Gå til innhold

Vannavkjølt blir det lydløst?

Anbefalte innlegg

Om man bruker vannkjøling på cpu og gpu.

Lager denne motoren i vannpumpa lyd? Er det bare Zalman som har et høyt tårn som ikke trenger vifter?

Så er vi over til psu. Den kan vel ikke bruke vann?

Harddiskene er vel heller ikke helt lydløse.

Må man ha litt gjennomstrøm i kabinettet?

Hva er sansynligheten for at man kommer ned mot 5db i støy?

Har nå cpu vifte på 19dB, men synes dette er for mye. Ville hatt et system der det er så stille at jeg kan høre at jeg tenker:) Er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arve28 Skrevet 23/01/2005 : 23:13

Hvordan vil en slik fungere http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMRESERATOR1

Zalman vannkjølingssett?

Denne får man til gpu og chipsett også?

Nå er det vel akkurat en anne tråd med uttaleser om denne HER

Jeg har forøvrig nylig fått den vanlige versionen av den Eheim (min er 1048) og ble forbauset over hvor stille den var, jeg hører den ikke. Det man kan snakke om som støy fra den er mer vibrasjoner, har den festet på gummiføtter, men det skal ikke mye til for at man får lyd i feks kabinett dør el. Men det kan jo stoppes. Vil tro den pumpen som er foreslått over er å betrakte som stille i seg selv.

Lenke til kommentar

Skal du ikke overklokke heftig så holder det med en slik zalman reserator. Så kjøper du de tilleggsblokkene og kjøler gpu og chipset og (hvis du har chipset-vifte da, ellers er det jo ikke strengt tatt nødvendig). Husk å sett reseratoren på et vibrasjonsdempende underlag.

Når det gjelder harddisker får man mange forskjellige varianter. Velg en som "pakker inn" disken hvis du skal ha den så stille som mulig.

PSU får man jo kjøpt uten vifter, hvis du har nok penger. Var en test på en slik på overklokking.no for noen dager siden, sjekk der.

Men sånn helt personlig så syns jeg heller du skla legge en større del av budsjettet ditt på selve hardwaren. Kjøp vibrasjonsdempa oppheng til harddiskene, og bruk samsung eller seagate disker, så skal jeg love deg at du hører deg selv tenke. Angående strømforsyning så kjøp en kraftig med bra kvalitet. Det koster halvparten av de lydløse, yter mye bedre, og jeg tviler på at du hører noe særlig forskjell. Syns det blir litt "tull" å bruke så mye på noe du knapt hører forskjell, men det får bli opp til deg :)

Har selv en raddis med 2 stk 120mm, to 80mm som kjøler disker (som er hengt opp i hjemmelagde gummifester) og ytterligere en 80mm i PSU. Alle vifter sviver veldig sakte, og den lyden jeg hører best nå er noe piping fra noen komponenter i PSU'en, og det blir jeg ikke kvitt uansett. 100% lydløst får du det vel ikke uansett.

Og forresten, bakgrunnsstøyen i rommet ditt er nok godt over 5 dB :)

Lenke til kommentar

Sier meg enig med han over meg - _helt_ lydløs PC koster mest sannsynlig mer enn det smaker. Et godt kompromiss er et radiator med et par saktegående vifter, relativt stille PSU og vibrasjonsdempende oppheng til disker og pumpe.

Edit: TOTALT lydløst ville ikke være noe poeng uansett, blodomløpet og sentralnervesystemet i kroppen gir fra seg sine dB's de også (husker ikke nøyaktige tall). ;)

Endret av Halvsame
Lenke til kommentar

Jaaah, det kan bli "lydløst". Legg nok penger eller egeninsats

i prosjektet, så får du det så stille at lydene fra andre ting enn

PCen overdøver den, og du må til med å dempe helt andre ting :p

Edit: Tips: Stor radiator :love:

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

Det er vel nær sagt "umulig" å få til en lydløs PC, men vannkjøling vil jo være et godt grep i den forbindelsen.

Bruker man en stillegående pumpe, og vannkjøler alt som i utgangspunktet er utstyrt med vifter, så kommer man ganske langt.

Det man uansett aldri må glemme, er at det fortsatt vil være et behov for utlufting av kabinettet. Alt kan jo ikke vannkjøles!

Velger man de "riktige" komponentene, og monterer disse med nennsom hånd, så nærmer man seg et, for de aller fleste, et akseptabelt resultat.

Støyen man da sitter igjen med, er som regel av en karakter som de fleste kan akseptere. Den vil i de aller fleste tilfelle være ganske lavfrekvent, og på langt nær så enerverende som man i mange tilfelle vil oppleve med en luftkjølt maskin.

Vannkjøling av diskene vil neppe bidra til redusert støy. Da er det bedre å montere disse fleksibelt, samtidig med at man bør finne en løsning på hvordan man kan ventilere disse via den ene 120mm kabinettvifta man gjerne bruker for utlufting av kabinettet.

Her gjelder det å bruke fantasien! :cool:

Lenke til kommentar
Vannkjøling av diskene vil neppe bidra til redusert støy. Da er det bedre å montere disse fleksibelt

En kombinasjon vil nok absolutt være å foretrekke. En vannkjølt Samsung-disk pakket inn i støydempende materiale og hengt opp i vibrasjonsdempende oppheng, da begynner man å nærme seg! Det behøver ikke være så veldig vanskelig heller, et par kobberrør og en dempematte fra Biltema, så har man det meste klart..

Lenke til kommentar
Enig med deg christer, bruke 20 kroner på strikker så har du støydemping  :thumbup:

no er det no ikkje vibrasjonen som står for det meste av støyen da;

Det er i alle fall det som står for meste av støyen fra min harddisk. :roll:

fra min WD er det ivertfall rotasjonslyden eg hører når eg kjem nært den.

berre å høre på ein cd brenner det når du brenn nåke på 52x so går den nok opp på 35-40db.

Endret av bonebraker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...