stigfjel Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Jeg stiller meg i samme gruppe med de som anbefaller x40 dersom pengene ikke står i fokus. Er derimot "bang for buck" viktig, er asus's S5 et veldig godt valg. Denne maskinen fåes også med de kraftigere dothan prosessorene, noe x40 ikke gjør. IBM bruker også sin egen standard på harddisker etter det jeg har hørt, og det er da ikke så lett å bytte ut denne.. Hvordan cpu leveres med X40 da? Faren min har en X40 og den har en P-M 1.4ghz, er det ikke Dothan? ThinkPad X40 leveres med en Pentium-M LV CPU. Tror det nyeste alternativet er en Pentium-M LV 738 1.4 GHz 2 MB cache "Dothan". Denne prosessoren er enda mer strømgjerrig enn den ordinære Pentium-M prosessoren, og vil være perfekt i ultraportable maskiner, der vekt og batterikapasitet er alfa omega. Jo mindre strøm prosessoren bruker, jo mindre varme utvikler den, slik at man kan klare seg med mindre kjøler, som igjen senker vekten. For ikke å snakke om at man trenger mindre batteri, noe som igjen senker vekten. Edit: bruker man 8-cells batteriet til ThinkPad X40, kan man få en batterilevetid på 7.5 timer (teoretisk). Edit edit: ja, jeg har studert denne maskinen, da jeg vurderer å selge den jeg har nå og heller kjøpe ThinkPad X40 . Endret 24. januar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Jeg stiller meg i samme gruppe med de som anbefaller x40 dersom pengene ikke står i fokus. Er derimot "bang for buck" viktig, er asus's S5 et veldig godt valg. Denne maskinen fåes også med de kraftigere dothan prosessorene, noe x40 ikke gjør. IBM bruker også sin egen standard på harddisker etter det jeg har hørt, og det er da ikke så lett å bytte ut denne.. Hvordan cpu leveres med X40 da? Faren min har en X40 og den har en P-M 1.4ghz, er det ikke Dothan? ThinkPad X40 leveres med en Pentium-M LV. Tror det nyeste alternativet er en Pentium-M LV 738 1.4 GHz 2 MB cache "Dothan". Denne prosessoren er enda mer strømgjerrig enn den ordinære Pentium-M prosessoren, og vil være perfekt i ultraportable maskiner, der vekt og batterikapasitet er alfa omega. Jo mindre strøm prosessoren bruker, jo mindre varme utvikler den, slik at man kan klare seg med mindre kjøler, som igjen senker vekten. For ikke å snakke om at man trenger mindre batteri, noe som igjen senker vekten. Edit: bruker man 8-cells batteriet til X40, kan man få en batterilevetid på 7.5 timer (teoretisk). Vet du hvor man kan få tak i batteri til X40. De er forferdelig dyre hos IBM. Fattern skulle gjerne hatt ett 8-cellers batteri. Endret 24. januar 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Jeg stiller meg i samme gruppe med de som anbefaller x40 dersom pengene ikke står i fokus. Er derimot "bang for buck" viktig, er asus's S5 et veldig godt valg. Denne maskinen fåes også med de kraftigere dothan prosessorene, noe x40 ikke gjør. IBM bruker også sin egen standard på harddisker etter det jeg har hørt, og det er da ikke så lett å bytte ut denne.. Hvordan cpu leveres med X40 da? Faren min har en X40 og den har en P-M 1.4ghz, er det ikke Dothan? ThinkPad X40 leveres med en Pentium-M LV. Tror det nyeste alternativet er en Pentium-M LV 738 1.4 GHz 2 MB cache "Dothan". Denne prosessoren er enda mer strømgjerrig enn den ordinære Pentium-M prosessoren, og vil være perfekt i ultraportable maskiner, der vekt og batterikapasitet er alfa omega. Jo mindre strøm prosessoren bruker, jo mindre varme utvikler den, slik at man kan klare seg med mindre kjøler, som igjen senker vekten. For ikke å snakke om at man trenger mindre batteri, noe som igjen senker vekten. Edit: bruker man 8-cells batteriet til X40, kan man få en batterilevetid på 7.5 timer (teoretisk). Vet du hvor man kan få tak i batteri til X40. De er forferdelig dyre hos IBM. Fattern skulle gjerne hatt ett 8-cellers batteri. Vil tro at du kan få tak i tilbehør til IBM laptop'er der de selger IBM laptop'er. Men tilleggsutstyr er alltid dyrt. Alle Pentium-M CPU'er som har 2 MB og modellnr (7xx) er basert på "Dothan"-kjernen (90nm). Edit: til de som tviler på at man kan få Pentium-M Dothan til X40: Jo, man får Pentium-M Dothan til X40, men da i form av Pentium-M LV (Low voltage). Endret 24. januar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg stiller meg i samme gruppe med de som anbefaller x40 dersom pengene ikke står i fokus. Er derimot "bang for buck" viktig, er asus's S5 et veldig godt valg. Denne maskinen fåes også med de kraftigere dothan prosessorene, noe x40 ikke gjør. IBM bruker også sin egen standard på harddisker etter det jeg har hørt, og det er da ikke så lett å bytte ut denne.. Hvordan cpu leveres med X40 da? Faren min har en X40 og den har en P-M 1.4ghz, er det ikke Dothan? ThinkPad X40 leveres med en Pentium-M LV. Tror det nyeste alternativet er en Pentium-M LV 738 1.4 GHz 2 MB cache "Dothan". Denne prosessoren er enda mer strømgjerrig enn den ordinære Pentium-M prosessoren, og vil være perfekt i ultraportable maskiner, der vekt og batterikapasitet er alfa omega. Jo mindre strøm prosessoren bruker, jo mindre varme utvikler den, slik at man kan klare seg med mindre kjøler, som igjen senker vekten. For ikke å snakke om at man trenger mindre batteri, noe som igjen senker vekten. Edit: bruker man 8-cells batteriet til X40, kan man få en batterilevetid på 7.5 timer (teoretisk). Vet du hvor man kan få tak i batteri til X40. De er forferdelig dyre hos IBM. Fattern skulle gjerne hatt ett 8-cellers batteri. Vil tro at du kan få tak i tilbehør til IBM laptop'er der de selger IBM laptop'er. Men tilleggsutstyr er alltid dyrt. Alle Pentium-M CPU'er som har 2 MB og modellnr (7xx) er basert på "Dothan"-kjernen (90nm). Ok. Men må nesten gå og legge meg nå, skal på skolen i morra. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Dere har rikig i at x40 selges med dothan ja, men jeg har ikke sett den med vanlig pentium m, (ikke LV eller ULV). Asus S5 selges med prosessor opp til 1.6ghz p-m, noe som gir noe høyere ytelse. (det er sikkert mulig å oppgradere til 2ghz) Selv er jeg på jakt etter en ULV prosessor til min S5, da jeg ikke trenger denne ytelsen og sikter heller etter lengere batterilevetid. Batterilevetiden på S5 med standardbatteri og celeron-m 1.3 ligger på 1.5t med standardbatteri og 2-3t med 6cellers. Begge disse medfølger maskinen. Håpet er å presse dette ytterligere med en p-m ULV prosessor. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Dere har rikig i at x40 selges med dothan ja, men jeg har ikke sett den med vanlig pentium m, (ikke LV eller ULV). Asus S5 selges med prosessor opp til 1.6ghz p-m, noe som gir noe høyere ytelse. (det er sikkert mulig å oppgradere til 2ghz)Selv er jeg på jakt etter en ULV prosessor til min S5, da jeg ikke trenger denne ytelsen og sikter heller etter lengere batterilevetid. Batterilevetiden på S5 med standardbatteri og celeron-m 1.3 ligger på 1.5t med standardbatteri og 2-3t med 6cellers. Begge disse medfølger maskinen. Håpet er å presse dette ytterligere med en p-m ULV prosessor. Det er ikke så rart du ikke har sett den med vanlig Pentium-M, for den har aldri hatt vanlig Pentium-M. Den bruker bare Pentium-M LV, noe som jeg ser på som positivt. Men de nye Pentium-M LV basert på Dothan-kjernen er bedre enn de som var basert på Banias, for de hadde bare 512k cache. Pentium-M LV har like mye cache som den ordinære Pentium-M, nemlig 2 MB. Endret 25. januar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
vinagunner Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Jeg stiller meg i samme gruppe med de som anbefaller x40 dersom pengene ikke står i fokus. Er derimot "bang for buck" viktig, er asus's S5 et veldig godt valg. Denne maskinen fåes også med de kraftigere dothan prosessorene, noe x40 ikke gjør. IBM bruker også sin egen standard på harddisker etter det jeg har hørt, og det er da ikke så lett å bytte ut denne.. Hvordan cpu leveres med X40 da? Faren min har en X40 og den har en P-M 1.4ghz, er det ikke Dothan? ThinkPad X40 leveres med en Pentium-M LV. Tror det nyeste alternativet er en Pentium-M LV 738 1.4 GHz 2 MB cache "Dothan". Denne prosessoren er enda mer strømgjerrig enn den ordinære Pentium-M prosessoren, og vil være perfekt i ultraportable maskiner, der vekt og batterikapasitet er alfa omega. Jo mindre strøm prosessoren bruker, jo mindre varme utvikler den, slik at man kan klare seg med mindre kjøler, som igjen senker vekten. For ikke å snakke om at man trenger mindre batteri, noe som igjen senker vekten. Edit: bruker man 8-cells batteriet til X40, kan man få en batterilevetid på 7.5 timer (teoretisk). Vet du hvor man kan få tak i batteri til X40. De er forferdelig dyre hos IBM. Fattern skulle gjerne hatt ett 8-cellers batteri. sjekk hos www.store.coyoyteadapter.com eller her http://www.batteryrefill.com Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) eller ibmshop Edit: mulig at mamoz også har noe Endret 25. januar 2005 av Pinglebolle Lenke til kommentar
Calm Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Øhhh, den ser jo veldig bra ut. Det eneste det designet mangler, er plastikk-preget. Og hvis du studerer spec'en på den PC'en vil du se at ingen andre kan matche X40'en. Tror det er den eneste laptop'en som f.eks. har gigabit ethernet. Delll X300 har gigabit ethernet. Flere av Dell's modeller har dette. Flere som har sagt at den skal være ganske så snygg, men X40 er vel hakket bedre. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Øhhh, den ser jo veldig bra ut. Det eneste det designet mangler, er plastikk-preget. Og hvis du studerer spec'en på den PC'en vil du se at ingen andre kan matche X40'en. Tror det er den eneste laptop'en som f.eks. har gigabit ethernet. Delll X300 har gigabit ethernet. Flere av Dell's modeller har dette. Flere som har sagt at den skal være ganske så snygg, men X40 er vel hakket bedre. Nei, Dell Latitude X300 har ikke Gbps ethernet i selve maskinen, men via MediaBase, altså en dockingstasjon beregnet for X300. X300 har 10/100 Mbps ethernet i maskinen. IBM ThinkPad X40 har Gbps ethernet integrert i selve maskinen. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Hvis du ser på spesifikasjonene til X300 på Dell sine sider, ta gjerne en titt på bildene og 360-graders visningen også, så kan du se at X300 har en integrert RJ45-plugg, og Dell mener denne kommer med støtte for gigabit. Ser også at man kan få gigabit gjennom den MedieBase-utvidelsen du snakker om. Med mindre du har denne maskinen, og kan vise til spesifik informasjon som sier det motsatte, så velger jeg å tro på det jeg kan lese og se på Dell sine sider. edit: maskinen på bildet er forøvrig UTEN MediaBase tilkoblet. Endret 25. januar 2005 av Calm Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Se her. Det er tydeligvis misvisninger med Dell sine spec's. Endret 25. januar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Calm Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Så det nå Jaja, er ikke så viktig at jeg gidder å sende dem en mail med forespørsel om å korrigere feilen, men det er dumt at de har misvisende informasjon på produktksidene sine Endret 25. januar 2005 av Calm Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Så det nå Jaja, er ikke så viktig at jeg gidder å sende dem en mail med forespørsel om å korrigere feilen, men det er dumt at de har misvisende informasjon på produktksidene sine Det vi i hvert fall kan være enige om, er at X300 har minst 10/100 Mbps ethernet . Men det er i hvert fall bedre enn Elkjøp, som i en produktside for en bærbar PC oppgir RAM-hastigheten til å være PC2100, og så DDR333 linjen under på samme side . Lenke til kommentar
leshizzle Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Jeg har sett litt rundt på nettet og det ser ut til at Fujitsu-Siemens P7010 har gått ned i pris. Billigste jeg fant var på 16 500 kr. Har noen noe synspunkter på om den nå er verdt pengene? Jeg får i tillegg trukket fra momsen, så jeg kan få den for rundt 13 000 kr. Jeg synes det er et veldig bra kjøp. Hva synes dere? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Vel, X40'en veier faktisk enda mindre enn denne, bare 1.2 kg, og har betydelig kraftigere prosessor. Skjermen er en 12.1". Du kan få X40'en for under 20000. Edit: dessuten er skjermen bare 10.6", og appåtil widescreen. Skjermbildet kommer til å bli usannsynlig smått. Ville ikke gått for denne. Endret 5. februar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Vel, X40'en veier faktisk enda mindre enn denne, bare 1.2 kg, og har betydelig kraftigere prosessor. Skjermen er en 12.1". Du kan få X40'en for under 20000. Edit: dessuten er skjermen bare 10.6", og appåtil widescreen. Skjermbildet kommer til å bli usannsynlig smått. Ville ikke gått for denne. vi selger P7010 der vi jobber. etter min mening er den altfor liten. fikk nettopp X40 hjemme, tok den igjennom jobben så prisen ble 10200 kroner. X40 er bærre lekker Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 GRendal: Synes du den er alt for liten i seg selv eller er skjermen og/eller tastaturet mer eller mindre ubrukelig? Jeg er på jakt etter minst mulig maskin, men mest mulig brukbart tastatur og en skjerm det går ann å bruke. Tenkte at 10" skjerm ville gå ann, men hva er dine synspunkter på dette? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 En jeg kjenner hadde en Tundra 1551 ultraportabel. Denne hadde en liten widescreen-skjerm. Med så små widescreen-skjermer, blir det liten plass til andre ting. Og X40'en er ganske liten den og, og veier til og med mindre enn FS P7010. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå