Gå til innhold

Bygg selv pc til 25 000

Anbefalte innlegg

Noen her som virkelig har testet hvor mye en pc bruker i watt egentlig?

400W burde holde,

jeg testet min maskin

4 harddisker.

amd xp 3200+

1gb ( 2x512 minne )

Ati Radeon 9800xt.

4stk 80x80 vifter

2cd'rom'er.

1 brenner.

4stk kald katoder.

nettverks kort.

lydkort.

mitt opsett brukte 1.25A MAX! når jeg testa alt. dvs, lesing av cd-rom, spilling, oppstart.

1.25A = 287.5Watt!

så jeg mener absolutt 400W burde holde i massevis.

Greia er vel, som det er blitt nevnt i mange poster andre steder på forumet, at det er bedre å ha for mange watt på strømforsyningen enn for få. Eller for å være mer presis: en strømforsyning som leverer bare halvparten så mye strøm som den kan levere, jobber mye jevnere enn en strømforsyning som jobber nesten på maks.

4stk kald-katoder må da lyse opp som juleaften? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Priser fra Netshop:  

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz OEM                      

kr 2 350,00                   

Gigabyte K8NXP-SLI nForce4 SLI                        

kr 1 995,00   

Seagate 200GB S-ATA 7200RPM (3 stk)

kr 3 150,00  

NEC DVD-brenner ND-3520 bulk, intern

kr 595,00       

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2         

kr 2 395,00

OCZ PowerStream strømforsyning 520W

kr 1 095,00       

POV GeFORCE 6800GT 256MB PCIe Retail

kr 3 795,00 

Samsung DVD-spiller IDE DVD16x/ CD48x

kr 275,00       

Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD sort

kr 150,00       

NEC 17" LCD MultiSync 1770NX Svart/Sølv (2 stk)

kr 6 550,00

Logitech MX510 Performance Optical Mouse

kr 375,00

Keytronic KT2001 PRO tastatur PS/2

kr 215,00

Kabinett fra Microplex:

Lian-Li PC-V1000 Miditower, Sølv Aluminium (Uten Strømforsyning)

kr 1895,00

Totalt: kr 24835,00

Det var mitt forslag, sikkert glemt noe. Frakt er ikke tatt med i prisen. Personlig ville jeg byttet ut kabinettet med et Cooler Master Stacker, som også er 500,- billigere.

Ta vekk strømforsyningen og ta inn en bZerk på 500W istedenfor, og bruk resten på forskjellen på 6800GT og X850XT PE

Du sier at han skal bytte fra 6800GT til X850XT PE, og gir uttrykk for at SLI er noe tøv, noe det forøvrig ikke er i det hele tatt. Så hvorfor velger du å beholde hovedkortet med mulighet for SLI da? Og hvorfor ikke SLI?

Jeg ville definitivt gått for forslaget til ptv. Da har han mulighet til å oppgradere 3D-løsningen når behovet måtte melde seg.

Det er rett og slett fordi at X850XT PE er nesten like bra som 2 6800GT i SLI, derfor... Kan godt bytte hovedkort til ett uten SLI, men skjønner ikke vitsen... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Per-Stian ville ment at den der var LITT drøy.. x850 XT PE er nok ikke i nærheten 2x6800GT i ytelse hvis jeg ikke tar helt feil nå.. selv om det er ett rått kort.. ikke så mye som støtter SLI nå så ser ikke skikkelig vits i å kjøpe SLI hovedkort.. kjøp heller ett med vanlig PCI-E å ett stk x850XT PE ;) dessuten merker du ikke forskjell på 52x og 48x når det gjelder DVD og CD ROM, er sløsing med pneger i mine øyne.. =/ ville også personlig ha gått for ett Lian-Li kabinett uansett om de er litt dyrere, oser stil og kvalitet av det. har ett selv og kommer aldri til å gå tilbake til noe annet igjen..

Lenke til kommentar
Andre forslget til punzel :

Skjermer: 2stk Eizo 17" LCD FlexScan L550K 5590,-

Kabinett: Thermaltake TSUNAMI VA3000 Silver 1195,-

HK: Asus A8N-SLI Deluxe 1465,-

Skjermkort: Sapphire Radeon X850XT PE 256MB GDDR3 4195,-

Systemdisk: Western Digital Raptor 36.7GB 950,-

Hd'er: 2stk Seagate Barracuda 7200.7 160GB 1680,-

CPU: AMD Athlon 64 3800+ 2.4 GHz 4790,-

Ram: 2stk Crucial PC3200 BallistiX DDR 512MB 2098,-

PSU: Cooler Master Real Power 450W 995,-

DVD-brenner: NEC DVD recorder ND-3520A 595,-

DVD-rom: LG DVD-spiller IDE 16x/48x 340,-

Mus: Microsoft IntelliMouse Explorer 4.0 345,-

Tastatur: Microsoft Digital Media PRO Keyboard 297,-

Pris: 24.981 inkludert frakt fra komplett.no

Støtter nok andre forslaget ditt der jeg, med X850XT PE som er den beste grafikkløsningen på markedet i dag...

Eizo er ingen gaming skjerm, bare så det er sagt, p.g.a den dårlige foten...

DEn PSU'en du har tatt med der, har jeg store forventninger til, her bestillt den selv (får den på onsdag)

Du får utvilsomt mer for pengene med det andre forslaget ditt...

Lenke til kommentar
Per-Stian ville ment at den der var LITT drøy.. x850 XT PE er nok ikke i nærheten 2x6800GT i ytelse hvis jeg ikke tar helt feil nå.. selv om det er ett rått kort.. ikke så mye som støtter SLI nå så ser ikke skikkelig vits i å kjøpe SLI hovedkort.. kjøp heller ett med vanlig PCI-E å ett stk x850XT PE ;) dessuten merker du ikke forskjell på 52x og 48x når det gjelder DVD og CD ROM, er sløsing med pneger i mine øyne.. =/ ville også personlig ha gått for ett Lian-Li kabinett uansett om de er litt dyrere, oser stil og kvalitet av det. har ett selv og kommer aldri til å gå tilbake til noe annet igjen..

Da kan jeg hilse og si at du tar helt feil...

Les denne posten her du...

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...828&hl=2x6800gt

EDIT: Og dette gjelder 6800Ultra som er bedre enn 6800GT, hvilket vil si at X850XT er bedre enn 6800GT i SLI...

Endret av Per-Stian
Lenke til kommentar

Ja da blir det nok andre boller :roll:

Er det bare meg som ikke tror at nvidia sitter med tommelen i rompa eller? De utvikler jo selvfølgelig nestegenerasjons-GPU de med, med den fordelen at de allerede har begynt å eksperimentere/produsere kort med mulighet for parallellprosessering...

Lenke til kommentar
Støtter nok andre forslaget ditt der jeg, med X850XT PE som er den beste grafikkløsningen på markedet i dag...

Her tar du feil. Dersom man ser bort i fra pris er helt klart 2x 6800GT/U den beste grafikkløsningen per dags dato. Selv om ATI er like god i HL2, betyr ikke det at ATI er bedre totalt sett. Du kan dessuten ikke basere utsagnene dine på kun en enkelt test.

2x 6800GT vil dra lett i fra et X850XT PE når man aktiverer AA/AF, samt kjører høy oppløsning, og dette gjelder i de fleste sammenhenger!

Lenke til kommentar

Du sier du skal bruke pcn til musikk, da må du jo ha et skikkelig headset..

www.hpx.no, der får du SH HD595 til 1250 kr.. Bedre kjøp finnes ikke for den prisen.. Garantert. ! Forsterker? Trengs ikke ! 50 ohm..

Endret av Kurt P
Lenke til kommentar
Veldig mange forskjellige svar her, men hvis noen lurer på hvorfor jeg kjøper cd brenner i tillegg til dvd brenner er at dvd brenner har 48x cd skriving og lesing mens cd brenneren har 52x. Den koster uansett ikke mer enn 295 ekstra.

Hvor stor forskjell tror du det er på 48x vs 52x hastighet da? 30sek til 1min maks.. Liten vits spør du meg. Heller mer luft i kabinettet.

Lenke til kommentar
Veldig mange forskjellige svar her, men hvis noen lurer på hvorfor jeg kjøper cd brenner i tillegg til dvd brenner er at dvd brenner har 48x cd skriving og lesing mens cd brenneren har 52x. Den koster uansett ikke mer enn 295 ekstra.

Jeg har selv en 52x brenner, men kjører denne ofte på så lave hastigheter som 24x, slik er jeg sikret mot skrive-feil osv.

Brenner du en cd med mange filer rekker aldri brenneren å komme opp i maks hastighet uansett, men langt fra dette.

Hell, brenner man en audio-cd i 24x tør jeg gjette på at den ikke rekker komme opp i maks hastighet

før den begynner på nytt med ny fil.

Uansett er forskjellen mellom 48x og 52x skrøpelig liten, -nærmest ikke-eksisterende,

dessuten tåler ikke alle cd'er denne hastigheten godt nok til at du unngår en god del feil, dette gjelder forsåvidt også 48x..

Lenke til kommentar

Til videoredigering ville jeg heller satset på CRT skjerm istedet for LCD. Vil gi bedre kontroll over resultatet når det gjelder fargejusteringer.

Men dersom du likevel vil ha LCD skjerm, kan du jo bruke en CRT, eller en TV i tillegg som videomonitor når du redigerer film.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...