Gå til innhold

Beste ultraportable laptop?

bj0rnar

Anbefalte innlegg

GRendal:

Synes du den er alt for liten i seg selv eller er skjermen og/eller tastaturet mer eller mindre ubrukelig? Jeg er på jakt etter minst mulig maskin, men mest mulig brukbart tastatur og en skjerm det går ann å bruke.

Tenkte at 10" skjerm ville gå ann, men hva er dine synspunkter på dette?

den er meget pen.

Men både skjermen og Tastaturet blir for lite for min smak.

Skjermen er ikke "høy nok", så det blir liten plass til ting, og tastaturet er litt krampeaktig.

Fet maskin, men ingenting å få gjort ordentlig arbeid på.

Gå for X40, du vil ikke angre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får ikke øyna vekk fra X300 jeg :D

X40 er nok overlegen i forhold til X300. Spec'en er generelt bedre på X40.

Kan godt hende, men designet og utseenet er vilt forskjellig..

Selvfølgelig. Men design er en av de mindre viktige faktorene. Men X40 ser jo tøff ut også. Og så er IBM'en mye mer solid enn Dell-maskinen.

Lenke til kommentar
Øhhh, den ser jo veldig bra ut. Det eneste det designet mangler, er plastikk-preget. Og hvis du studerer spec'en på den PC'en vil du se at ingen andre kan matche X40'en. Tror det er den eneste laptop'en som f.eks. har gigabit ethernet.

nc6000 hadde gigabit ethernet? Dog er ikkje den så altfor ultraportabel, men ikkje langt i fra. 14 tommer og 3cm i høyden...

Og er enig at X40 er bra, men den ser ikkje ut... Ser ut som min gamle eg hadde for ørten år sidan... Men, men.

Lenke til kommentar
Øhhh, den ser jo veldig bra ut. Det eneste det designet mangler, er plastikk-preget. Og hvis du studerer spec'en på den PC'en vil du se at ingen andre kan matche X40'en. Tror det er den eneste laptop'en som f.eks. har gigabit ethernet.

nc6000 hadde gigabit ethernet? Dog er ikkje den så altfor ultraportabel, men ikkje langt i fra. 14 tommer og 3cm i høyden...

Og er enig at X40 er bra, men den ser ikkje ut... Ser ut som min gamle eg hadde for ørten år sidan... Men, men.

Det jeg mente, var at X40 kanskje var den eneste ultraportable laptop'en med Gbps ethernet.

Lenke til kommentar

Det jeg mente, var at X40 kanskje var den eneste ultraportable laptop'en med Gbps ethernet.

Det skal den ha. Gigabit er hendig med tanke på fremtiden!

Men, musfunksjonen (ikke touchpad) må da være irriterende?

Og ja, selv synes jeg den likner sterkt på min 200mhz gamle laptop uten kjent fabrikant :D.

Appropo Gigabit, tror dell snart lanserer en oppgradert versjon av X300, isåfall, der tror jeg jeg har min modell :)

Lenke til kommentar

Delll X300 har gigabit ethernet. Flere av Dell's modeller har dette.

Flere som har sagt at den skal være ganske så snygg, men X40 er vel hakket bedre.

Nei, Dell Latitude X300 har ikke Gbps ethernet i selve maskinen, men via MediaBase, altså en dockingstasjon beregnet for X300. X300 har 10/100 Mbps ethernet i maskinen. IBM ThinkPad X40 har Gbps ethernet integrert i selve maskinen.

Joda, x300 har Gb nettverk uten mediabase. Har maskinen selv (skriver innlegget på den nå), og nettverkskontrolleren er en "Broadcom 570x Gigabit Integrated Controller". Jeg har ikke mediabase.

Lenke til kommentar

Har en FUjitsu P7010. Det er et vesentlig poeng som dere ikke har fåt med dere. Denne kan fåes med intern DVD brenner (standard er CD). De fleste andre alternativer har ekstern, og da er den ikke ultraportabel lengre...

Skjermen er 1280x788, resten har 1024x768 (skjermen er vanvittig skarp) Ser bedre på denne en min Dell med 1600x1200 oppløsning...

80Gb harddisk er heller ikke å forakte.

Har hatt en drøss med bærbare før, har aldri vært så fornøyd med noen som med denne.

På minus siden, så har den ikke infrarød eller bluetooth, men det fåes som USB

IBM X40 og Dell har gått ut på dato. Alternativet til Fujitsu P7010 er Sony, feks

Sony VAIO® T270P/L Notebook. Litt vansklige å få tak i her på berget, men det er mulig.

Lenke til kommentar

Jeg har også en P7010 med innebygget DVD brenner. Jeg kan ikke få fullrost denne nok, helt klart den beste bærbare jeg har hatt så langt. Skjermen er virkelig knivskarp og den egner seg ypperlig til DVD titting i trange flyseter (hvor jeg befinner meg en god del). Multibooter Windows XP og Linux (SuSE 9.2) så den store 80 GB harddisken kommer godt med.

Eneste minus er som det pekes på manglende bluetooth men det har jeg løst ved å kjøpe en liten USB bluetooth sak så jeg ser egentlig ikke dette som noe minus. I tillegg så har den noe mindre tastatur enn normalt men jeg vendte meg fort til det så det er heller ikke noe stort problem.

Batteritiden er helt suveren. Den er oppgitt til 7 timer men jeg får ikke tynt mer enn ca 5 timer ut av den ved blandet bruk. Dette synker til mellom 3 og 4 timer dersom jeg booter med Linux. Men allikevel er jeg strålende fornøyd med dette og det er langt bedre enn noen annen bærbar jeg har disponert.

Jeg disponerer forresten også en Dell X300 men den har knapt vært i bruk etter at P7010'en kom i hus. X300 har forresten helt elendig batteritid, ved samme blandede bruk som ovenfor får jeg mellom 1,2 og 2 timer ut av denne og det med nesten nytt batteri. Lang batteritid var et av de viktigste kriteriene mine for valg av "ultra-portabel".

IBM X40 har jeg ingen erfaring med annet enn at jeg prøvde den ut i et par timer før jeg bestemte meg for å kjøpe P7010'en. Dette er absolutt en en kvalitets PC som virker solid og den har forsåvidt et bedre tastatur. Men for meg var valget enkelt, suverent bedre batteritid samt den innebygde DVD brenneren avgjorde. Skjermen på P7010'en synes jeg også er bedre. For meg er det heller ikke noe alternativ å drasse rundt på "løse duppeditter" som ekstra batterier og løse DVD brennere.

Ellers så er jeg enig i at Sony's Vaio serie kan være et godt alternativ. Sony Vaio selges så vidt meg bekjent ikke annet enn via "nettet" her i norge og jeg er usikker på om de i det hele tatt kan skaffes med norsk tastatur. For meg så var dette et must og jeg tok meg ikke bryet med å finne ut om Sony's Vaio seria kan levers med norsk tastatur.

Lenke til kommentar

P7010 har visst bare 100mbit, noe som faktisk begynner å bli utdatert nå i disse dager. Lite vits i å kjøpe en ny pc som ikke har gigabit i mitt syn..

Når jeg ser på sammenligningsbildet i dinside.no-testen, så ser den nesten for liten ut i mine øyne (tenk at jeg skulle si det!).

Hva mener du med at dell har gått ut på dato Pederkne?

Er virkelig batteritiden så lav på x300 Spook?

Jeg har lenge glanet på Sonys Vaio-serie, men uten norsk tastatur så blir ikke det noe for meg..

Lenke til kommentar

Latitude X300 ble testet hos barbara.no, og det var bl.a. batterilevetiden den fikk trekk for. Det ble en av grunnene til at jeg ikke kjøpte den da jeg skulle kjøpe meg bærbar. Skulle jeg kjøpt ultraportabel i dag, ville jeg helt klart kjøpt X40. IBM bruker bare kvalitetskomponenter. F.eks. så bruker de en Gbps nettverkskontroller fra Intel, mens Dell sverger til Broadcom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...