Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Info om Mercedes W123 med 200T motor


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er på jakt etter teknisk info til min Mercedes.

 

Bilen er Mercedes W123 med 200T motor. Man gir.,

 

230e2.JPG

 

Ikke verdens tøffeste bil, men den er god å kjøre og gjør nytten.

 

Jeg trenger info om motoren, (M102.920).

 

Derfor vil jeg ha tips om bøker og nettsteder der jeg finner slikt. Eller kunnskap fra dere.

 

Problem:

 

Bilen går dårlig når den er lunken. Spess akkurtat under 80C. Når motoren er kald går den fint. Den går også fint når den er blitt skikkelig varm. Ca 1 l/mil. Bilen er make når det er varmt/ kaldt, fuktig /tørt vær.

 

Motoren går dårlig på den måten at den ikke er villig til turtall over 3000 ca. Da dauer nesten motoren. Og så holder jeg gassen i bunn 2 sek, så kommer den igjen. Men ikke skikkelig.

 

Dette har jeg gjort til nå:

-Byttet hele tenningsanlegget.

-Puttet på alt mulig av forgasser rens og kondensfjerner på tanken.

-Sjekket luftfilteret.

-Justert ventiler.

 

Har mistanke til at det er automatchoken som slår seg alt for sent av. Temperaturen på kjølevannet slår av choken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke den hotteste bilen i gata lenger kanskje nei, men det er jo en gammel traver, og er også bedre å kjøre enn mange langt mer "populære" gamle biler.

 

Det tipset jeg kan gi deg om bøker for bil er Atomobila bokhandel. Ligger i Oslo, men er webshop også, har det meste av haynes, og mye annet mer "sære" bilbøker :D

 

Ellers, når det gjelder problemene dine høres det for meg ut som du må stupe ned i forgasser, det er tydelgvis det eneste stedet du ikke har vært også...

Sjekke for falsk luft, blandingsforhold, akselerasjonspumpe funksjon (ifht problemet med full gass forsinkelse), og som du sier choke. (selv om den lukkes av vann, er det justeringsmuligheter for hvor mye og når).

 

Forgasser reprasjon på boks, er i mine øyne i stor grad humbug..

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg byttet noen vakuum slanger. Ble bedre av det. Skal ta å bytte resten også.

 

Er sinnsykt mye slanger og elektronikk nedi den gamle bilen. Jeg har skrudd litt på biler fra før, men oppi dette panseret kjenner jeg meg ikke igjen... :(

 

Skal se op jeg finner noen bøker. Finnes ikke haynes bok om akkurat denne bilen med denne motoren.

Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24/01/2005 : 07:56

Er sinnsykt mye slanger og elektronikk nedi den gamle bilen. Jeg har skrudd litt på biler fra før, men oppi dette panseret kjenner jeg meg ikke igjen...

Ja, det var vel en "over gjennomsnittet" teknisk avansert bil i sin tid. Nå vet jeg jo ikke akkurat hva du sikter til, men som jeg har sagt før; de siste årgangene forgassere var på mange måter mye mer kompliserte enn tidlig innsprøytning, med et virvar av slanger og elektriske/vakum følerer/brytere/ventiler.

Mercedes har vel også tidvis vært glad i å bruke vakum til alt mellom himmel og jord :roll:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Tror jeg har fått det til nå. Byttet vakuum slanger rundt forgasser.

 

Vet ike hvor mye guff det skal være i en slik bil, men 109 hk er ikke allverdens til å flytte 1500 kg med nassis stål.. hehe.

 

Nå er det blinklyset som sluttet å virke. Releet koster 500kr... :no: Releet bare rasler. Skal pelle det fra hverander til helgen og kikke etter. 500 kr er jo 1 uke med lommepenger!

Lenke til kommentar

Se det ja, det er jo supert!

Blir som du sier aldri direkte sprek den bilen der nei, men går den jevnt, svarer på gassen og kommer opp i turtall, er det vel greit nok ;)

 

En ukes lommepenger er det verdt å fikle litt for ja. Om det skulle vise seg helt umulig ville jeg kanskje gått etter noe brukt, evnt uorginal universal (med litt tilpasninger...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...