flaten1 Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Hei. Vurderer å kjøpe en Dell X50v. Er det noen der ute som har erfaringer med denne? -Er den verdt prisforskjellen fra X50? (De er på tilbud nå hos Dell.no..) -Hvor bra er Wlan? (rekkevidden..) -Noen som vet noe om leveringstiden..? Lenke til kommentar
knuthfk Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Noen som vet? Synes dette virker som et godt kjøp... Knut. Lenke til kommentar
jfo Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 absolutt verd prisforskjellen, pga skjerm/skjermkort. fikk min på rundt 2 uker, men de ukene inkluderte julehelgen, slik at det tar vissnok bare en ukes tid.... Jone Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Har akkurat bestilt en slik på tilbud jeg også. Utolig spent på hva en slik kan brukes til. Håper å finne en god gps-løsning til den med tid og stund. -vegar Lenke til kommentar
jorns Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Pokker, jeg hadde tenkt til å kjøpe denne pda'n jeg,. Satt i går natt å fylte ut skjema, men så merket jeg at jeg begynte å bli trøtt. Tenkte med meg selv, jeg tar heller å bestiller i morgen tidlig når jeg er litt mer våken. Frisk og rask spratt jeg opp i dag for å sende min bestilling. Hva hadde skjedd i løpet av natten, jo den hadde gått opp nesten 800,- i pris. Skikelig kjipt. Så nå aner jeg ikke hva jeg skal kjøpe, nå koster jo X50v det samme som FS720. Noen som har noen gode råd her? Er FS720 ett bedre kjøp enn X50v? Det jeg ser av forskjell er at FS720 har kamera, (men det må jeg ærlig si at det betyr ingen ting, har ikke brukt for det ), tregere CPU og at den har 0,1" mindre synlig skjerm, men det har vel kanskje ikke så mye å si. Noen som har noen synspunkter? Lenke til kommentar
bengh Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Blir vel litt smak og behag. Vurderte begge da en på jobben har Dell'n, men valgte loox 720 pga kamera og at den støtter USB bedre enn Dell. Den kan funger som USB-vert slik at du kan koble til lagringspinner, tastatur og kamera - uten at jeg har testet noe av det enda. Denne funksjonen har ikke Dell. Dessuten liker jeg ikke Dell's måte å selge produkter på og tilleggsutstyr blir ofte dyrer hos Dell enn andre. Ellers er de ganske like og bygget på samme fabrikk som også bygger HP/Compaq sine PDA - har jeg lest.... Lenke til kommentar
thrill Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Kjøpte nylig Loox 720 selv og er etter en uke svært fornøyd. Kort oppsummering av min begrunnelse ut fra de inntrykk jeg fikk etter å ha lest en hel del tester/omtaler på nettet. Har ikke sett Dell x50v selv, slik at dette baseres kun på omtaler jeg har funnet og er mine subjektive oppfatinger. Jeg nevner kun punkter hvor jeg mener de to modellene avviker. Skermbildekvalitet - S PL720 Fargene blir gjerne omtalt som litt mer klare og kraftige for PL720 mot noe mer blasse for x50v. Skjermens visuelle kvaliteter for PL720 blir ofte sidestilt med HP iPaq hx4700 (som dog har en større skjerm, 1 cm diagonalt). Når det gjelder å vise hvit er det flere som finner at PL720 har et svakt gulskjær i motsetning til x50v som har perfekt hvit. Om dette også gjelder min enhet finner jeg det ikke plagsomt. Har også lest noen har ment at innsynsvinkelen for x50v er litt dårligere. Totalinntrykket er at begge skjermene er svært bra men at PL720 er hakket bedre. Kan dog også avhenge av personlige preferanser. Grafikkytelse - X50v (.. eller kanskje ikke.. hmm...) Grafikkprosessoren i Dell'n er det største savnet jeg har i forhold til PL720. Men dette forutsetter at programvare utvikles for å benytte GPU'en. I grafikkytelsestester