ut zalman 7000/7700 og xp120

Ja, har hørt mye fint om Zalman.

Hva med Arctic Cooling? Ser de er noe billigere, men hvilken bør jeg isåfall velge? (det spiller kanskje ikke sååå stor rolle)... Har også sett på denne (NV Silencer 5) fra de, hvis det skulle bli behov. Tror uansett jeg setter opp maskina som den er og sjekker hvordan det tikker og går først. Samtidig er det jo ikke store investeringa med ekstra kjølere når jeg først er i gang... :hmm: Bedre føre vár enn etter snár, som en lur mann sa. :thumbup:

Endret av martinp
Lenke til kommentar
Så meget bra ut, men selv om du har en 250gb ekstern ville jeg hadd en 250gb intern i tilleg, kjekt å ha litt skikkelig lagring i pc'en! Kommer jo selvfølgelig an p å om du bruker mye plass og sånt, men du vil uansett før eller siden få bruk for mer plass;)

Thomba14, boxed viften er kansje ikke den beste å overklokke med, men den er stillegående(til å være boxed), er vertfall stille på min 3000+ 754 prossessor, og uten STORE overklokkingsplaner ser jeg ikke vitsen med å bytte den ut.

Et par kabinett vifter er alltids kjekt å ha, men kjøp deg viftestyring, så kan du ha de som du vil ha det! Vist du skal spille er det bare å fyre opp, førr da har du jo lyd på uansett;) Og når den er idle skrur du ned, så slipper du å miste nattesøvnen:P

H.kon

Takk for svar. Ja, det blir nok en ekstra intern harddisk eller to etterhvert, samt en DVD-ROM. Men jeg har ikke et umiddelbart behov for det, og saldoen kryper langt nok ned med komponentene jeg har valgt... Men det BLIR! :thumbup:

Prøver å kjøre med AMD-vifta, har hørt den fungerer fint så lenge jeg kjører på innstillingene den er ment for. Så får vi se hva fremtiden bringer ;)

Kabinettet har to ballbearing-vifter nede i front og én oppe under PSU-plassen, og jeg har ikke hørt noe dårlig om dem. Andre steder det kan være kjekt med kabinettvifte? Og det er vel Papst som gjelder isåfall?

Viftestyring er ikke dumt. Det er ikke noe som tilsier at det kan være kompatibilitetsproblemer mellom ulike produsenter her? (det vil si, jeg kan styre viftene som følger med kabinettet med f.eks. en Cooler Master Aerogate?) Har ikke sett noe særlig på slike løsninger, men denne virker jo kjekk å ha. Andre alternativer?

Endret av martinp
Lenke til kommentar

det skal ikke være noe problem og bruke aerogate'n, ettersom viftestyringer skrur ned volt'en for å få de mer stillegående! Alle vifter bruker samme kontakter, enten en sånn med 3 pin'er på som orginalt festes til hovedkortet, eller en 4 pins molex som kobles direkte til PSU.

I de fleste tilfeller for du med overgang til å bruke begge disse to typer tilkoblinger, det fikk vertfall jeg med min Vantec Nexus styring:P

Håper dette inlegget åpnet mer info for deg :)

Lenke til kommentar

Håper dette inlegget åpnet mer info for deg :)

Ja, tusen takk. Jeg var forberedt på å bli sendt til Goooogle som så mange andre her på forumet (hvorfor ha forum når vi har søkemotorer ;)), så hyggelig med klare og konsise svar :)

Blir nok så jeg setter inn NV Silencer og Aerogate'n først som sist (Vantec Nexus er fin da, men kabinettet mitt har dør, så det kan vel bli dårlig løsning med knottene. Dessuten kjekt med temp.måling/kontroll.)

Lenke til kommentar

Jepp, forumet er til får å svare, og få svar;)

Skjønner om noen svarer "søk" vist noen spørr om hvor bra et g800gt er på forumet, ettersom hele forumet er overfylt med slike spørsmål..

Men i "hjelp til kjøp/salg av PC" er svarene litt personelige, ettersom det går etter ønsket til hver enkelt.

Skulle akkurat til å kjøpe meg ATI silencer selv, men kjøpet ble skrinlagt da jeg fikk bestilt meg et TT bigwater vannkjølingsett billig, i tilleg bestilte jeg en vannblokk derifra, så nå blir det stille PC:D

Lykke til med PC-bygging;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...