Gå til innhold

Kompatible linser til D70

Anbefalte innlegg

Jeg har et Nikon F60 (analog) speilrefleks fra ca 1999. Med dette kameraet har jeg en Sigma 28-80 D Aspherical linse og en Sigma 100-300 D Aspherical linse. Har også en Sigma EF 430 ST NAD blitz.

Jeg skal nå "go digital" og lurer på om det åpenbare valget er Nikon D70 siden jeg har dette utstyret fra det analoge kameraet. Eller vil ikke disse linsene kunne brukes digitalt??

Håper noen kan hjelpe meg med dette spørsmålet.

Endret av JoHu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Analoge linser skal virke på digitale kameraer. Her er faktisk Nikon litt beder enn noen andre.

MEN

Du vil få bedre samarbeid med linsa og kamera om du kjøper digitale linser.

Men hva slags valg er det du sier at du har? Du spør oss om du bør kjøpe et nikon D70 siden du har nikon fra før. Hva er alternativet ditt? Mener du at et annet merke har bedre kameraer og linser og om du skal bytte ut alt?

Så da er jo svaret ganske enkelt. Du har et nikon, kjenner nikon...så hvorfor ikke bare holde deg til det.

Kodak lager kamera som kan bruke Nikon linser om du vil vurdere andre speilreflekskamera.

Men alt du spør om bør du dobbelt sjekke i en butikk som selger slikt utstyr. Om du bor i Oslo kan jeg anbefale fotovideo i møllergata. Ta med ustyret ditt og spør om å få teste i butikken.

AKIRA

Lenke til kommentar

De gamle objektivene vil fungere minst like bra på D70 bortsett fra at du mister vidvinkelen men får kraftigere tele istedet.

Kjøp D70 med kitobjektivet og la 28-80 objektivet sitte på det analoge kameraet og ha det i reserve eller selg det.

Blitzen vil fungere, men bare i manuell modus.

Lenke til kommentar
Kodak lager kamera som kan bruke Nikon linser om du vil vurdere andre speilreflekskamera

Tror også dette gjelder Fujifilms kamera, S2Pro/S3Pro. Men disse ligger jo endel høyere i prisklasse enn f.eks. Nikon D70. Kodaks alternativer er gjerne mye dyrere, med "enormt" mange megapixler, og vil antakelig egne seg best for studiofotografer.

Lenke til kommentar
Jeg har et Nikon F60 (analog) speilrefleks fra ca 1999. Med dette kameraet har jeg en Sigma 28-80 D Aspherical linse og en Sigma 100-300 D Aspherical linse. Har også en  Sigma EF 430 ST NAD blitz.

Jeg skal nå "go digital" og lurer på om det åpenbare valget er Nikon D70 siden jeg har dette utstyret fra det analoge kameraet. Eller vil ikke disse linsene kunne brukes digitalt??

Håper noen kan hjelpe meg med dette spørsmålet.

Objektivene er såpass nye at det neppe vil by på noen problemer å bruke de på et nyere kamera.

De ser ut som D type objektiver for meg, da er det ingen begrensinger med bruken. AF objektiver fra før D objektivene mister litt funksjonalitet i evaluerende metering (hovedsaklig for blitz) siden kameraet ikke får vite avstand til fokuspunkt.

Eldre manuellfokus objektiver (De som ikke har elektriske kontakter i fatningen) vil miste funksjon av lysmåler på D70 siden dette kameraet ikke kan lese av maks aperture mekanisk, men de tar fortsatt bilder helt OK.

Objektiver eldre en Ai type må modifiseres noe før de kan monteres på kameraet. Innenfor disse begrensingen (pluss noen speilteler som vil kollidere i prismehuset) kan du bruke alle nikon F objektiv.

Sigma har til tider vært beryktet for å lage ikke helt kompatible objektiver, men det gjelder i hovedsak Canon EF fatning. Det kan likevel være hensiktsmessig å teste de først.

Blitzen din vil du miste TTL funksjon på men bør kunne brukes i manuell eller AA modus.

Lenke til kommentar
-Eneste du må se etter er om linsene har cpu.(Små koblingspunkter i bajonettfatningen på linsa).

Er det et godt tegn hvis de har det :thumbup: .... eller er det et dårlig tegn :thumbdown: ??

Håper det er et godt tegn :D .

Takk for alle gode og lærerike svar her på forumet.

Lenke til kommentar

Ja, du kan mest sannsynlig bruke de linsene på et D70, men som andre sier, så er Sigma beryktet for ikke å være 100% kompatible på enkelte linser. Derfor bør du sjekke det. Gjør du det i en butikk, så er du på en måte forpliktet til å kjøpe der også. Men du får det ikke særlig mye billigere på nett enn i en vanlig butikk nå for tiden... med mindre du tar sjansen og kjøper en EU modell.

Vil nå også anbefale at du allikevel tar med 18-70 linsen. Den er nok bedre enn de du har på skarphet, og du får den vidvinkelen du mister ved å bruke de du allerede har på et digitalt speilrefleks.

Tips: Fotovideo er ikke billigst... de fleste butikker har D70 veldig billig for tiden, så det lønner seg å ta en runde. Du kan spare noen hundrelapper på det.

Lenke til kommentar

Tips: Fotovideo er ikke billigst... de fleste butikker har D70 veldig billig for tiden, så det lønner seg å ta en runde. Du kan spare noen hundrelapper på det.

De kommer faktisk veldig høyt på prisguiden, det er vel bare Nomatica.com som er lavere, men da blir det EU modell, import mm

Endret av slimboy
Lenke til kommentar
De kommer faktisk veldig høyt på prisguiden, det er vel bare Nomatica.com som er lavere, men da blir det EU modell, import mm

Ja, men for det første er det ikke alle butikker som er representert i prisguiden. For det andre, så er det vel bare nettbutikker som er med.

Fotovideo selger for eksempel Nikon D70 kit med 18-70 til 10.575. Der jeg jobber (vanlig butikk, ikke nettbutikk) selger vi nøyaktig samme pakke til 9.950. Og ja, det er norsk utgave fra norsk importør (Interfoto) det også. Nevner ikke navn, for det kan oppfattes som snikreklame, men det er jo bare å ta seg en tur i Oslo sentrum. Det bør man uansett gjøre.

Lenke til kommentar

Foto & Video Nett har butikk i Møllergata, med akkurat de samme priser som de har på nettet, så du som jobber i Oslo sentrum burde vel ha visst det.

Men det stemmer at ikke alle er med i prisguiden, men det er kanskje der pris differansen ligger, så der kan vi jo takke HW for at de gjør verden dyrere :)

Lenke til kommentar
Foto & Video Nett har butikk i Møllergata, med akkurat de samme priser som de har på nettet, så du som jobber i Oslo sentrum burde vel ha visst det.

Ja, jeg vet det, men de har nettbutikk OGSÅ. Det har ikke butikken der jeg jobber. Men poenget er jo at verken nettbutikk eller butikkprisene deres er de beste...

Lenke til kommentar

Snikreklame eller ei, etter hva jeg kan lese av forumet her, så blir jo alt fra utenlandske nettbutikker, Elkjøp, Komplett, PS data, og Foto & Video nevnt.

Og da er det jo litt vagt at du ikke nevner butikken med navn, skal vi da gå hele Oslo rundt for å finne en butikk som selger D70 Kit til 9950,- eller er det noen andre her som vet hvem som selger det billig?

Når det gjelder trådstarter, så er jeg vel en av dem som anbefaler den 18-70 linsa som følger med Kit, men jeg har ingen problemer med å anbefale Sigma linser heller, selv om jeg anbefaler at man prøver det i en butikk, da det virker som det er litt skepsis her på forumet.

For jeg antar at når man snakker om ikke kompatibilitet, så er det vel chipping det er snakk om, dette var et problem på eldre Sigma optikk, men etter det jeg har hørt, har dette ikke vært noe problem på optikk produsert av Sigma de siste årene, og det var vel som nevnt, mest et problem for Canon.

Lenke til kommentar

*******Gjør som meg da vel: :roll:

Stikk innom FotoHuset i Karl Johansgt 21, 0159 Oslo, eller ring 22420960.

Spør etter Runar. Kjempegrei service og fors på oppkrav med posten.

Betilte mandag, i Steinkjer hos meg på onsdag.

Kanskje dere treffer Afseth der...... I did.

Lykke til!

Kjempefornøyd med D70 og resten av utstyret jeg kjøpte.

Lenke til kommentar
Snikreklame eller ei, etter hva jeg kan lese av forumet her, så blir jo alt fra utenlandske nettbutikker, Elkjøp, Komplett, PS data, og Foto & Video nevnt.

Og da er det jo litt vagt at du ikke nevner butikken med navn, skal vi da gå hele Oslo rundt for å finne en butikk som selger D70 Kit til 9950,- eller er det noen andre her som vet hvem som selger det billig?

Problemet er bare at om en person som jobber i den butikken han eller hun nevner i positive ordelag, så blir det oppfattet som snikreklame. Derfor unnlater jeg å nevne butikkens navn.

Dan1el: Japan Photo selger en del EU modeller, men vet ikke om dette gjelder D70. Uansett så er det Nikon sin originallinse vi selger med i kit der jeg jobber også, til en billigere pris enn Japan Photo... og det er norsk versjon. Men det er bra du opplyser om at Sigma også har en 18-70. Det viser bare at det er veldig viktig å være oppmerksomme på hva man får med når man kjøper kamera, og det er også viktig å ikke ukritisk stole på prisguiden. Man må også spørre i butikken om det er kjøpt fra norsk importør, da de ikke alltid gidder å opplyse om dette i annonsen.

Når det gjelder trådstarter, så er jeg vel en av dem som anbefaler den 18-70 linsa som følger med Kit, men jeg har ingen problemer med å anbefale Sigma linser heller, selv om jeg anbefaler at man prøver det i en butikk, da det virker som det er litt skepsis her på forumet.

Det kan være at flere enn meg har merket at Sigma kan være litt svake konstruksjonsmessig sett. Dette merker man jo ikke før feilen oppstår, og er man forsiktig, så oppstår den kanskje aldri. Vi solgte Sigma linser før, og fikk prosentvis flere av de i retur enn originallinser og "piratoptikk" fra Tamron og Tokina. Vi har en del "tunge" brukere av fotoutstyr, og det er kanskje ikke de som er mest forsiktig med utstyret sitt. Men allikevel så holder de andre merkene godt. Vi selger ikke Sigma nå lenger (ble lei av å hele tiden sende Sigma linser til reparasjon), så det kan være at de har bedret seg nå. Men som kjent, så henger et dårlig rykte med ganske så lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...