Gå til innhold

Norske tegn i linux (slackware)


Mez

Anbefalte innlegg

Har et problem som skaper endel problemer for meg, prøver å forklare:

 

Både i shellet (bash) og gjennom apache/php (altså web) så får jeg helt fjerne tegn når jeg prøver meg på filnavn med æøå.

 

For eksempel blir en mappe som egentlig heter Nyttårsaften, den blir på linuxen hetende: NyttÃ¥rsaften

 

Jeg kjører Slackware linux og apache2 med PHP 4.3.10

 

Noen som har noen tips til meg?

 

Ps: om jeg skriver riktig navn, altså Nyttårsaften (som mappa heter) i webleseren, så finner den det, men om jeg prøver å lese mappenavnet med php/apache så finner den jo bare NyttÃ¥rsaften...

 

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows bruker et annet tegnsett (UTF-8 (tror jeg)), som ikke har norske bokstaver på samme plass som iso-8859-1 tegnsettet (norske tegn bl.a)

 

Enten får du samba til å bruke iso-8859-1 som tegnsett eller så bytter navn på de mappene med øæå til ae, o, aa eller iso sine æøå.

Lenke til kommentar

vil helst unngå å endre navn på mappene...

 

Om jeg uploader med FTP så blir faktisk navnene riktige, det er jo bra.

 

Men er absolutt enklere å bruke samba da :yes: så får undersøke hvordan hvordan jeg kan få samba til å bruke riktig tegnsetting... Om noen her kan hjelpe meg, si fra ;)

Lenke til kommentar
Windows bruker et annet tegnsett (UTF-8 (tror jeg)), som ikke har norske bokstaver på samme plass som iso-8859-1 tegnsettet (norske tegn bl.a)

 

Enten får du samba til å bruke iso-8859-1 som tegnsett eller så bytter navn på de mappene med øæå til ae, o, aa eller iso sine æøå.

Omvendt. De fleste linuxvarianter (og OsX) bruker UTF-8. Windows bruker iso-et-eller-annet - kommer ann på hvilket land du kjøpte windows i.

Lenke til kommentar
Omvendt. De fleste linuxvarianter (og OsX) bruker UTF-8. Windows bruker iso-et-eller-annet - kommer ann på hvilket land du kjøpte windows i.

Der tror jeg nok du tar feil, en "Ã¥" er en UTF-8 å som blir vist i iso-8859-1, det kan jo også være en annen iso, men de fleste distroer bruker iso-8859 (untatt fedora)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...