Gå til innhold

Farve problem D70 til Canon Pixma 8500

Anbefalte innlegg

Jeg har en Nikon D70 som jeg er meget fornøyd med. Den tar skarpe bilder, meget hurtig, men med ”svake” farger. Har fra før en Canon IXUS 500, den er meget treg, men har ”friske” farger. Så mitt foreløpige problem er at bilder jeg printer ut fra IXUS’en har mye bedre farger enn D70 bildene. Jeg har Adobe Elements 3. Må jeg inn å redigere hvert eneste D70 bilde før jeg printer dem ut? Det synes merkelig. Finnes det i så fall en mulighet for å gjøre dette ved å velge noen farge innstilinger på D70’en?

Håper på hjelp!

Har fulgt med på alle gode råd som er på dette forumet, glimrende at det er så mange som er hjelpevillige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må jeg inn å redigere hvert eneste D70 bilde før jeg printer dem ut?
Nei.

Finnes det i så fall en mulighet for å gjøre dette ved å velge noen farge innstilinger på D70’en?
Ja, men jeg gidder ikke å skrive av fra bruksanvisninga siden det er mye enklere at du leser den selv.
Lenke til kommentar

Takker for raskt svar Kristallo. Har (selvfølgelig) lest bruksanvisningen. Problemet er å finne en fargeprofil som passer med skriveren. Har testet med div. forskjellige wihtebalance innstillinger også, uten at det løste problemet. Så mitt spørsmål er fremdeles om noen har erfaring/tips vedr. mitt problem.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det ikke er skriveren du burde fikse på. På min HP skriver får jeg for friske farver ved normalinstilling på kameraet.

Hvitbalansen vil ikke påvirke hvor kraftige farvene er. Det er en egen direct print instilling i kameraet for å ta bilder med kraftige farver, det er også flere andre instillinger.

Generelt er det ikke lurt å ta bilder med oversaturerte farver siden de blir permanent på bildene hvis du ikke bruker RAW format. Da er det bedre å justere før du skriver ut eller forandre instillingene til skriveren.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg skal teste ut forskjelllig innstillinger på printeren. Har også sett på artiklene som Pingla tipset om, det var bra. Håper imidlertid på å få til en ”standard” innstilling som gjør at jeg slipper å redigere de bildene jeg skal skrive ut. Det hadde vært arbeidsbesparende.

Har et lite spørsmål til sist, hvis noen vet det. Er det slik at Nikon D70 tar mer ”naturlige” bilder, mens Ixus 500 legger på mer farger ( en type innbygget filter)?

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Generelt så er speilrefleks forsiktigere med å legge på for mye skarphet og kraftige farver sånn at man har bedre muligheter for å justere ting etterpå. Speilrefleks undereksponerer også oftere for å unngå at deler av bildet blir utbrent.

Mitt gamle Ixus kamera var litt friskere i farvene enn D70 men det er ikke stor forskjell. Jeg har lest en plass at Ixus 500 har enda litt kraftigere farver enn den orginale Ixus på normalinstilling, men det har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar

Litt av poenget med digital speilrefleks kameraer er at de ikke er "trykk på utløsern og få bilder ferdig til utskrift) i hvertfall ikke som default, men fleste har instillinger for oppskarpning, fargemetning og kontrast i kameraet for JPEG.

Du sier ikke noe om du tar bilder i RAW eller JPEG format. RAW filer er kun rå data fra CCD/CMOS brikken som er ubehandlet med tanke på fargemetning, kontrast, oppskarpning osv) og gir helt klare fordeler! JPEG bilder blir behandlet i kameraet og de fleste dSLRer har instillinger for dette som nevnt tidligere. Men vitsen faller liksom litt bort med et dSLR kamera hvis du kun er ute etter ferdig behandlete bilder rett fra kamera med mindre du har nettop har fyrt av 300 fylle bilder som må legges opp på nett, men da kunne du liksågodt ha holdt deg til ixusen din.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar. Har, etter å ha prøvet ut flere av dem, kommet frem til at den beste løsningen for min del er å sette Color Managemet i skriverdriveren til Canon ip8500 PR3. Dette gir den fargeprofilen jeg ønsker til ubehandlete bilder.

Når det gjelder kommentaren om at ”vitsen faller liksom litt bort med et dSLR kamera hvis du kun er ute etter ferdig behandlete bilder rett fra kamera ” kan jeg ikke si meg enig. Det er klart at det er mange flere muligheter med et DSLR enn et kompaktkamera, og at mange disse mulighetene virkelig kommer til sin rett i et bilde behandlingsprogram. Men det betyr ikke at det ikke bør være mulig å skrive ut ubehandlete bilder med en tilfredstillende kvalitet.

Men nå er jeg veldig fornøyd, jeg kan velge om jeg ønsker å skrive ut direkte eller behandle bildet før utskrift. Og at begge varianter gir et godt resultat.

Takk for hjelpen!

Endret av cz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...