som ikke er optimalisert/utviklet for å benytte grafikkprosessoren ser det faktisk ut til at PL720 gjerne er en del bedre. Det finnes allerede videoavspillere som benytter GPU'en men personlig har jeg funnet ytelsen til PL720 tilstrekkelig her. Dell leverer med to spill som utnytter den ekstra kraften men ellers vil kun tiden kunne vise om den gir noen særlige fordeler med nye titler. Batterilevetid - FS PL720 Kan referere til test hos http://www.pdagold.com. Avspilling av mp3; PL720 - 7 timer og 35 minutter X50v - 5 timer og 3 minutter Hvor stor forskjellen er avhenger av bruken. Det finnes større batteri å kjøpe for X50v, men dette har større dimensjoner og vil trolig gjøre hele enhenten en del større samt at det selvsagt koster en del. Ytelse - X50v (...eller...?) Dell vinner gjerne her noe foran PL720. Har dog fått inntrykk av at dette ikke er merkbart i daglig bruk. Testen i PDAgold viser dessuten at PL720 er best uten GPU-optimalisert programvare. Løsning for strøm- og synkroniseringskabel - PL720 For PL720 kan du enkelt koble til ladekabel og synkroniseringskabel individuelt eller sammen både med og uten krybbe. Svært fleksibelt. Du trenger altså ikke å ha med krybben om du skal ut å reise. Slik jeg har forstått er det ikke mulig å koble fra krybben til X50v på samme måte. Dvs. at skal du på reisefot må du enten ta med krybbe eller kjøpe seperate kabler. USB-host - PL720 Kun støttet i PL720. Forutsetter driverstøtte i Windows. Mitt generelle inntrykk er at det fungerer bra for lagringspinner (USB-minne), eksterne harddisker med egen strømforsyning (evt. med USB-hub med strømforsyning i mellom) samt bærbare multimediaavspillere. Kameraer som støtter Mass Storage Device ser dårligere ut med. Noe er altså annerledes for kameraer (deriblandt mitt eget Exilim 40). Ser også at det er en del som har fått annet USB-utstyr til å fungere (tastatur, GPS, gamepad .... nei ingen mus, mangler driverstøtte). VGA ut - X50v Forutsetter at du kjøper tilleggsutstyr fra Dell. Kan få CF-kort med tilsvarende funksjonalitet til PL720, men da til en høyere pris. Dimensjoner - PL720 (PL720 122x72x15, X50v 119x73x16.9) Kanskje flisespikkeri, men PL720 er 1,8 mm tynnere enn X50v. Det er tross alt mer enne 10%. Betyr litt i en skjortelomme. X50v har en skjerm som er ca. 2,5 mm større diagonalt enn PL720, har for min egen del ikke lagt stor vekt på det. Kamera - X50v Riktig, det er kun PL720 som har kamera, men det er så dårlig kvalitet. Bruker PDA'en profesjonellt og når kameraet er såpass dårlig hadde det vært bedre uten. Noen virksomheter ønsker ikke kameraer innenfor sine vegger. PL720 skal komme i kameraløs versjon, men foreløpig kun på det tyske markedet. Det ser dessuten ut til å ha en høyere pris (svart plastikk er dyrere enn kameraet = dårlig :-) ) Lydkvalitet - PL720 PL720 får som oftest bedre omtale enn X50v. Medfølgende programvare - PL720 For X50v følger det med to spill som er optimalisert for grafikkprosessoren. Ser kule ut, men jeg er først og fremst en profesjonell bruker. For PL720 følger det med en "software voucher" med et antall poeng (5 poeng). Dvs. rett til å laste ned fulle/registrerte versjoner utvalgte programmer fra deres nettside. F.eks TextMaker som ser ut til å nærmest en fullverdig motstykke til MS Word på PC ( i motsetning til MS Pocket Word som er dårlig ), eller SBP Pocket Plus som gir mange forbedringer av brukergrensesnittet. Er faktisk verdt noen hundrelapper. Knapper - PL720 Sansynlivis forskjellig vurdering fra person til person. Knappene på X50v har blitt omtalt som for små. PL720 har i tillegg en ekstra knapp på siden samt en "jog-dial" (slags styrespak) som gir bedre muligheter for å navigere uten på bruke pekeredskap. Den justerer faktisk lydnivået i Betaplayer (god freeware videoavspiller, Xvid). Tilleggsutstyr Siden Dell har en større markedsandel enn Fujitsu-Siemens kan det være at tilbudet vil være/bli i Dell sin favør. Har dog ikke inntrykk av det er veldig mye bedre på nåværende tidspunkt. Takket være blåtann er man ikke bundet i så stor grad lenger. Kun PL720 har jo dessuten dessuten USB-host funksjonaliteten. Phuu, bare sånn på strak arm. Som sagt valgte jeg selv Fujitsu-Siemens Pocket Loox 720, og nei jeg arbeider verken for Fujitsu eller Siemens eller andre involverte. Begge modellene skal være ypperlige PDA'er og får god omtale. Lykke til med ditt valg. Mvh Jan Lenke til kommentar
thrill Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Oj, glemte noe essensiellt! Minnekonfigurasjon - PL720 FS PL720 har 128 MB RAM og 64 MB flashminne mot Dell X50v som har 64 MB RAM og 128 MB flashminne (omvendt altså). Siden flashminne enkelt kan utvides ved å kjøpe minnebrikker i enten CF eller SD-kort format bør RAM'en tillegges størst vekt. Pris Siden Dell sitt tilbud er over står vel de to modellene temmelig likt i pris akkurat i dag (ca. kr 4.500-4.600 for begge modellene). Tilbudsprisen på Dell X50v for kr 3.800,- var en svært god pris. På den andre siden; "Programvarekupongen" som følger PL720 er faktisk verdt en del hundrelapper. Lenke til kommentar
jorns Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Jøss, det må jeg jammen si var en god utdyping. Jeg har fortsatt ikke valgt meg noen pda, en kompis av meg nevnte at han skulle få sin x50v nå til uken. Jeg får titte litt på den så får jeg se hva jeg gjør. Men i all fall takk for at du tok deg tid til å skrive så mye. Par spørsmål til her, er det veldig stor forskjell på Windows mediaplayer 10 og ver 9? Eller er det slik som i Windows XP at man bruker heller andre media avspillere (non-ms) ? Hva slags minnekort bør jeg kjøpe til en av disse pda'ne. Er det best med Compact flash eller Secure Digital? Er det noe begrensning på størrelse på kortet, kan jeg ha 2GB? jorns Endret 30. januar 2005 av jorns Lenke til kommentar
bengh Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 En ting som kanskje ikke er nevnt er at LOOX'n har 1650 mAh mens Dell'n har 1100 mAh - viktiger enn at Dell har media Player 10 spør du meg. Batteriet til LOOX'n er også billigere i fall man trenger reserve eller den dagen det takker for seg og man trenger nytt. Har både 1 GB SD (Memory Corp) og 512 MB CF (Twinmos). Jeg har merket at når jeg setter i CF kortet registrere LOOX'n dette og oppdaterer seg, mens for SD kort må jeg gå i File Explorer og "montere" minnekortet nesten som i Linux. Har vært bort i folk som har klart å skade pinnene i bunnen av kortleser ved bruk av CF. Sånn sett er SD sikrere i bruk og mindre. Ellers har jeg ikke merket forskjell. Lenke til kommentar
jfo Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 En ting i din fine gjennomgang er feil: du trenger ikke krybben med deg på reise ift x50v; med pda-en følger strømledning og krybbe, men også en adaptersak som kobles på strømkabelen som dermed kan plasseres direkte inn i pda'en. Dette er bare til lading av batteri, slik at synkronisering uten krybbe kan gjøres med IR eller wlan (jeg har bare prøvd det første, og det fungerer supert...) jfo Lenke til kommentar
jorns Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 jaja, da har jeg gjort opp min mening. Det ble en FS720, med ett CF 1GB. Får vel se å komme meg ut av dette forumet og inn i FS topicen. Takk for hjelpen Jorns. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå