Gå til innhold

Tanker om A64 oppsett? :hmm:

Anbefalte innlegg

Hei, jeg setter sammen ny maskin, og her er en ganske nøyaktig oversikt over delene:

*A64 S939 3200+ (Winchester)

*TT Big Water

*1024mb Kingston HyperX Ultra low latency (2-2-2-5-1)

*Sapphire X850XT PE

*WD S-ata eller Seagate Barracuda 7200.7 (s-ata) 200gb hdd (seagate er litt stillere men koster i øyeblikket 200,- mer )

*Cooler Master Stacker Kabinett (muligens med xtra HDD modul)

*Bzerk 500w sølv PSU (fra microplex)

*Viftestyring (også fra microplex, enten Sunbeam rheobus , eller Vantec Nexus )

*+UVBlacklight katoder fra microplex, bare for å utnytte UV-egenskapene til strømforsyninga og vannkjølingen :innocent:

Hovedkortet blir et av de fra denne tråden jeg starta for å diskutere hovedkort, alt annet tenkte jeg å få høre tilbakemeldinger om her? :whistle:

Jeg lurer jo da på om det er noen tilbakemeldinger? Mer spesifikt;

* HDD, WD disken koster 850,- mens seagate'n koster 1050,- (hos netshop, det er der jeg kjøper alt hardwaret) Hvordan vil dere veie dem opp mot hverandre? Jeg forsøker å få et forholdsvis stille oppsett, vil lydforskjellen mellom disse være verdt 200,- ?

* Viftestyringen; Hvilken av de to ville vært å foretrekke? Jeg vil helst ikke over det der i pris for viftestyringa....

mvh!

Cilveran :thumbup:

EDIT: Jeg har ikke særlig hastverk, ettersom det tar 3 uker før jeg har økonomien til å få alt i hus, så lagervarer er ikke så farlig :) Men jeg tenker å bestille alt unntatt skjermkort og microplexting i løpet av i kveld for å få tilbudet på CM Stacker'n og evt WD hdd med meg! Så litt hastverk har jeg i å få diskutert tråden...

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som et veldig bra oppsett det der, men jeg kan jo si noen ord om viftestyringene:

Sunbeam: Folk er generelt veldig fornøyde med denne, og den blir vel regnet som en av de beste og kanskje den beste av de helt enkle viftestyringene.

Det var et par tilfeller blant de første utgavene hvor det var feil med lysene. Jeg har et eksemplar av den aller første utgaven, og der sto lys nr 3 på også når kanalen var slått av. Lyset skiftet imidlertid farge som det skulle. Nylig tok den blå fargen på lys nr 4 kveld.

Nå er de jo kommet til rev 3, så jeg regner med de verste barnesykdommene er fjernet. Jeg liker ikke utseende på frontplata på de nye utgavene (de første var enten helt sort eller sølv), men det følger med mal for utskjæring av frontplatene som hører til kabinettene.

Vantec: Jeg kan ikke si så veldig mye om den, men den erfaringen jeg har med Vantec er at jeg monterte en viftestyring med sound control hos en kompis. Bryterne føles veldig som billig plastikk i motsetning til Sunbeam, og den leverer tydeligvis veldig ustabil spenning. Turtallet på viftene går opp og ned som en jojo.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at strømforsyningen har 20pin strømkontakt til hk, mens de aktuelle hovedkortene du har listet opp har 24pin strømkontakt. Det hadde derfor vært greit å kjøpt en overgang fra 20pin til 24pin, men helt nødvendig er det ikke. Det beste alternativet er nok å kjøpe en strømforsyning som har 24pin originalt, da dette vil gi en mer stabil strømtilførsel enn ved å unnlate de siste fire pinnene.

Ellers ser alt bra ut!

Lenke til kommentar

Tar jeg feil når jeg tror at den strømforsyninga allerede har en 20-24pins overgang?

Bzerk 500w psu

Hvis du ser på egenskapene for psuen, og klikker litt ned til der de har tegna opp alle kontaktene, så er det en 20pins kontakt, og ved siden av er det avbildet en 12V 4pins kontakt hvis ikke minnet mitt feiler meg helt? En kamerat av meg sa disse kunne kobles sammen til en 24 pins kobling? :dontgetit:

EDIT: Takk for svarene forresten, godt å se at du leste begge postene apwr :D Rikky; testene sier jo også bra ting om Rheobus viftestyringa så da får det vel bli den? :yes: Har du et forslag til bedre og/eller mer funksjonell viftestyring som du mener er verdt et prishopp må du bare komme med det, men jeg tenkte som så at denne passer mine behov ganske greit :hmm:

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar

OK, takk for den oppklaringen ! :thumbup:

Er det virkelig såpass farlig at jeg burde se meg om etter ny psu? Jeg likte denne så godt :love: (høy ytelse til lav pris, i tillegg til at den er stillegående)

EDIT: Den andre psu'en jeg vurderte Aspire 520w psu ser ut til kun å ha 20pins kontakt den oxo... (har kikka på bilder...)

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar

Jeg tror også den vil holde rent strømmessig (520w er jo veldig my mer enn det maskina trenger... jeg tenkte derfor å kjøre viftene på lavt turtall..) Men jeg må innrømme jeg blir bekymra når apwr snakker om ustabil strøm :ermm: (Spesielt siden jeg ikke har peiling på strøm og konsekvensene av dette...)

Lenke til kommentar

Sunbeam. Renser du den med isopropanol, forsvinner skriften, og den blir kanske stilig.

Har riktignok mistet lyset i den ene dioden, men Digital Impuls byttet hele greia. Fungerer meget bra.

Ellers.. hva med en A64 3500+ cpu? Eller blir det meget over budsjettet?

Lenke til kommentar

Hmmm... helt frem til for litt siden vurderte jeg egentlig veldig en 3500+ prosessor, men etter litt budsjettkutt tror jeg at jeg må ta meg til takke med en 3200+ (som oxo er en helt kurant cpu :p )

Med vannkjølinga og DFI Lanparty (som jeg har blitt fortalt er bra på klokking) skal jeg nok klare å tyne noe ut av cpu'en etterhvert når det føles nødvendig også :yes:

Tusen takk for tipset om isopropanol Johnny!! :D Jeg syntes den så en smule jalla ut muligens, så vi får se om jeg ikke prøver meg på nettopp det (må ta den i øye først) :thumbs:

Takk for tilbakemelding, bestillinga skjer om en halvtime! (Gleder meg som en liten unge! :dribble: )

EDIT: Hørte forresten rykter om at 3500+ ikke kan klokkes noe særlig lenger enn 3200+ ?? Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette !?

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar
EDIT: Hørte forresten rykter om at 3500+ ikke kan klokkes noe særlig lenger enn 3200+ ?? Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette !?

Kan vel klokkes omtrent like langt, altså 2,6-2,7Ghz om man er heldig. 3500+ setter dog mindre krav til annen hardware i maskinen enn 3200+.

Lenke til kommentar
Rikky; testene sier jo også bra ting om Rheobus viftestyringa så da får det vel bli den? :yes: Har du et forslag til bedre og/eller mer funksjonell viftestyring som du mener er verdt et prishopp må du bare komme med det, men jeg tenkte som så at denne passer mine behov ganske greit :hmm:

Hvis jeg skulle velge hadde jeg nok valgt Sunbeam som er en helt enkel rheobus eller mCubed som koster det dobbelte, men til gjengjeld gir deg mulighet til full temperaturstyring av viftene. Jeg har planer om å kjøpe to sånne, en til hver av PC-ene mine. Hvis du skal overklokke kan det imidlertid være ønskelig å kunne kjøre viftene på full guffe med en bryter, som på en rheobus.

Overklokking.no har testet mCubed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...