Gå til innhold

Beste ultraportable laptop?

bj0rnar

Anbefalte innlegg

Øhhh, den ser jo veldig bra ut. Det eneste det designet mangler, er plastikk-preget. Og hvis du studerer spec'en på den PC'en vil du se at ingen andre kan matche X40'en. Tror det er den eneste laptop'en som f.eks. har gigabit ethernet.

Hva er det som er så spesielt med IBM'en i forhold til de tre jeg listet opp? Helt konkret og da tenker jeg ikke på "super titanium-kompositt chassiset".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Øhhh, den ser jo veldig bra ut. Det eneste det designet mangler, er plastikk-preget. Og hvis du studerer spec'en på den PC'en vil du se at ingen andre kan matche X40'en. Tror det er den eneste laptop'en som f.eks. har gigabit ethernet.

Hva er det som er så spesielt med IBM'en i forhold til de tre jeg listet opp? Helt konkret og da tenker jeg ikke på "super titanium-kompositt chassiset".

IBM er velkjent for sin byggekvalitet. Deres bærbare PC'er er generelt veldig gode, og de er langt fremme teknologisk. Dessuten er deres PC'er av de beste når det kommer til batterilevetid. De bruker spesialversjoner av f.eks. windows skreddersydd for deres bærbare PC'er for at man skal kunne være helt sikker på at PC'ene fungerer som de skal. Ulempen med IBM ThinkPad er prisen, de er veldig kostbare.

Lenke til kommentar

Når jeg sier helt konkret så mener jeg vel egentlig ikke at du skal tråkke rundt i gråten og snakke om noe helt annet.

De andre maskinene har jo også bra batterilevetid? F.eks. har fujitsu-siemens maskinen 7.5 timers batterilevetid og hvis du legger til et batteri til så får du 10.5 timers batterilevetid. Det andre batteriet kjøres parallelt med det første, men du må fjerne dvd-brenneren for å bruke det.

Så helt konkret av funkskjonalitet og specs fra skiller IBM fra "hveten"?

Lenke til kommentar

tja, thinklight'en er jo veldig praktisk og genial. og ikke minst hd-beskyttelsen som gjør at den tåler fall ca 3 ganger mer enn de billigere konkurentene. suveren tastatur. strålende skjerm. stille. lite varmeutvikling. soliditet/driftssikkerhet er vel ganske "konkrete" kvaliteter ...

er all dette verdt merprisen? JA, hvis man har råd!

Lenke til kommentar
Når jeg sier helt konkret så mener jeg vel egentlig ikke at du skal tråkke rundt i gråten og snakke om noe helt annet.

De andre maskinene har jo også bra batterilevetid? F.eks. har fujitsu-siemens maskinen 7.5 timers batterilevetid og hvis du legger til et batteri til så får du 10.5 timers batterilevetid. Det andre batteriet kjøres parallelt med det første, men du må fjerne dvd-brenneren for å bruke det.

Så helt konkret av funkskjonalitet og specs fra skiller IBM fra "hveten"?

Nå tråkker jeg ikke rundt i grøten og prater om noe helt annet enn det du lurer på. Du lurte på hva som skiller IBM fra resten, og jeg svarte. De utviker programvare slik at maskinvaren skal fungere helt optimalt. F.eks. så bruker de en omskrevet windows-versjon til sine bærbare PC'er. De har ikke bare satt IBM-navnet sitt på windows-versjonen.

Lenke til kommentar

det er de små (og store) detaljer som skiller ibm fra andre plastikk-boksene. feks bare se hvor mange spørmål og hjelp-meldinger som har med 1557 maskiner i det siste (bla deg tilbake og tell selv).

men man MÅ jo ikke ha ibm for å være fornøyd, det er klart :)

Endret av vinagunner
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan generell byggekvalitet være noe konkret.

Det jeg imidlertid er ute etter er ting som HDD-beskyttelse (som nå ble nevnt). Hva skiller skjermen fra konkurrentene. Er RAM'en av bedre kvalitet? Hovedkort av nyere og bedre type? Mer stabile?

Bra batterilevetid er det flere produsenter som har og hvis det eneste stigfjel mener skiller IBM fra konkurrentene er et mer skreddersydd OS, så skjønner ikke helt hva det store er. Det må være mer enn dette.

Jeg tenker heller ikke på å sammenligne IBM med billigmaskiner, men med litt dyrere produsenter som Fujitsu-Siemens der deres "svar" på X40 ligger på omtrent samme pris.

Beklager hvis dette høres masete ut, men jeg er bare ute etter spesifikke ting, da jeg tenker å gå til innkjøp av en ultraportabel i nærmere fremtid.

Lenke til kommentar
Bra batterilevetid er det flere produsenter som har og hvis det eneste stigfjel mener skiller IBM fra konkurrentene er et mer skreddersydd OS, så skjønner ikke helt hva det store er. Det må være mer enn dette.

Jeg tenker heller ikke på å sammenligne IBM med billigmaskiner, men med litt dyrere produsenter som Fujitsu-Siemens der deres "svar" på X40 ligger på omtrent samme pris.

Beklager hvis dette høres masete ut, men jeg er bare ute etter spesifikke ting, da jeg tenker å gå til innkjøp av en ultraportabel i nærmere fremtid.

Av det jeg har sett, benytter IBM en god del kvalitetselementer i sine laptop'er. Ser at vinagunnar har nevnt en del allerede. F.eks. har de nettverkskontrollere fra Intel (tenker da på RJ45, ikke trådløst), noe som er heller uvanlig etter hva jeg har observert rundt omkring. X40 har faktisk Gb ethernet med Intel-kontroller, noe som vil være et klokt valg med tanke på kvalitet, stabilitet og kompabilitet. Og de legger ganske mye ned i sine laptop'er. NTNU hadde IBM på besøk i forbindelse med OpenSource, og der pratet jeg med en høyere tjenestemann. De legger stor vekt på kvalitet og prestisje, og de skal bare bruke det beste, noe som selvfølgelig gjenspeiler seg i prisen. Meningen med ThinkPad er at de skal fungere like bra etter flere års drift som den gjør når den er ny. Da må ting gjøres skikkelig. Og sånt koster penger. Hvis jeg skulle valgt mellom Fujitsu-Siemens og IBM hvis de to produsentene ligger likt i pris, ville jeg uten tvil valgt IBM. Så faktisk på en HP ultraportabel hvor de hadde valgt et ATI-chipset til en Pentium-M (ikke LV-utgaven, noe jeg synes er rart med tanke på at det tross alt er en ultraportabel det er snakk om).Er du ute etter en ultraportabel, og er villig til å betale det det koster for å få en ultraportabel av god kvalitet, kan du være helt sikker på at du velger riktig hvis du velger X40. Jeg ønsker meg faktisk en slik selv, da mitt bruksmønster tilsier at det mest ideelle for meg vil være en ultraportabel.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Noen som har sett den nye ultraportable fra Elitegroup?

G22020001GB.jpg

Ser jo ikke så aller verst ut ;)

Elitegroup G220 er det helt siste av ultraportabel bærbar datamaskin med internt batteri beregnet for deg som ønsker det letteste og tynneste av bærbar teknologi. G220 er basert på Intel Centrino Technology og prosessor med 2MB cache ("Dothan") som gir overlegen ytelse med et enda lavere strømforbruk enn forrige generasjon. Overlegne grafikkegenskaper samt kombinert dualformat DVD±RW brenner, CD-brenner, DVD-spiller og Intel Pro 54Mbps trådløst nettverk gir ytelse i toppklasse.

* 12" TFT wideskjerm, 1280x800 oppløsning

* Intel Pentium-M 2000 prosessor (Dothan, 2MB cache)

* 1024MB DDR PC2700 (333MHz) Viking toppkvalitets minne. Det er en ledig minneplass for senere oppgradering.

* 100GB harddisk

* Kombinert dualformat DVD±RW og CDRW brenner. Leser også alle DVD- og CD-plater. 12x DVD les, 24x CDROM les, 16x CDR skriv, 8x CDRW skriv, 4x DVD-R skriv, 2x DVD-RW skriv, 2.4x DVD+R skriv, 2.4x DVD+RW skriv. Støtter SmartBurn som umuliggjør buffer underruns.

* 64MB SMA Intel 855GME Graphics skjermkort

* 5.1 lydkort og stereo høyttalere

* Trådløst 54Mbit nettverkskort (Intel Pro 2200 802.11b/g)

* Innebygget 1.3 MegaPixel webkamera i skjermen

* 4-in-1 minnekortleser

* 56k faksmodem

* 10/100Mbit nettverkskort

* 3x USB 2.0 porter 1.5Mbps/12Mbps/480Mbps (plassert på siden)

* FireWire IEEE1394 port

* 1x Type II PCMCIA

* Synaptics touchpad

* Hodetelefonuttak / 5.1 utgang (SPDIF utgang)

* Mikrofon inngang

* Utgang for ekstern skjerm

* Aluminiumslokk i skjermen gir ekstra beskyttelse

* Norsk 220V strømforsyning/lader følger med

* Norsk tastatur

* Internt li-ion batteri

* Driftstid på batteri opp til 2 timer

* Opplading fra tomt batteri ca. 2 timer

* Leveres uten operativsystem

* Størrelse: 320 x 242 x 22 mm

* Vekt kun 2,0kg

* 3 års gratis internett abonnement følger med. Internett pakken leveres med Norman Virus Control, brannmur som beskytter mot inntrengere, barnefilter og gratis support.

Dette var den dyreste modellen som koster 14,995kr. Ikke så verst :hmm:

Er denne ny eller er jeg bare blind? :wallbash:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

Jeg stiller meg i samme gruppe med de som anbefaller x40 dersom pengene ikke står i fokus.

Er derimot "bang for buck" viktig, er asus's S5 et veldig godt valg. Denne maskinen fåes også med de kraftigere dothan prosessorene, noe x40 ikke gjør. IBM bruker også sin egen standard på harddisker etter det jeg har hørt, og det er da ikke så lett å bytte ut denne..

Lenke til kommentar
Elitegroupe G220 kan ikke kalles ultraportabel. 2.0 kg er for tungt til at den faller under definisjonen ultraportabel. Med ultraportable mener vi PC'er som veier langt under 2 kg. Dessuten, ultraportable laptop'er bruker gjerne Pentium-M LV for enda mindre effekttap.

Ah, sorry. Trodde pc'er som var til og med 2kg gikk under definisjonen "ultraportable". :blush:

Lenke til kommentar
Elitegroupe G220 kan ikke kalles ultraportabel. 2.0 kg er for tungt til at den faller under definisjonen ultraportabel. Med ultraportable mener vi PC'er som veier langt under 2 kg. Dessuten, ultraportable laptop'er bruker gjerne Pentium-M LV for enda mindre effekttap.

Ah, sorry. Trodde pc'er som var til og med 2kg gikk under definisjonen "ultraportable". :blush:

De PC'er vi oftest kaller ultraportable veier helt ned mot 1 kg. IBM ThinkPad X40 med standardbatteri veier 1.2 kg. Skal man ha mindre enn dette igjen, er tablet neste.

Lenke til kommentar
Jeg stiller meg i samme gruppe med de som anbefaller x40 dersom pengene ikke står i fokus.

Er derimot "bang for buck" viktig, er asus's S5 et veldig godt valg. Denne maskinen fåes også med de kraftigere dothan prosessorene, noe x40 ikke gjør. IBM bruker også sin egen standard på harddisker etter det jeg har hørt, og det er da ikke så lett å bytte ut denne..

Hvordan cpu leveres med X40 da? Faren min har en X40 og den har en P-M 1.4ghz, er det ikke Dothan? :hmm:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Skal ikke la dette skje igjen  :thumbup:

Det går helt fint. Ingen som er sure her. Var bare en liten presisering fra min side. Viktig å ikke blande ting sammen.

Takk for infoen :w00t:

Ingen årsak. Det er derfor vi har forum, ikke sant? Jeg har lært masse her inne selv.

Jeg og :p

Synes godt det kunne vært en irc-kanal, blir litt tungvint med forum av og til. :!:

Lenke til kommentar

En på jobben hos meg fikk nettopp den nye Toshiba ultraportablen i hus, og sammenligner man den med min X40 så ser faktisk X40 stor og klumpete ut(!) :cry:

Toshibaen har metallkabinett og er seriøst liten. Veier 1kg med det interne batteriet og ca. 1.2 med begge batteriene. Eneste minuset jeg kunne finne var mangelen på koblinger og ThinkLight :)

Sjekk bilder og specs her.

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...