Akelbee Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Jeg ønsker å sette opp en Linux-filserver med RAID 1 diskoppsett. På supportsidene til produsenten (Sunsway) av RAID kontroller kortet står det angitt at "The operating system must support Direct Memory Access (DMA) such as Microsoft Windows 98 and Windows 95B (OSR2)." Hvordan forholder det seg med Linux og DMA? Lenke til kommentar
pskard Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 DMA er bygget inn i kjernen i linux og det funker fint. En kan f.eks. bruke hdparm (hdparm -c1 -d1 /dev/hda) til å endre på DMA-instillinger under linux. Lenke til kommentar
morbo Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 For en brillefin guide om hdparm, sjekk http://linux.oreillynet.com/pub/a/linux/20.../29/hdparm.html Lenke til kommentar
Dozer Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 ... Bare en liten kommentar, men jeg har kjørt en sunsway kontroller under Linux, og det er _ikke_ å anbefale.. - så langt er det bare kommet drivere for cmd64x (0-8) kontrollere.. sunsway kontrolleren som selges på komplett o.l. har cmd649. "dette kan vel ikke ha så veldig mye å si" tenkte jeg, og installerte. Resultatet var (etter en stund) et korrupt filsystem, og masse feilmeldinger i /var/log/messages og /var/log/syslog) .. og, nei, det var ikke feil på diskene.. for de fungerer glimrende den dag i dag.. kontrolleren derimot, ligger på hyllen, og Promise er det eneste som skal inn i en linuxboks. håper dette var litt hjelp i alle fall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå