Gå til innhold

Kor mykje for å formatere ein data +++

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

300 kroner er veldig lite for en slik jobb. Regner med at det vil bli litt support etterpå også. Slik at antall timer i forhold til betaling ikke vil stå i samsvar med hverandre.

Det er jo bare å ta Rimi-eksempelet. Hvor mange timer må du regne med å jobbe for å tjene 300 kroner. Så må du bare se hvor mange timer du regner med å bruke på å ta vare på filer, formatere og legge inn XP/Linux. Ikke glem hvor lang tid du bruker på å kjøre inn oppdateringer og annen programvare etterpå.

Til slutt må du regne med at det fort går en time her og der til support for å fikse ting som ikke brukeren forstår hvorfor ikke fungerer lenger etter at du har "fikset" maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg mener det blir for drøyt å ta 500 kr for en halvanen times jobb, (formatere,instalere windows og de viktigste programmene som office osv.) Uansett om du kjenner de eller ikke! Bygd og formatert en del pc-er for kamerater og kamerater av min lillebror, uten å ta noe for det, blir ikke riktig syns jeg når det er kjentfolk jeg skal gjøre det til.

Lenke til kommentar
I flere år har jeg hjulpet både venner, og venner av venner... Uten å få 1 øre av noen. Så i det siste har jeg bare svart nei! Enkelt og greit. Med untak av de nærmeste venner/familie.

Men jeg synes 200kr er en grei sum å gjøre jobben for.

Kjenner meg igjen der ja! Hjulpet mange og fått mange rare telefoner på kveldstid om diverse spørsmål ang. dataen av venners venner og familiens venner.

Men nå er det slutt. Telefon-support ytes bare til familie. Og skal noen ha noe fikset, så sier jeg bare at jeg skal ha 125 kroner timen. Dessverre tror jeg ikke det skremmer noen....

Lenke til kommentar
Jeg mener det blir for drøyt å ta 500 kr for en halvanen times jobb, (formatere,instalere windows og de viktigste programmene som office osv.) Uansett om du kjenner de eller ikke! Bygd og formatert en del pc-er for kamerater og kamerater av min lillebror, uten å ta noe for det, blir ikke riktig syns jeg når det er kjentfolk jeg skal gjøre det til.

Hvordan vet du at denne pcen bare tar en halvannen time?

At du ikke har tatt deg betalt og blitt utnyttet fordrer jo ikke at andre skal gjøre det samme? :roll:

Det er gøy med data, men det er først når du tjener penger på det at du kan kalle deg flink med data ;)

Lenke til kommentar

greit at det tar tid å formatere, men du sitter jo ikke å ser på når pcen jobber da. start formateringen, lag middag,start installering av OS, spis middag, bort å trykke inn produktnøkkel, se futurama/that 70a show, legge inn drivere og annet stesj = ikke mer enn 1 1/2 time effektiv datafiksing. 300,- for en slik jobb blir da 200,- timen, noe som er veldig mye for en 14åring uten faste utgifter (lørdagsgodt er ikke medregnet). om det er venner eller familie hadde jeg gjort det gratis, men om det er venners venner eller andre ukjente, ville jeg tatt 200,- timen eller mer.

Endret av capy
Lenke til kommentar

Interesang tråd i grunn, det er sikkert sant at 'alle' kan formatere pc'en sin, men ikkje alle er medlemmer på hardware.no forumet selv om de egentlig kan - har muligens noe med interesse og gjøre..

Og det er en grunn til at det finnes firma'er som lever av slikt arbeid, det er enkelt og greit et marked for det. - Og for andre å gjøre slikt arbeide billigere og skattefritt synest eg er helt greit, alle untatt firmaene som gikk glipp av jobben tjener på det - noe som igjen kan tyde på at dei har et kunstig høyt pris nivå, kompetansen som trengs er jo ikkje akkuratt stor, og det er mye død tid - spesielt med eldre maskinvare.

Men til sakens kjerne, venner og familie, kr 0 - naboen til venner og familie, tja, de fleste har fått et tilbud på over 1000kr fra et frima og tilbyr runt 500-700 og blir kjempeglad når de slipper mye billigere unna. Det blir lenge til eg tar i mot mer enn 300 for slikt arbeid; av den enkle grunn at eg sitter og driver med mine egne ting 70% av tiden og at eg har egen skjerm/tastatur rett ved siden av min egen pc som brukes med kvm mellom servern min og pasienter.

Men det hele er jo enkelt, alle veit at det koster mye mer å få arbeidet gjort hos et firma, og dette kan ta lengre tid pga stor pågang. Du gjør samme jobben, sansynligvis raskere og like bra + at du mest sansynlig ikkje er sein med å ordne opp for egen regning viss klient ikkje er fornøyd - så selv 500 er _veldig_billig_ i grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...