_Xorcist Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Jeg har en eldre maskin som filserver og har allerede 2 stk. Promise Ultra100TX2 kontrollerkort i maskinen. Dette er P-ATA kontrollere og de er nå fulle, og jeg ønsker å utvide med flere disker. I den forbindelse ønsker jeg å bruke S-ATA og da trenger jeg en kontroller. Dette skulle jeg som vanlig helst ha ordnet "i går" og følgelig er jeg avhengig av å handle noe som enten Komplett eller NetShop har på lager siden jeg har anledning til å hente varer der selv. Helst vil jeg ha en 4 porters kontroller da det er et begrenset antall PCI-sloter tilgjengelig i maskinen. Komplett har imidlertid ingen 4p kontrollere i "S-ATA" kategorien på lager, med unntak av den forholdsvis dyre Promise SATAII150TX4 kontrolleren. Selv om denne er SATA II går jeg ut i fra at denne er bakoverkompatibel med vanlige SATA disker? I kategorien SATA RAID har de imidlertid en rimeligere Sunsway kontroller. Spørsmålet mitt er da om det er mulig å bruke Sunsway kontrolleren uten RAID (altså kjøre 4 ulike disker som hvert sitt single drive array). Jeg er også usikker på om Sunsway er noe å satse på da de virker skremmende rimelige. Det er viktigere for meg med et kort som fungerer tilfredstillende enn at jeg sparer noen skarve hundre kroner og må rive meg i håret fordi produktet ikke fungerer skikkelig. Hvis noen kunne peke på hvilket kort jeg bør satse på og gi meg noen argumenter så hadde det gledet meg stort. For ordens skyld kan jeg nevne at maskinen dette skal settes inn i er en Pentium3 550Mhz maskin så det er muligens en begrensende faktor i seg selv når det gjelder båndbredde. Maskinen kjører på 3Com Gbit NIC på Gbit-nettverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå