Gå til innhold

SATA-300 (SATA-II) hvor?


BakkiZ

Anbefalte innlegg

Jeg leste i SATA Guiden her om de forskjellige typene SATA:

SATA-150 150 MB/s

SATA-300 300 MB/s

SATA-600 600 MB/s

Det eneste jeg kan finne er SATA-150.

Kommer det ikke på det norske markedet enda eller?

Er vel lite å se til hovedkort som støtter SATA-300 også.

 

Samme gjelder 10000rpm disker.

Er WD sine Raptor disker de eneste diskene med 10000rpm å finne på norske webshopper/butikker? :S

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hovedkort med nforce 4 brikkesett støtter SATA-II

ikke alle nForce4-kort.

 

litt jkekt å ha SATA 2 likevel da. Det der HotSwap og sånnt;)

 

Noen som vet når det kommer noe nytt innen SATA 2 eller 10000rpm disker da?

Eneste fordelen med SATA-II er hotswap ja.

300MB er bare hype. 66 hadde holdt, men folk tror det er veldig vesentlig. Samme med AGP 4x og 8x og ikke for å snakke om PCI-E. (selv om jeg er veldig for PCI-E)

 

Det blir omtrent som å kjøre en sportsbil som går 300km/t på en vei med 66km/t maks fart.

 

En Raptor 36 gb har ca. en max lese hastighet på 77 mb pr.sek, altså litt over spesefikasjonene til udma 66, men snitt lese hastigheten til en 74 gb raptor ligger på 62 mb, altså under. De få gangene man paserer 66 mb er veldig sjeldent.

Jeg vil derfor si at 100/133/150 og ikke minst 300 er ganske unødvendig, og er først og fremst salgs triks. Fra både produsenter av hk og hardisker. :hmm:

Lenke til kommentar
En Raptor 36 gb har ca. en max lese hastighet på 77 mb pr.sek, altså litt over spesefikasjonene til udma 66, men snitt lese hastigheten til en 74 gb raptor ligger på 62 mb, altså under. De få gangene man paserer 66 mb er veldig sjeldent.

Jeg vil derfor si at 100/133/150 og ikke minst 300 er ganske unødvendig, og er først og fremst salgs triks. Fra både produsenter av hk og hardisker. :hmm:

Jeg ville nå i det minste hatt 100 slik at hvis jeg hadde den riktige disken så kunne jeg brukt den fult ut hva selve disken klarer å flytte data.

Lenke til kommentar

Nå er det nå vel slik at de fleste lese/skrive-operasjoner en disk utfører mens man jobber med PCen ikkje er så veldig mye data. Det er bare når man flytter eller pakker ut store filer man virkelig har bruk for høy hastighet på selve disken. Ellers vil stort sett alle skrive-operasjoner gå rett i diskens cache-minne.

 

I dag har de fleste disker 8Mb cache, og eg vil tro at sata-II disker med 16mb cache vil oppleves raskere under vanlig bruk, selv om diskene i seg selv ikkje er raskere enn forrige generasjon.

Lenke til kommentar

Hennsikten med tråden var vell ikke å få informasjon hvorvidt sata2 er nødvendig, men når og hvor man kan få tak i diskene..

Jeg har selv et hovedkort med sata2 støtte og jeg ser ikke noen hensikt å kjøpe sata hardisker hvis sata2 er rett rundt hjørnet (selvfølgelig opp til prisen)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

NCQ er og pakka inn i SATAII, men er alt nå tilgjengelig på noen disker med SATAI speed, bl.a. Maxtor DiamondMax 10 NCQ gjør at disken "samler oppgavene", skal ei fil innerst, ei ytterst og ei i "midten" hentes, setter disken de i den rekkefølga som gir minst flytting av lesehodet, tar ikke de to ytterste først og så den i midten. NCQ gjør dagens disker mer effektive og sparer slitasje med å fjerne unødvendige flyttinger av lesehodet. Komplett linker til en test med NCQ mot andre SATA disker (også Raptor) , i noen tilfeller går 7200 disken med NCQ forbi Raptor (10.000 disk).

Lenke til kommentar

Mener å ha hørt at NCQ (Native Command Queueing) er noe som er støttet av SATA2, men ikke av de fleste SATA1 kontrollere. Dette skal jo vistnok gjøre lesing/skriving endel raskere...

 

Og til dem som mener at SATA er helt unødvendig, og mener at vi fint hadde klart oss med ATA100, så sier jeg bare en ting: kabler! :thumbup:

 

Edit: HAG var før meg der ja :blush:

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
hovedkort med nforce 4 brikkesett støtter SATA-II

ikke alle nForce4-kort.

 

litt jkekt å ha SATA 2 likevel da. Det der HotSwap og sånnt;)

 

Noen som vet når det kommer noe nytt innen SATA 2 eller 10000rpm disker da?

Eneste fordelen med SATA-II er hotswap ja.

300MB er bare hype. 66 hadde holdt, men folk tror det er veldig vesentlig. Samme med AGP 4x og 8x og ikke for å snakke om PCI-E. (selv om jeg er veldig for PCI-E)

 

Det blir omtrent som å kjøre en sportsbil som går 300km/t på en vei med 66km/t maks fart.

 

En Raptor 36 gb har ca. en max lese hastighet på 77 mb pr.sek, altså litt over spesefikasjonene til udma 66, men snitt lese hastigheten til en 74 gb raptor ligger på 62 mb, altså under. De få gangene man paserer 66 mb er veldig sjeldent.

Jeg vil derfor si at 100/133/150 og ikke minst 300 er ganske unødvendig, og er først og fremst salgs triks. Fra både produsenter av hk og hardisker. :hmm:

Hvis du setter 4 disker med 16 mb cache opp i raid får du 64 mb cache så da bruker du 0,2 s med s-ata II på å skrive inn 64 mb med data,ved ata66 ville du ha brukt 1 s.

Dvs 5x så raskt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...