Gjest Slettet-df17e Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) Har begynd og se på perl og har blitt ganske frelst Men, lurer på litt diverse ting... 1. i php så kan man komentere ut ting med /* masse tekst */. finnes det en lignende måte i perl ? 2. Tips til hvordan lage en timer som teller hvor lenge ett script har kjørt ? Kanskje litt vanskelig og forstå hva jeg mener! Men, har ett script som jeg kjører som en bakgrunds prosses så er ute etter en måte og sjekke hvor lenge scripter har kjørt 3. Også har jeg lurt litt på hva -w i #!/usr/bin/perl -w gjør Det var vel det til og begynne med tror jeg Endret 23. januar 2005 av Slettet-df17e Lenke til kommentar
Stian_ Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 tror kommentarer skrives: med en "she" forran seg, altså et nummertegn: #kommentar her og så lang linje du vil -w står for warning. når du da compiler/kjører scriptet så ser den etter feil og sier hvor den befinner seg. anbefaler deg og skrive disse to linjene i starten av et script: #!/usr/bin/perl -w use strict; bare for å få feilmeldinger ol. 100% korrekt. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) For å kommentere ut mye, går det også an å bruke pod, men jeg setter også stort sett en hash, #, foran linja, opp til en 5-6 linjer. Når det gjelder -w, så advarer den mot ting som 'stinker', det er ikke nødvendigvis feil, men mye tyder på det, fx hvis du bruker uinitialiserte variabler i en del sammenhenger. cluet med use strict; er at du må definere variablene dine med my, har du den får du en feilmelding i stedet for grå hår når du skriver $variabel=100; og ti linjer lenger ned print $variable; og får ut en 0... Angående ditt pkt 2: Jeg tror det er en spesialvariabel som kan fortelle deg det. Let etter perlvar. Lykke til! M. For å dra over .sigen min fra et annet forum: Programming perl for fun and delphi for money (Må bare si at man blir lett scizo av å bytte mellom de to....) edit: Overså spm 2 Endret 24. januar 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Lette litt på perldoc.com og fant under http://www.perldoc.com/perl5.8.4/pod/perlvar.html $^T The time at which the program began running, in seconds since the epoch (beginning of 1970). The values returned by the -M, -A, and -C filetests are based on this value. Høres ut som om den skulle gjøre susen? M. Lenke til kommentar
superlaban Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Har begynd og se på perl og har blitt ganske frelst ... 2. Tips til hvordan lage en timer som teller hvor lenge ett script har kjørt ? Kanskje litt vanskelig og forstå hva jeg mener! Men, har ett script som jeg kjører som en bakgrunds prosses så er ute etter en måte og sjekke hvor lenge scripter har kjørt Ja, når jeg startet å se på perl (i 1993), så var det en del ting som ga meg bakoversveis. Jeg hadde slitt med tekst og dataprosessering i C/C++ og Pascal i mange år før det. Fire ting der perl skilte seg ut: (og fremdeles gjør det) 1) Hash'er. Brukt riktig, og mye, så gir de en helt annen tankegang på ting... 2) Regexper, genialt for tekstprosessering 3) Svært enkelt å sette opp avanserte datastrukturer: "Array av hasher av arrays til strenger eller subrutiner" f.eks. 4) Typeløshet, alt er strenger! Inkl tall! Dette vil nok mange akademiske professoraktige protestere mot (bl.a. vise til raketter som falt ned osv..., selv om de kanskje misforstod årsaken), men det er svært befriende å slippe all typingen/casting osv, som i seg selv skaper feil. Dagens situasjon: Mange språk har hash'er og regexper, MEN: Kun perl (såvidt jeg vet) har dette innebygd slik at det er enkelt og raskt å bruke! Ikke i biblioteker/klasser/moduler som man må bruke på mer eller mindre klønete metodekallingsmåter. Ditt spørsmål om : Hvis det er på unix/linux kan du bruke 'ps'. Eller logge til en fil. Eller legge inn denne: print "Kjøretid: ".(time-$^T)." sek\n"; Evt omslutte den med END{ ... } slik at det skrive helt til slutt, uansett om scriptet dør på seg eller avslutter naturlig. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 se også på modulen Time::HiRes og på *nix kommandoen time, ex: time perl skript.pl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå