Akelbee Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Jeg har blitt litt begeistret for VIAs C3 prosessor. Den er ikke spesielt kjapp, men for maskiner som ikke skal kjøre ytelses-krevende applikasjoner er den jo suveren i sitt lave strømforbruk (12W for 1 MHz-versjonen, sammenlignet med ca 75 Watt for topp AMD Intel-prosessorer). Den trenger dermed ikke prosessorvifte, men klarer seg med en kjøleribbe, noe som jo gjør den til en sterk kandidat for stillegående maskiner. Prøver å finne et hovedkort med FCPGA/370 sokkel som også har innebygget RAID til en enkel server. Kjenner noen til et slikt kort? (Hvis det har innebygget skjermkort også, er det helt topp.) Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Det er fullt mulig å lage en stille-pc med en overklokka AMD T-bird 1400 ! Har sjøl en AMD Thunderbird 1200 @ 1404 Mhz ... etter at jeg monterte på en Thermalright AX7 kjøleribbe og en 80mm Enermax-vifte er det faktisk bare strømforsyninga som lager lyd. Idle.temp har vært helt nede i 27 grader med meget lav viftehastighet. Og strømforsyninga er heller ingen bråketass, en Enermax Whisper-Series 350W. Desverre har Abit-KT7A hovedkort en feil som gjør at cpu-temp spretter i hytt og pine med så lave viftehastigheter som Enermax-vifta klarer med jaja... :wink: Så per idag er det kun prisen på ca.400 spenn som taler i Via's fordel... lyd kan elimineres på andre cpu'er også, som yter klart mer en Via. Lenke til kommentar
Danny Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Quote: Den 2002-06-15 19:38, ufo skrev:Det er fullt mulig å lage en stille-pc med en overklokka AMD T-bird 1400 ! Har sjøl en AMD Thunderbird 1200 @ 1404 Mhz ... etter at jeg monterte på en Thermalright AX7 kjøleribbe og en 80mm Enermax-vifte er det faktisk bare strømforsyninga som lager lyd. Idle.temp har vært helt nede i 27 grader med meget lav viftehastighet. Og strømforsyninga er heller ingen bråketass, en Enermax Whisper-Series 350W.Desverre har Abit-KT7A hovedkort en feil som gjør at cpu-temp spretter i hytt og pine med så lave viftehastigheter som Enermax-vifta klarer med jaja... :wink:Så per idag er det kun prisen på ca.400 spenn som taler i Via's fordel... lyd kan elimineres på andre cpu'er også, som yter klart mer en Via. ja men du har jo fortsatt vifte cpu`en,c3 kan kjøres uten vifte,noe som gjør den genial men skjøner ikke vitsen for psu bråker og Lenke til kommentar
viranth Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Eneste som bråker på mitt tbird 1400 oppsett er harddiskene... Hadde jeg hatt noe til å få de til å holde kjeft med så hadde min maskin vært 100% stille. Med en idle temp på 48... Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Du trenger jo ikke en 350W strømforsyning til en C3. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Quote: Den 2002-06-15 23:49, Danny skrev: Quote: Den 2002-06-15 19:38, ufo skrev: Det er fullt mulig å lage en stille-pc med en overklokka AMD T-bird 1400 ! Har sjøl en AMD Thunderbird 1200 @ 1404 Mhz ... etter at jeg monterte på en Thermalright AX7 kjøleribbe og en 80mm Enermax-vifte er det faktisk bare strømforsyninga som lager lyd. Idle.temp har vært helt nede i 27 grader med meget lav viftehastighet. Og strømforsyninga er heller ingen bråketass, en Enermax Whisper-Series 350W. Desverre har Abit-KT7A hovedkort en feil som gjør at cpu-temp spretter i hytt og pine med så lave viftehastigheter som Enermax-vifta klarer med jaja... :wink: Så per idag er det kun prisen på ca.400 spenn som taler i Via's fordel... lyd kan elimineres på andre cpu'er også, som yter klart mer en Via. ja men du har jo fortsatt vifte cpu`en,c3 kan kjøres uten vifte,noe som gjør den genial men skjøner ikke vitsen for psu bråker og Først, hvis vifta ikke bråker, da er det vel ikke farlig om den står der og blåser? En C3 uten vifte er like stille som en Thunderbird med en vifte du ikke hører :wink: Hvis du har titta inn i en psu, ser du at det er en eller to vifter der ... og det er faktisk utrolig nok en grunn til at dem er der. Å transformere om 220V AC til 3,3/5/12V DC lager litt varme det. Og i tillegg til å kjøle ned seg selv med viftene, så kjøler også psu'n ned kassa siden den blåser all den fæle varme lufta ut ... Hadde ikke psu'n hatt vifter så hadde nok ikke maskina di kjørt mye stabilt med kassa på nei. ( og en Enermax Whipser Series psu lager IKKE mye bråk :wink: ) Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Jeg vurderer å kjøpe en slik sak til stue-PCen men har ett problem: Finner ikke Socket 370 HK noen plass.. Har ikke sett så veldig mange plasser men hos en 4-5 nettbutikker. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Socket 370 = FCPGA :wink: plenty av gode hovedkort, men bare sjekk at den er støtta av VIA. Alle FCPGA2 hovedkort skal gå, siden de har en relativt oppdatert bios. Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 16. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2002 VIA har publisert en liste over hovedkort som de har sjekket ut mot C3 prosessoren. Listen finnes her: http://www.viatech.com/en/viac3/vml.jsp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå