xist Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Er det problematisk og koble en apple ibook til et eksisterende windows nettverk, tenker på deling av internett osv. Mvh Christoffer Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Nei, det er meget enkelt... Bare å sette på Windows fildeling i nettverksinnstillingene på mac'en. Lettere enn å kople to win-maskiner sammen Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Som kvikks sier. Eneste problemet jeg har hatt er at OSX hadde en begrensning på lengden på passord i påloggingsbildet som gjorde at jeg måtte lage en eget konto for min iBook på Win 2000 serveren her. Vet ikke om det fortsatt er tilfellet, har ikke prøvet med et lengre navn etter at jeg installerte Panther, siden det ikke er jeg som bruker maskinen lenger. Geir Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Hei! Jeg har følgende problem: Bruker en gammel pc nå hvor jeg har rundt 100GB lagret som jeg vil få overført til den kommende bærbaren min. Har bestemt meg for å kjøpe en PB G4 12". Hva er den beste måten å få overført dette til min kommende mac? a) Først tenkte jeg å kjøpe en ekstern harddisk, siden jeg skal ha en slik en uansett, og overføre alt til den. Hørte nylig at det er problematisk å lagre ting FRA en Mac til en harddisk som er formatert med NTFS-filsystemet. Hvis jeg legger alt jeg trenger i denne eksterne harddisken, er det jo synd å måtte formatere den på nytt igjen når jeg får får mac'en, og da er jo poenget borte... Stemmer dette? b) Hvordan er det å bruke en krysskabel mellom en pc og en mac? begge skal har 100mbit-kort. c) Kan man bruke FTP mellom disse, hørte mac har innebygd støtte for det, eller noe slikt? Kanskje denne posten burde ha vært postet et annet sted, men tenkte siden dere først diskuterte det med mac i et nettverk, kunne dere kanskje hjelpe meg med problemet mitt På forhånd takk! Mvh Locinho Endret 24. januar 2005 av Locinho Lenke til kommentar
Konge Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 1. PB`s har auto switching på ethernetporten så krysset kabel eller ikke funker fint uansett . 2. En ekstern disk må formatteres for MAC OS om jeg ikke husker feil . 3. FTP tjo jo om man kan bruke Terminal så trenger man nok ikke ett tredjepart program . Tilbake til Topic så har jeg selv opprettet egne konto på mine W2KPro maskiner men om du har flere maskiner som du skal logge på så ser det ut som maskinen (iBook eller annen) ikke liker samme passord på flere maskiner . Derfor har jeg en konto på hver maskin i nettverket som min iBook 10.3.7 logger på . Eller fungerer det meste fint nok selv om jeg personlig har noe små problemer med å printe trådløst til den ene printeren min som er koblet til den ene pc`n med USB grunnet driver problemer i min bok . Ellers vil jeg nevne at du bør se litt etter på http://discussions.info.apple.com/ for tips&triks når du kommer igang . Lenke til kommentar
bernini Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Du må ha FAT32 filsystem på den eksterne disken, det leser OSX helt fint. Er uansett ikke noe særlig vits å ha NTFS på den eksterne disken. Lenke til kommentar
xist Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Jaja, da bestilte jeg min iBook fra apple.com/no/ ! Gleder meg til å få den! takk for alle svar, det hjalp meg med å ta en beslutning. Lenke til kommentar
bernini Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Du vil ikke angre.. Har ikke rørt pcen min siden jeg fikk iBooken i begynnelsen av desember. Lenke til kommentar
artificial Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 formaterer du disken til fat32 kan du lese den på mac osx og win xp. formater den i dos helst feks (win95 bootup cden). siden d var d jeg gjorde når jeg sllue overfære saker til G4 en. Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hei! Tusen takk for alle svar! Kjempenyttig! Beklager at jeg beveger meg litt utenfor topic, men et siste spørsmål, hvis jeg formaterer til fat32, kan jeg også SKRIVE til disken fra en mac? Kan jeg da bare svitsje mellom pc og mac uten videre og få det til å fungere helt fint sammen? Takk! Mvh Locinho Lenke til kommentar
bernini Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Med FAT32 fungerer den nøyaktig helt likt som i windows. Du kan bruke den på begge maskinene uten problemer. Endret 24. januar 2005 av gordito Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Bare angående FAT32, husk at den ikke tar filer på over 4gb, om du har noen store videofiler eller dvd-isoer. Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Tusen takk for alle svarene! Dette hjalp mye! Mvh Locinho Lenke til kommentar
xist Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Det værste med å ha bestilt seg iBook.. er å vente på å få den! Applestore er ikke verdens kjappeste Men men, den som venter på noe godt venter ikke forgjeves! Lenke til kommentar
xist Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Da forsvant all min tvil til iBook´en, jeg fikk den nettop levert på skolen, og jeg er allerede frelst. enklere installasjon har jeg aldri vært borti, i tillegg hadde inet i det sekundet jeg koblet til nettverkskabelen. Og designet er jo helt ufattelig deilig. Jeg har ikke fått satt meg skikkelig inn i MacOS enda, men jeg kan nok se for meg at resten av dagen går til det. Takk Apple! Lenke til kommentar
Locinho Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) Hei! Hehe, godt å høre! Har meldt meg inn i ADC og sendt avgårde bevis på at jeg er student. Når bekreftelsen kommer, skal jeg bestille en Powerbook! Gleder meg som et barn allerede! Hvor lang tid tok det før du fikk din? Mvh Locinho Endret 10. februar 2005 av Locinho Lenke til kommentar
xist Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Tok litt lang tid før jeg fikk den, blanding av ikkke på lager og sendes fra nederland eller noe.. men er absolutt verdt ventetiden Lenke til kommentar
skjelsba Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Hei! Først tenkte jeg å kjøpe en ekstern harddisk, siden jeg skal ha en slik en uansett, og overføre alt til den. Hørte nylig at det er problematisk å lagre ting FRA en Mac til en harddisk som er formatert med NTFS-filsystemet. Hvis jeg legger alt jeg trenger i denne eksterne harddisken, er det jo synd å måtte formatere den på nytt igjen når jeg får får mac'en, og da er jo poenget borte... Panther klarer fint å lese fra NTFS-disker, men ikke skrive til dem, da må de være FAT32. Hva med å bare kjøpe et kabinett, laste over data og SÅ formatere disken? Det er vel enkleste løsning slik jeg ser det. Uansett har du vel løst det nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå