Gå til innhold

Hjelp til dual-screen

larskheg

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper jeg får hjelp nå, har på en måte gitt opp dette forumet, for jeg har ikke fått svar før.

Jeg har en gammel datamaskin (DELL), som det var et integrert skjermkort i. Nå har jeg satt i to eksterne skjermkort, i håp om å få til en dualscreen, så man kan utvide skrivebordet. Begge kortene er ATI pci kort, av litt eldre årgang.

Problemet er bare at Windows 2000 bare vil ha opp et kort om gangen, og jeg får hele tiden feiltype 10: Enheten kan ikke starte. Nå starter den fra et av de nye skjermkortene, og når jeg tar ut det, starter den fra det andre, så begge de to skjermkortene funker.

Hva kan jeg gjøre?

Endret av larskheg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er da ikke måten å kjøre dual-screen på... hvis skjermkortet har to utganger, er det bare noe man stiller på i skjermkort-instillingene, men jeg tror ikke det er mulig å bruke to forskjellige kort samtidig for å lage bilder til to skjermer.

Lenke til kommentar

1. Aldri klag på at du ikke får hjelp. Dette er et frivillig forum, ingen som tvinger deg til å være her :thumbdown:

Så over til saken. Sannsynligheten for at du får 2 pci kort til å virke sammen er ganske liten etter hva jeg har forstått. Det er mulig å kjøre 1stk AGP og 1stk PCI kort sammen. Dette må da stilles inn i bios om hvem som skal være default nr1.

Men når du setter inn 2 identiske(?) pci kort som egentlig ikke støtter dual screen gjennom driveren så vil du få problemer. Det er jo ganske logisk.

Det finnes kanskje muligheter for 2 pci kort hvis du finner en driver som er laget for dette. Men jeg har liten tro på at noen gidder å bruke 2 gamle pci skjermkort til dual i dag.

Anbefaler deg i stede å skaffe et gammel Matrox/ati/nvida kort med støtte for 2 skjermer om du vil ha det. Du får selvsagt ikke 2 separate desktops.

Eventuelt kan du skaffe deg et gammelt AGP skjermkort og bruke 1 PCI skjermkort, det skal også virke i teorien.

Lenke til kommentar

Har selv kjørt dual screen på to helt forskjellige PCI kort, så det skal gå an.

Når du booter windows vil du ha bilde kun på det ene kortet. Deretter må du endre skjerminstillingene til å bruke begge kortene.

Det er lenge siden jeg testet dette, tror det var win98 jeg brukte da. Men det vil jo være merkelig om det ikke skal gå i Win2000 også.

Edit: Søkte litt og fant en enkel guide på dette: Dual monitors

Der brukes et TNT2 og et S3 Virge kort, så vilke kort du bruker skal ikke spille noe rolle så lenge driverne deres har støtte for flere skjermer.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Er på tynn is nå, men tror feil [10: Enheten kan ikke starte] kan ha noe med att enkelte kort ikke kan kjøres som sekundær kort. I de fleste biosene kan du jo velge om AGP eller PCI skal være først, men ikke rekkefølgen på flere PCI kort.

Vet ikke om det kunne vært ett tips å byttet om plassering på kortene dine, dersom plassering i slotene avgjør hvilket kort som initaliseres først.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det hjelper, men skriver hvordan jeg gjorde det (hadde agp og pci kort)

jeg valge i biosen at den skulle starte først opp med pci skjermkort.

Og så fant windows begge skjermkortene.

Og gikk på egenskaper på skjerm. og der låg begge 2.

Lykke til :D

dualskjerm er kos

Lenke til kommentar

Problemet er bare at Windows 2000 bare vil ha opp et kort om gangen, og jeg får hele tiden feiltype 10: Enheten kan ikke starte. Nå starter den fra et av de nye skjermkortene, og når jeg tar ut det, starter den fra det andre, så begge de to skjermkortene funker.

Problemet ligger sannsynligvis i at gamle ATI-kort (f.eks. av Mach64-typen) ikke kan brukes som sekundærkort under Windows 2000/XP. Sannsynligvis vil det fungere helt ok under Windows 98/ME, men disse operativsystemene er det vel neppe noen som bruker frivillig i dag.

Løsningen er å få tak i et annet/nyere kort som du bruker som sekundærkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...