Gå til innhold

Hvor måles HK temp?


Anbefalte innlegg

Da var endelig vannkjølingen på plass, er særdeles fornøyd med resultatet, kjører vifta på ca 3 volt (altså ikke hørbart) og Prescotten ligger rundt 28-30 grader idle, og nærmere 40 ved spill, vanntemeraturen litt over dette. Det mest revlusjonerende er skjermkortet Gainward GS GT6600 @570/1250 har gått fra 75-90 grader til 42-52 ved spilling.

 

Den mest "tvilsomme" delen i anlegget er chipset blokka, er litt skeptisk til den, og den er også bare festet med 1 stk fjær-bøyle. Det kjennes ut som den sitter greit, og har grei kontakt, men jeg vurderer om den kanskje skal byttes...

 

Problemet/saken er at jeg med asus probe får temperaturer oppi 20 grader over vanntemp på MB temp, gjerne nærmer 50 grader... (40 idle) Jeg syns dette er litt høyt, selv om det i og for seg ikke er noe mer enn det var før med luft. Jeg klokker moderat, og har tidligere registrert at MB temperaturen er den som øker mest ved klokking.

Spørsmålet blir da om det er noen som vet hvor Asus Probe gjør sine målinger (P5GD1), jeg har trodd det var på Northbridge, da temp på tidligere kjøle-element målt med måler var rimlig lik det jeg fikk i Probe.

 

Har foresten også forsøkt og skru 120 MM utsugnings vifte på Fortron psu helt opp, uten at det gjør veldig mye forskjell (ca 5 grader)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt høyt, har du testet med et annet avlesnings program?

Nja, både ja og nei, har sjekket i bios, og med Asus AI (klokke prog) og det er ca det samme i alle de i alle fall. Men det er vel forsjåvidt "samme ulla" som baserer seg på samme føler osv..?

 

Men jeg har for lenge siden hatt Everst Home, og mener og huske den sa omtrent det samme + at jeg da også tidligere hadde et termometer festet til kjøleren på chipset. Den viste også +- ca3 grader det samme som Asus Probe.

 

Jeg bør kanskje få innstalert Everest eller lignende igjen før jeg gjør noe mer med saken?

 

Opp mot 50 grader er vel uansett ikke skadelig, men må jo si jeg hadde forventet bedre. At det enkelte steder på HK er varmere nå enn før er jo sannsynelig, men har som sagt alltid trodd målingen ble foretatt på northbridge, og er derfor litt i tvil om dette.

 

(Er det forresten noen der ute som kjenner P5GD1, og som vet hva den aluminiums-kjøleren nærmest paralell port med skriften; "Asus non moving parts cooler" eller lignende er for noe? Det er i alle fall en del som blir ganske varm, og som pga sin utforming nok lider litt av fjærning av cpu vifta.)

Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 23/01/2005 : 17:13

  AsusProbe har lest feil tempratur før, så sjekk hva du får.

 

Hvis du tar av kjøleren, hvordan er merket på pastaen? Har du full kontakt? 

Ja, nå prøvde jeg med Everest, den viser +-2 grader det samme som Asus Probe, veksler tilfeldig hvem av de som viser mest/minst. I Everest er det jo også noe som kalles AUX som vel skal forestille kabinett temp, den flakker mellom 24 og 52 så er med andre ord ikke til å stole på, jeg har termometer mellom Raptor-raid diskene, og der er det ca 40 grader (temperaturen i kabinettet forøvrig er nok godt under dette med PSU vifta på full.)

 

Jeg sitter da litt tilbake med spørsmålet; hvor føles temeraturen på HK?

 

Til dette med pasta'en, la meg forklare hvorfor jeg i det hele tatt bekymrer meg litt for dette; Grunnen til at jeg kaller chipsetkjøleren "tvilsom" er at den kom med i systemet på nåde.. det er en liten Coolance fra Microplex, som skulle passe P4. Det at den er liten er ikke ifht kjøleevnen bekymringsfult syns jeg, men den fysiske størrelsen gjorde den til hodebry ved montering.

Du vet den grønne printplaten ca 3x3 cm som omgir kjernen på chipset?. På den sitter det "tilfeldig spredt rundt" overflatemonterte komponenter. På ytterkanten selve kjøleblokken er det så en påklistret skumgummiramme, som er der for å sikre at kjøleren presses rett mot kjernen, og muligens også som en avlastning av trykket fra fjæren i seg selv.

Når denne skumgummirammen så pga den lille størrelsen på kjøler, havner til dels oppå disse overflatemonterte komponentene skal det ikke mye fantasi til og forestille seg at den minste vridning av kjøleren vil rive løs de overflatemonterte småjævlene.

 

Derfor falt løsningen til slutt på et lag elektrotape over alt untatt selve kjernen, for å beskytte overflatedelene. Dermed blir avstand mellom kjøler en elektrotape- tykkelse mer enn den skulle vært. Jeg prøvde dog monteringen noen ganger med kjølepasta, og fikk hver gang et fullstendig avtrykk. Jeg har dermed grunn til å tro det er grei nok kontakt der, men samtidig finnes det altså et snev av tvil :innocent:

 

Idellt sett burde jeg altså hatt en chipsetkjøler som ytterkanten samsvarte med ytterkanten av "printkort-delen" av Northbridge.

Det er bare det at jeg vil da gjerne VITE at det faktisk er på denne kjernen temperaturen faktisk er så høy.

Håper jeg har klart å få frem problemstillingen nå, tar gjerne i mot tips :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...