Gå til innhold

Valg av nForce4 ultra hovedkort


Cilveran

Anbefalte innlegg

OK, jeg skal kjøpe maskin, har bestemt meg for at det blir hos netshop.no og jeg har funnet alle delene jeg vil ha, men... (Jeg har forresten ikke noe sinnsykt hastverk, da økonomien for å fullføre maskina ikke blir klar før midten av februar. Kjøper meste nå, men skjermkort siden, så om ting er lagervare trenger ikke telle imot korta...)

 

Jeg har ikke klart å bestemme meg for hovedkort, men jeg vil ha nForce4ultra chipsett, da dette har støtte for SATA2, noe som kan være greit et år fram i tid eller no sånt :yes: (Jeg har ikke behov for sli, skal ha x850xtpe)

 

Så da står valget mellom 3 forskjellige hovedkort, og jeg vil gjerne ha tilbakemelding om de forskjellige hovedkortene (gjerne om fabrikantene, men helst om det spesifikke kortet og hva dere vet)

 

 

#1: DFI Lanparty med link til produktspesifikasjoner her! :)

 

#2: MSI K8N NEO4 Platinum med link til produktspesifikasjoner her! :)

 

#3: ASUS A8N SLI Deluxe med link til produktspesifikasjoner her! :)

 

 

Ettersom det siste kortet har vært veldig mye i vinden antar jeg folk vet mer om dette... Det eneste jeg faktisk vet om noen av korta er om A8N sli deluxe, og det er at chipsett vifta hviner, noe som ikke akkurat teller for det hk'et. Nå går det an å montere ny kjøler, men plasseringen av chipsettet pluss at jeg tenker (et ganske stort) Sapphire X850XT PE, så lurer jeg på om det er plass til alternativ kjøleløsning? I tillegg; er dette kortet verdt det ekstra trøbbelet i forhold til de andre ? :ermm:

 

Så, har dere noe info/erfaring med korta?

Jeg antar det jeg i det minste helst vil vite er;

Chipsett kjøleinfo <-- Støy, osv?

Integrert lydkort, er de greie? (Håpte å greie meg med det integrerte)

 

Debatten er i gang! :p

 

takk for hjelpa! :thumbup:

 

 

EDIT: Litt tilleggsinfo om systemet:

 

A64 S939 3200+ (Winchester)

TT Big Water

1024mb Kingston HyperX Ultra low latency (2-2-2-5-1)

Sapphire X850XT PE

WD eller Seagate Barracuda 7200.7 200gb hdd (seagate er litt stillere men koster i øyeblikket 200,- mer :hm: )

Cooler Master Stacker Kabinett (muligens med xtra HDD modul)

Bzerk 500w sølv PSU (fra microplex)

Viftestyring (også fra microplex, enten Sunbeam rheobus , eller Vantec Nexus )

+UV lys fra microplex, bare for å utnytte UV-egenskapene til strømforsyninga og vannkjølingen :innocent:

 

Dette oppsettet (unntatt hk) diskuteres her , ta gjerne turen hvis du har noe konstruktivt å si :thumbs:

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelses messig er nok kortene ganske like på standard spesifikasjoner, du bør velge hovedkortene noenlunde etter hva du trenger som er på dem.

 

LanParty er best på klokking.

 

A8N er det billigste, det har jeg selv og selv om jeg har en stille pc merker jeg ikke noe til chipsettviften, slik som andre har opplevd. -Skal du bare ha ett skjemkort kan du fint bytte ut chipsettviften, da den står nærmest PCI x16 nr 2.

 

MSI kortet er nok også et veldig bra kort, men det er litt dyrere og det har ikke kommet enda, så da må du nok vente litt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

henger meg litt mer på her.

 

Er nå på jakt etter nytt hk og titter på denne fra dfi og denne fra msi

 

hvem bør jeg velge??

 

kriterene er at jeg ikke trenger SLI men vill ha SIL1314 brikken pga mulighet for raid5.

 

msi kortet har egentlig alt jeg trenger, fant ut at lillebroren til det DFI kortet IKKE hadde SIL1314 brikken.

 

har lyst til og overklokke litt men ikke sånn ekstremt. skal ha en 3500+ cpu.

noen som har testet eller vet om tester der overklokking på MSI kortet?

 

normalt pleier jeg og følge magefølelsen, emn har fra før gode erfaringer med både dfi og msi.

 

så det jeg egentlig lurer på er vell om jeg vill bli skuffet av msi kortet, vist jeg går for det.

synes også at nesten 2000kr for DFI kortet er litt i meste laget og punge ut.

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal klokke noe extremt eller kjøre SLI, anbefaler jeg MSI K8N Neo4.

Dette kortet har det meste du kan ønske deg, å det klokker ikke så værst heller.

Du kan lese test her. Du kan vist nokk også koble to kort sammen som et kvasi SLI oppsett på dette kortet, les mer her.

 

Har lyst på dette kortet selv. Trenger ikke egentli ikke SLI, dessuten vil jeg se hvordan det blir med spillstøtten fremover.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle si det, men gjorde selfølgeli ikke det :p

Kortet i testen på t-break er en tdlig versjon av kortet, uten 4xPCIe slot'en øverst, så det er gjort forandringer etter den testen.

Det står raid 5 og raid 10 på MSI sine sider, så det er nok det som er riktig.

De har det på lager på Komplett foresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...