Gå til innhold

Makro med mellomringer


Anbefalte innlegg

Dette blir jo ganske likt forrige emne, men..

Jeg kjøpte nettopp et Nikon 50 mm 1:1,4D.

I butikken sa de at jeg ville kunne bruke dette til makrofoto

ved å bruke det med mellomringer.

Noen som vet hvordan det virker?

Hva blir nærgrense, størrelseforhold osv?

Vil lysmåling ol virke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har hørt det, trenger du like mange mm mellomringer som brennvidden på objektivet, for å få 1:1-størrelse. Dvs du trenger 50mm mellomringer til ditt 50mm-objektiv. Men mellomringer er egentlig ganske dyrt, og jeg ville heller sett på de rimeligste (og meget bra) makroobjektivene, som antakelig vil gi bedre resultat. Ta en titt på Tamron 90mm eller Sigma 105mm makro, som koster rundt 3500kr.

Lysmåling, autofokus o.l. vil virke dersom du kjøper mellomringer som støtter slikt (og det bør du, hvis du først skal kjøpe mellomringer).

Mellomringer fra Kenko skal fungere bra tror jeg, hvis du finner noen som passer for Nikon AF. Ellers er jo mellomringer kun et rør, så "kvalitetsforskjeller" finnes det vel lite av.

Lenke til kommentar

Et Soligor mellomringsett (3 mellomringer, usikker på størrelsen, men jeg tror det er 12, 25 og 36 mm) til Nikon koster på fotovideo 2107 kr, til sammenlikning kjøpte jeg min Tamron 90 mm f/2.8 ny for 2990,-.

 

Nå hadde ikke jeg noen 50 mm, så det valget var ikke så vanskelig for meg, men jeg tror nok at jeg ville ha valgt et dedikert objektiv framfor mellomringer først og fremst på grunn av at makroobjektivet er enklere i bruk.

 

Så kan du heller reversere 50mm-ern på macroobjektivet... :) (leste et sted at det gir litt mer enn 2:1?)

Lenke til kommentar
Slik jeg har hørt det, trenger du like mange mm mellomringer som brennvidden på objektivet, for å få 1:1-størrelse.

Får ikke det helt til å stemme. Da måtte man vel ha 90mm mellomringer på Tamron objektivet for å få 1:1 ;) Forøvrig varier nærgrensen på objektiver med samme brennvidde. F.eks vil to forskjellige 200mm objektiver kunne ha forskjellige nærgrenser. Mellomringer flytter kun på nærgrensen til objektivet, så behovet burde da være forskjellig, og langt unna 200mm ville jeg tro.

 

Kenko har rimelige mellomringer ja. Kjøpte disse selv: Bhphotovideo

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener fordi for det første HAR tamrons 90 mm 1:1 reproduksjon da dette er et makroobjektiv. Er usikker på effekten av 90 mm mellomringer på et 1:1 macroobjektiv, men det er mulig at nærgrensa blir ubrukelig.

 

Om man tar utgangspunkt i en annen fast 90 mm som har "normal" nærgrense er det ettersom jeg forstår riktig som anderfo sier;

 

denne siden defineres forstørringsraten som m = e / f hvor m= magnification, e= added extension og f= focal length.

Lenke til kommentar

Jeg tok nylig noen sammenlikningsbilder mellom Canon EF 100mm f/2.8 macro og EF 50mm f/1,8 med 36+12mm mellomringer fra Kenko.

 

Jeg har ikke rukket å studere bildene veldig nøye, men hovedforskjellen jeg har merket foreløpig er at man med mellomringer får kortere fokusavstand enn med dedikert 100mm macro, og det gir igjen mindre dybdeskarphet, faktisk ekstremt liten dybdeskarphet.

 

Når man har veldig kort fokusavstand, er det vanskelig med tilstrekkelig lys, siden kameraet har en tendens til å skygge for alt lyset som kommer fra "riktig vinkel". Det gjør det igjen vanskeligere med liten nok blender til at man får en brukbar dybdeskarphet.

 

Jeg skal bruke mellomringene en stund, og se om jeg bruker det nok til å kunne forsvare en ekte makrolinse. En fordel med mellomringene, bortsett fra prisen, er at de tar langt mindre plass når man allerede bærer på en 50mm.

 

Erik

Lenke til kommentar

Man "mister" mye lys med et makroobjektiv også, vet ikke om det er noen forskjell mellom mellomringer og makroobjektiv i så måte.

 

Lysbehovet er i det hele tatt ganske formidabelt når man driver med makrofotografi, ikke minst fordi man må stoppe ned ganske mye om man ønsker seg brukelig dybdeskarphet (på min tamron 90 har jeg mindre enn 1 mm dybdeskarphet på f/2.8 reproduksjonsrate 1:1). Stativ kan være kjekt, blitz også, og i det hele tatt kan fort makrofotografihobbyen ende opp med å koste en hel del..

Lenke til kommentar
Slik jeg har hørt det, trenger du like mange mm mellomringer som brennvidden på objektivet, for å få 1:1-størrelse.

Får ikke det helt til å stemme. Da måtte man vel ha 90mm mellomringer på Tamron objektivet for å få 1:1 ;) Forøvrig varier nærgrensen på objektiver med samme brennvidde. F.eks vil to forskjellige 200mm objektiver kunne ha forskjellige nærgrenser. Mellomringer flytter kun på nærgrensen til objektivet, så behovet burde da være forskjellig, og langt unna 200mm ville jeg tro.

 

Kenko har rimelige mellomringer ja. Kjøpte disse selv: Bhphotovideo

Må bare bite i det sure eplet og innrømme jeg tok feil. Ble forvirret av at 2 forskjellige objektiver med samme brennvidde kunne ha forskjellige forstørringsgrader. Dette skyldes vel at noen linser allerede er noe forskjøvet. F.eks bør Tamron 90mm Macro ha integrert forskyvning på ca 90mm.

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar
Slik jeg har hørt det, trenger du like mange mm mellomringer som brennvidden på objektivet, for å få 1:1-størrelse.

Får ikke det helt til å stemme. Da måtte man vel ha 90mm mellomringer på Tamron objektivet for å få 1:1 ;) Forøvrig varier nærgrensen på objektiver med samme brennvidde. F.eks vil to forskjellige 200mm objektiver kunne ha forskjellige nærgrenser. Mellomringer flytter kun på nærgrensen til objektivet, så behovet burde da være forskjellig, og langt unna 200mm ville jeg tro.

 

Kenko har rimelige mellomringer ja. Kjøpte disse selv: Bhphotovideo

Må bare bite i det sure eplet og innrømme jeg tok feil. Ble forvirret av at 2 forskjellige objektiver med samme brennvidde kunne ha forskjellige forstørringsgrader. Dette skyldes vel at noen linser allerede er noe forskjøvet. F.eks bør Tamron 90mm Macro ha integrert forskyvning på ca 90mm.

Det stemmer nok. Makroobjektivene har gjerne en "innebygget mellomring" eller "integrert forskyvning". Både Sigma 105mm og Tamron 90mm er lagd for å gi 1:1-forstørring.

 

Ellers, det er riktig at lys er veldig viktig med slike forstørrelser. Hvis man ønsker ekstra dybdeskarphet må man gjerne blende ned til f/9-f/10, som også gir de skarpeste bildene (mer nedblending enn dette gir mindre skarphet), og da kreves gjerne blitz. Om man har tilgang til en makro-ringblitz kan det være det beste..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Nå har jeg kjøpt meg Sigma sitt 105mm macro objektiv. Det har nærgrense på ca 30 cm. Hvis jeg kjøper meg noen mellomringer så vil nærgrensen bli mindre ikke sant? Hvor nærme kan man gå, og hvor stor forskjell vil det bli? Noen som har eksempler på bilder tatt med dette objektivet med mellomringer?

 

Jeg ble litt skuffet når jeg fikk objektivet. Så for meg at jeg kom mye nærmere.

Lenke til kommentar
Jeg ble litt skuffet når jeg fikk objektivet. Så for meg at jeg kom mye nærmere.

Det er veldig få macro-objektiver (i 'normal' prisklasse) som gir bedre enn 1:1 forstørrelse, og det er jo det som teller, ikke hvor nærme du faktisk kommer motivet før det begynner å bli uskarpt.

 

Med 1:1 kan du jo ta bilde av f.eks. et frimerke eller en mynt slik at den dekker hele bildet, så det er jo en betydelig forskjell i forhold til vanlige linser. Og husk at hvis du kjører med høy oppløsning (hvis du bruker digitalt) så behøver du jo ikke å bruke hele bildet; det kan jo beskjæres i tillegg...

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jeg innbilte meg at om nærgrensen er mindre, så vil du komme nærmere motivet, som igjen betyr at det dekker mer av bildet. Jeg så en fotograf som hadde en drøss med mellomringer og en 2x telekonverter som blåste opp tryne til en liten edderkopp over hele bildet med en sigma 105mm. Normalt ville dette vært komplett umulig.

Lenke til kommentar
http://www.shutterfreaks.com/Tips/ExtensionTube.htm

 

Hvis sammenligningen her er korrekt så er det vanskelig å si hvor mye effekt en mellomring vil ha. På 50 og 85 mm så er forkjellen omentrent identisk mens på 300 mm så er forskjellen svært liten i forhold.

Hvor stor effekt en mellomring har kommer av 2 ting.

1. er hvor mange mm er mellomringen?

2. er hvor mange mm brennvidde har objektivet man skal bruke mellomringen på.

 

Med et vidvinkelobjektiv (eks: 18mm) vil man fort klare å flytte fokus inn i objektivet om man stacker på mellomringer, mens på et 300mm objektiv må bruke myyye mere mellomringer for å få en forskjell.

 

F.eks. så gir en 20mm mellomring noenlunde de samme egenskapene på mitt 150/2.8 som en 12mm mellomring gjorde på 105/2.8.

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke med sammenligningen der 85 og 50 mm fikk samme effekt med samme mellomring. 85/50=1,7 noe som er en betydelig forskjell, mens effekten var stort sett identisk på begge.

Forskjellen er ikke stor nei, men man ser jo at den er der :)

 

Hva nærgrensa i utgangspunktet er på objektivet spiller også inn. Nærgrensa på 50mm er mindre enn på 85mm i starten, i tillegg er 85mm noe lengre enn 50mm og mellomringen på 25mm vil derfor gi noe forskjellig utslag på de 2 objektivene.

 

Jo mindre brennvidde på objektivene, jo større effekt får man med mellomringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...