Gå til innhold

Makro med mellomringer


Anbefalte innlegg

Forskjellen er ikke stor nei, men man ser jo at den er der
Jeg målte den til 5,14x på 50 mm og 4,96x på 85 mm objektivet, det er godt innenfor feilgrensen for målingen så det er ingen praktisk forskjell. Det jeg målte var forskjellen med og uten mellomringen, ikke den endelige forstørrelsen.

 

Jo mindre brennvidde på objektivene, jo større effekt får man med mellomringer.
Hvis både 50 og 85 mm ender opp med en 5x forandring med 25 mm mellomring så stemmer jo ikke det. Da må man i såfall ta forbehold om at alle andre parametre er identiske.

 

Siden alle andre parametre tydeligvis er veldig forskjellige så sitter man igjen uten noen enkel måte å vurdere effekten av en mellomring. Jeg kan tenke meg at på to makro objektiver med 1:1 forstørrelse så vil det være et enkelt forhold mellom brennvidde og effekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et spørsmål til dere med erfaring: Jeg har et canon 100mm makro, som gir 1:1. Veldig fornøyd. Men dersom jeg ønsker enda større magnifikasjon, vil det fungere å sette mellomringer på dette?

 

Forstår det slik at jeg mister autofokus, men den bruker jeg ikke uansett ved makro. Men mister jeg noe mer? Skarpheten burde vel ikke endres noe særlig?

Lenke til kommentar

Du mister lysstyrke - og får muligens enda mindre dybdeskarphet.

 

Enkelte mellomringer (gjerne de dyreste...) beholder AF-funksjonalitet, men som du sier så har ikke AF noe særlig for seg ved makro - personlig tror jeg aldri jeg har brukt AF en eneste gang når jeg har tatt makrobilder, hovedsaklig fordi jeg tar bilde av ting som ikke rører på seg :)

 

Ellers hadde kanskje det beste vært om det fantes en macroconverter som kan brukes med objektivet ditt (a la en teleconverter) som forstørrer 1,4x eller 2x for å oppnå den ekstra forstørrelsen. Eller i verste fall en close-up-lens (brukes som et filter). Begge disse løsningene gjør vel dog at bildekvaliteten taper seg noe i forhold til bruk av mellomringer.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Du mister lysstyrke - og får muligens enda mindre dybdeskarphet.

 

Enkelte mellomringer (gjerne de dyreste...) beholder AF-funksjonalitet, men som du sier så har ikke AF noe særlig for seg ved makro - personlig tror jeg aldri jeg har brukt AF en eneste gang når jeg har tatt makrobilder, hovedsaklig fordi jeg tar bilde av ting som ikke rører på seg :)

 

Ellers hadde kanskje det beste vært om det fantes en macroconverter som kan brukes med objektivet ditt (a la en teleconverter) som forstørrer 1,4x eller 2x for å oppnå den ekstra forstørrelsen. Eller i verste fall en close-up-lens (brukes som et filter). Begge disse løsningene gjør vel dog at bildekvaliteten taper seg noe i forhold til bruk av mellomringer.

En vanlig telekonverter gjør akkurat det du tenker på.

Ved bruk av 1.4x konverter kan man enter få 1.4x større forstørrelse ved samme arbeidsavstand, eller man kan få 1:1 macro på 1.4x lengre arbeidsavstand.

 

Lystapet ved bruk av 1.4x konverter er 1 blender (F2.8 blir F4). Ved bruk av en 2x konverter er lystapet 2 blendere.

 

Mellomringer fra Kenko og Soligor får du med AF. Disse koster rundt 1700,- + - for et sett med 12, 20 og 36mm. Disse kan brukes enkeltvis eller monteres sammen for å få et lengre uttrekk og dermed muligheten for å fokusere på ting nærme med større forstørrelsesgrad.

 

Såkalte closeupfiltre fra Hoya m.fl. er dårlige saker som ikke gir på langt nær de resultatene mellomringer og/eller en telekonverter gjør.

Canon har 2 nærlinser (som er bygd opp av 2 linser faktisk, mot closeupfiltrenes ene forstørelsesglass) 250D og 500D på henholdsvis +4 og +2 diopter. Disse gir en god bildekvalitet men koster mer enn de smaker med tanke på mellomringer/telekonverter istedet for.

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

For å vise hvor kult det blir ved bruk av mellomringer og bakvendt 50mm vedlegger jeg her et eksempel på hvor kult det blir. Ikke Canon MP-E 65 skarphet men en svært kjekk forstørrelse :) Regner med at det blir ca 6:1 macro, uten at jeg vet det sikkert. Har her brukt en Sigma 70-300 APO Super Macro II (1:2) på F/8, og en 50mm 1.4 USM på F/8 bakvendt foran. Begge disse har jo 58mm filterstørrelse, så ringen var en enkel 58/58mm kjøpt for $9,99 på ebay. Bildet er av munnen på en flue (død riktignok :( ).

post-114-1120610162_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...