GunnarK Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Jeg har byttet skjermkortet på min maskin med Fedora Core 3. Har nå Nvidia GeForce2 MX/MX400. Jeg får bare startet maskinen i terminalmodus. Google har fortalt meg at jeg må kjøre xf86cfg eller xf86config, ingen av disse filene finner jeg. Hadde vert fint om noen kunne kommet med noen tips til meg. Hilsen Gunnar Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Etter du har endret skjerm/skjermkort-konfigurasjonen må du alltid konfigurere X på nytt. Det du gjør da er å kjøre programmet "XF86Config" (legg merke til at XF er skrevet med store bokstaver) som root (kjør "su"). Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 I og med at det er eit NVIDIA kort kan du vel berre opne xorg.conf og redigere i Option "Device" til Driver "nv" Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 jeg har nå funnet filen xorg.conf under /etc/X11 problemet er at jeg ikke får skrivetilgang når jeg bruker vi. Jeg prøver med å sette chmod -w xorg.conf får ikke forandret noe rettigheter. rettighetene på xorg.conf er nå -rw-rw-r-- må jeg forandre på BordName og til "GeForce2 MX/MX400"? i tilleg til Driver "nv" Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Du må være root for å skrive til den filen. I tillegg må du taste "i" for å kunne skrive i vi. Hvis du aldri har brukt vi før er det kanskje en fordel å bruke pico eller nano som teksteditor i stedet. må jeg forandre på BordName og til "GeForce2 MX/MX400"? i tilleg til Driver "nv" Nei, for BoardName har ingen invirkning på hvordan skjermkortet fungerer e.l. Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 Jeg får fortsatt ikke skrevet til filen. Jeg er innlogget som root, og har prøvd med både nano og vi men får meldingen: Kunne ikke åpne filen for skriving: filsystem med kun lesetilgang Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Høhm? Prøv "pico <fil>" Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 BTW: chmod -w vil vel ikkje gi skrivetilgang? Ta ein chmod 644 <fil> Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 Jeg får fortsatt ikke skrive til filen skriver: chmod 644 xorg.conf og får meldingen chmod: changing permissions of <xorg.conf>: Filsystem med kun lesetilgang fortsatt er rettighetene på filen -rw-rw-r-- Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Virker som om du er i single-user mode. Skriv "init 5" eller "telinit 5" på kommandolinjen for å komme inn i multi-user-mode med skrivetilgang. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Hm, filsystemet er vel berre mounta med lesetilgang. Ikkje spør meg kvifor. Må være noko Fedora greier...? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Hm, filsystemet er vel berre mounta med lesetilgang. Ikkje spør meg kvifor. Må være noko Fedora greier...? Neppe, hvis systemet starter korrekt skal disken ha skrivetilgang selv om du ikke har startet X. Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 Jeg tror ikke systemet starter helt skikkelig. Det låser seg under: Konfigurerer Kjerneparametere. Da må jeg trykke Ctrl-z for å komme videre. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Jeg tror ikke systemet starter helt skikkelig.Det låser seg under: Konfigurerer Kjerneparametere. Da må jeg trykke Ctrl-z for å komme videre. Fjern "rhgb" fra kjerneparametrene i GRUB. Dette er blitt gjennomgått flere ganger før, så søk forumet hvis du trenger mer informasjon. Uansett får du Fedora til å starte skikkelig fra den kommandolinjen du er i nå, skriv "telinit 5" eller "init 5". Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 fedora skal oppdage kortet av seg selv og konfigurere det med GPL drivere... Uten bruker-interaksjon. Lenke til kommentar
GunnarK Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 Nå kan jeg endelig takke for hjelpen systemet fungerer igjen. Det virker som om jeg bare hadde lesetigang til filsystemet. Men når jeg endelig gjorde som Gimper sa, og åpnet /etc/grub.conf med nano fjernet rhgb quiet fra 3 plasser, samt jeg fjernet hiddenmenu, rebootet så startet systemet igjen. Filen xorg.conf ble automatisk konfigurert i oppstarten. Jeg gjorde dette fra root. Takk for hjelpen Hilsen Gunnar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå