Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du kan ikke tenke deg å begrunne dette utsagnet? Stemmer det at bibliotekene på iPoden og i iTunes automatisk synkroniseres når iPoden kobles til PC-en, slik jeg har hørt? For det kan jo fort være en enkel måte å miste hele musikksamlingen sin ...

iTunes kan foreta automatisk synkronisering hvis du ønsker det, eller du kan gjøre alt manuelt. Hvordan det skulle gjøre det lettere å miste hele musikksamlingen din kan jeg ikke se? I motsetning til mange andre programmer så bruker iTunes ID3 til å sortere alt musikk. Dette kan virke vanskelig i begynnelsen, men når du skjønner hvordan dette fungerer kan du ikke leve uten. Jeg kan nevne noen smarte ting med iTunes som jeg mener gjør programmet helt genialt.

- Integreringen mot iPod (selvfølge)

- Smarte spillelister (lag spillelister baserte på mest spilte musikk, sist lagt til, mest spilte pop låt osv.)

- Autosynkronisering mot iPod

- Partyshuffle funksjon

- Streaming av hele musikkbiblioteket over nettverk (null konfigurasjon)

- Streaming av musikk til Airport Express koblet opp mot Stereon

- iMix. Del din spillelister med hele verden over iTMS.

- Meget enkelt og brukervennlig

- Integreringen av iTunes Music Store. Kjøp musikken enkelt og den havner direkte i ditt musikkbibliotek/iPod.

- Pluss alt annet man forventet av et slikt program som utvikling av CD-covere, cd/dvdbrenning, backup av musikk

Og vet du hva? Nesten alt det en iPod kan med dette ekstrautstyret er enten integrert i andre spillere, eller mulig å få til på en tilsvarende eller bedre måte.

Ta radiosendere som eksempel: iTrip fungerer kun på iPod. Og hvis Apple bestemmer seg for å endre på tilkoblingene på såpestykket, er det gode muligheter for at du må kjøpe en ny radiosender. Hvis du kjøper en radiosender fra f.eks. Audia X, derimot, låser du deg ikke til noen merker; den kan kobles til alt med en standard hodetelefon-/høyttalerkontakt med diameter 3,5 millimeter. Ikke trekker den strøm fra selve spilleren heller.

Hvis du tror at nesten alt ekstrautstyret man kan få til en iPod er integrert i andre spillere må du nok ta en titt på alt dette ekstra utstyret igjen. Vi snakker ikke kun om radiotransmittere som iTrip (som det forøvrig nå finnes flere titalls forskjellige til iPoden). Vi snakker om alt fra beskyttelsesvesker og bluetoothfjernkontroller til integreringsløsnigner i bil (eks. på en av dem http://ipod1.no/node/344) og komplette stereoanlegg bygget rundt iPoden. iPoden er rett og slett bedre støttet enn noen andre MP3 spiller. Nå begynner de fleste store bilprodusenter å inkludere iPod-støtte i deres biler (http://www.apple.com/ipod/ipodyourcar.html). Det sier noe om utbredelsen av iPod. En liten oversikt over NOE av ekstrautstyret du får til en iPod finner du her:

http://www.ilounge.com/index.php/accessories/

Forøvrig, ser ikke på det som en fordel å måtte ha ekstrabatterier i min FM-sender. Vesentlig smartere at den drar litt strøm fra iPoden.

Hvorfor bruke iTunes, hvor du (meg bekjent) får sangene i AAC-format, istedenfor CDON (egentlig MS), hvor du får sangene i WMA-format, som er støttet av langt flere spillere?

iTunes Music Store har et vesentlig bedre utvalg enn CDON/MS her i Norge. iTunes har over 1 million låter i sitt bibliotek og hele butikken er integrert i iTunes programvaren. Det betyr at du slipper å fyre opp Internet Explorer (CDON funker ikke i andre browsere) og du får musikken rett inn i ditt bibliotek sekunder etter du har trykket på kjøp. At musikken er i AAC betyr jo faktisk bare at lyden er vesentlig bedre enn dine WMA-filer. De fleste tester på dette viser at AAC har vesentlig bedre lydkvalitet enn WMA (Les Lyd&Bilde testen for mer om det). I tillegg siden det er mange flere beskyttede AAC filer i omløp så er det utrolig enkelt å fjerne DRMen fra musikken. Du kan da ta med deg dine AAC filer til veldig mange enheter. Totalt sett støttes det "åpne" AAC formatet (som egentlig er MPEG4 - dvs. en vidreutvikling av MPEG3) av mange flere enheter fordi Nokia og Sony Ericsson er tungt inne å benytter AAC i deres mobiltelefoner og andre løsninger.

Igjen, det hadde vært kjekt med en begrunnelse. Kan du forklare hvordan denne virker og hva som gjør den så genial?

Blir mye av det samme som iTunes Music Store argumentet over. iPod støtter audible formatet perfekt, og gjennom iTunes Music Store kan du enkelt kjøpe et par 100 000 lydbøker fra Audible. (Vedens største lydbok selskap). Igjen, få sekunder etter du har kjøpt boken havner den i ditt muskkk/lydbokbibliotek og den overføres eventuelt til din iPod hvis du har slått på "autosync". Veldig enkelt. Veldig greit. Alle lydbøker har forøvrig sin egen meny i iPoden.

"Podcasting"?! Hva er det som er så spesielt med "podcasting" at man ikke kan kalle det for audiostreaming? For det er, etter det jeg samler herifra, alt det er.

Du har vist litt problemer med iPodens popularitet? Skjønner at det ikke er lett for deg. Podcasting har oppstått på grunn av nettopp iPodens popularitet. Før iPoden hadde svært få MP3-spillere, nå har veldig mange det. Det er snart solgt 35 millioner iPods på verdensbasis og det er dette som har gjort at det i det hele tatt finnes et marked for podcasts. Apple har også hjulpet veldig på med å gjøre 1000vis av podcasts tilgjengelige via iTunes Music Store helt gratis. Med iTunes og iPod blir det vesentlig lettere å legge inn et abo. på en podcast du liker, og igjen "autosync" gjør hele biffen for deg.

Podcasting er forøvrig mye mer enn audiostreaming. Les mer her: http://ipod1.no/node/269

Eller kanskje du vil kalle det blogcasting som Microsoft nå prøver seg på? :)

Det ble langt :)

Endret av kristoffer99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stod mellom Ipod Photo 60 og iRiver H340 for litt siden, men bestilte nettopp iRiver, og det med god samvittighet. Ovennevnte argumenter er, i tillegg til særdeles subjektive, ganske irrelevante for en som kun vil ha en mp3-spiller med god funksjonalitet. Jeg merka at mesteparten av kristoffer99s argumenter handlet om iTunes, iTunes Music store o.l., altså ting som har veldig lite med selve spilleren å gjøre. Har ikke lest mer enn side 1 i dette topicet, så det er mulig diskusjonen gikk over til software i mellomtiden, men sjitt au :p. Gleder meg bare til iRivern min jeg ^^

Lenke til kommentar
' date='13/07/2005 : 23:37'] Stod mellom Ipod Photo 60 og iRiver H340 for litt siden, men bestilte nettopp iRiver, og det med god samvittighet. Ovennevnte argumenter er, i tillegg til særdeles subjektive, ganske irrelevante for en som kun vil ha en mp3-spiller med god funksjonalitet. Jeg merka at mesteparten av kristoffer99s argumenter handlet om iTunes, iTunes Music store o.l., altså ting som har veldig lite med selve spilleren å gjøre. Har ikke lest mer enn side 1 i dette topicet, så det er mulig diskusjonen gikk over til software i mellomtiden, men sjitt au :p. Gleder meg bare til iRivern min jeg ^^

Mitt innlegg som du så over var et svar på fordelene ved iTunes.. :)

Men, iRiver er ingen dårlig spiller det - et langt bedre valg enn f.eks. Creative i mine øyne. Med kvalitet, design og lyd i tankene. Synes dog at iPoden fortsatt er et par hakk over, mye på grunn av den verden av muligheter som åpner seg i tillegg til kvaliteten, lyden, brukervennligheten, designen og det geniale klikkhjulet..

Grattis med iRiver. H340 er fin liten sak :)

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke iTunes: Den er både bloat og stygg, og det er iallefall ikke verdt bryet å få dritten til å fungere i GNU/Linux. Trenger jeg å dele musikkvalget mitt med resten av verden(audioscrobber), et program som tar hånd om musikksamlingen og automatisk fyller ut manglende ID3-tags med bilder bruker jeg amaroK. Hvis jeg bare vil spille av litt musikk uten mase krimskrams er XMMS det perfekte valget. Det er også en fordel at XMMS ikke sluker 100mb RAM bare for å kunne spille av musikk. Begge programmene støtter selvsagt streaming av musikk. Serveren kjører jeg heller på en annen maskin, og da blir det bare for dumt med et bloat GUI når man heller kan bruke web-browseren.

Derfor ser jeg fortsatt ikke en grunn til at iTunes skal være et argument for å kjøpe iPod, og med alle irritasjonsmomentene/manglene i firmwaren.

Lenke til kommentar
++++++MASSE ekstrautstyr som kan bestilles fra Apple i Norge!

Joda, til helt vanvittige priser, som feks den sorte stoff "carry case" som Apple valgte å ikke sende med 4G 20GB Ipodsene sine, den selges fra Applestore I norge for 599,-!

Når jeg gikk i en apple butikk her å spurte hvorfor det kostet så mye når den bare koster 39USD på nettet, så svarte de "vel, det var uten porto".. o.O siden når kostet det 300,- å sende en 50 grams stoffeske i posten?

EDIT: Derfor synes jeg at iRIVER er et mye bedre valg. IPod har ikke så god lyd som IRiver, ikke like god kvalitet, og ITunes er i mine øyne dårligere enn Windows Media Player 10 - Series, så jeg synes det er klønete å ha ITunes på systemet bare for IPodens skyld. Det at IPoden ikke tåler en dritt er jo også et godt argument synes jeg.

Endret av Earth657
Lenke til kommentar

pluss at den er overrated

Haper du ble fornøyd med H340'n din Avalon. det er hvertfall jeg

Fikk du med dockingstasjon, bæreveske og batterilader? jeg kjøpte min i ausrtalia og fikk med alt dette, betalte kun AUS560 (1 AUS er ca 5 kroner)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...