Feynman Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Det er fler våpen per innbygger i norge og sveits enn det er i USA. Alle våpen er like, ikke sant. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 At man trenger strengere våpenkontroll i USA er det ikke tvil om, men at våpen i seg selv tar liv blir altfor enkelt når f.eks norge og sveits har fler våpen per kapita enn USA og mange andre land også har svært mange og nesten ingen blir drept i europeiske land. Antall drap og voldshandlinger med skytevåpen avhenger primært av sosioøkonomiske årsaker. Det er så enkelt som at desperate mennesker begår desperate handlinger, og kriminelle vil alltid ha tilgang på våpen. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Problemet i USA er at det ikke bare er jaktvåpen som er tilgjengelig, men våpen som er designet for å lage mest mulig skade, drepe på en best mulig og effektiv måte. Selv om byer med mye kriminalitet har strengere våpenkontroll, har dette liten effekt med tanke på at de kan kjøpes andre steder i landet. Tviler også sterkt på at de fleste våpen som blir brukt av kriminelle uansett er lovlig kjøpt. Når så mange har våpen, blir også veldig mange våpen stjålet under inbrudd. At f.eks AK-47 igjen kan kjøpes lovlig i USA kommer ikke til å senke antalle kriminelle som bruker dette våpnet, heller det motsatte. Med tanke på at Al-quaida har oppfordret medlemmer som skal til USA med å anskaffe våpnene til de kommer til landet, er litt urovekkende. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Problemet i USA er at det ikke bare er jaktvåpen som er tilgjengelig, men våpen som er designet for å lage mest mulig skade, drepe på en best mulig og effektiv måte. Hva tror du jaktvåpen har som formål? Svimeslå dyret? At f.eks AK-47 igjen kan kjøpes lovlig i USA kommer ikke til å senke antalle kriminelle som bruker dette våpnet, heller det motsatte. Med tanke på at Al-quaida har oppfordret medlemmer som skal til USA med å anskaffe våpnene til de kommer til landet, er litt urovekkende. Hva mener du med at AK-47 igjen kan kjøpes lovlig? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Problemet i USA er at det ikke bare er jaktvåpen som er tilgjengelig, men våpen som er designet for å lage mest mulig skade, drepe på en best mulig og effektiv måte. Eh... jaktvåpen er da også lagd for å drepe så effektivt som mulig. Ofte for å drepe mye større bytter enn mennesker. En hagle er mye kraftigere enn en håndpistol, hvilket er det suverent mest brukte våpenet i kriminalitet i USA fordi det kan gjemmes under jakka. Dersom du sikter til f.eks Tec-9 skal jeg tildels være enig med deg, men disse er så vidt jeg vet allerede ulovlige 'over there'. Her i norge har vi flust av høykalibrede våpen, grove automatvåpen (AG3), relativt små automatvåpen (MP5 versjoner), hagler og pistoler. Sveits har også et heimvern organisert på omtrent samme måte som vårt, og de har skyteklare våpen i hjemmene. At f.eks AK-47 igjen kan kjøpes lovlig i USA kommer ikke til å senke antalle kriminelle som bruker dette våpnet Av alle våpen som brukes i kriminalitet i USA er det utrolig få såkalte 'assault rifles' til tross for at det finnes over 4 millioner *lovlige registrerte* av dem i omløp. Automatvåpen ble ulovlige å selge nye i USA i 1994 så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Automatvåpen ble ulovlige å selge nye i USA i 1994 så vidt jeg vet. Ble ikke forbudet nettopp opphevet? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 AK-47 var aldri lovlig a selge i USA..... Tror det er noen her som ma lese litt mer om Assault Weapons Ban. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Vel vi kan jo gå ut ifra om Norge hadde samme tilgjengelighet av skytevåpen og rett til å bære våpen som man har i USA. Ville det da ført til flere drap, ulykker og økt kriminalitet? Min påstand er uten tvil ja. Jeg ville sagt at det hadde hatt liten effekt for en grunn: de fleste i Norge har ingen grunn til a bega kriminelle handlinger. I USA er det en god del mennesker som har akkurat dette. De er fattige, trenger penger til dop, osv, osv. Kombinasjonen av dette finner vi ikke i Norge, men bare i USA. Det er ikke noe land i verden som er sa etnisk divers, med en gjennomgaende fattigdom i disse minoritetsgruppene, med like hoy folketetthet, og mangel pa velfeldsstotte som i USA. Jeg har lyst a finne statistikker pa hvor mange av de drapene som skjer i USA er gjort av hvilke etniske grupper. Jeg vil tro at det er flest utfort av svarte i USA, fordi de er den fattige minoriteten. De er i allefall svaert overrepresentert i fengsler i USA, ca 40-50% av folk i fengsel er svarte, mens de svartes andel i USA er ca 12% eller noe. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Vel vi kan jo gå ut ifra om Norge hadde samme tilgjengelighet av skytevåpen og rett til å bære våpen som man har i USA. Ville det da ført til flere drap, ulykker og økt kriminalitet? Min påstand er uten tvil ja. Jeg ville sagt at det hadde hatt liten effekt for en grunn: de fleste i Norge har ingen grunn til a bega kriminelle handlinger. I USA er det en god del mennesker som har akkurat dette. De er fattige, trenger penger til dop, osv, osv. Kombinasjonen av dette finner vi ikke i Norge, men bare i USA. Det er ikke noe land i verden som er sa etnisk divers, med en gjennomgaende fattigdom i disse minoritetsgruppene, med like hoy folketetthet, og mangel pa velfeldsstotte som i USA. Jeg har lyst a finne statistikker pa hvor mange av de drapene som skjer i USA er gjort av hvilke etniske grupper. Jeg vil tro at det er flest utfort av svarte i USA, fordi de er den fattige minoriteten. De er i allefall svaert overrepresentert i fengsler i USA, ca 40-50% av folk i fengsel er svarte, mens de svartes andel i USA er ca 12% eller noe. Vel, jeg vil påstå at tilfeller av f.eks blind vold, som idag oftest er gjort med "bare hands" eller kniver, vil i viss grad bli erstattet med skyting, ettersom dette er kriminalitet begått i affekt og lite gjennomtenkt. Da bruker vedkommende det man har i hende. Ulykker som f.eks. personer (ofte barn) som blir skadet/drept som følge av lek og uvitenhet vil øke. Mer bruk av skytevåpen i organisert kriminalitet vil forekomme. Politiet vil bli nødt til å væpne seg noe som fører til at kriminelle igjen vepner seg minst like mye. Økt grad av selvmord, ettersom det er vanskeligere å "mislykkes" ved å putte en kule i skallen. Flere hendelser som den nylige dommen mot han som skjøt mot tyven i bil. Butikkansatte vil kanskje begynne å ha våpen bak disk, noe som fører til økt fare ved ran for uskyldige ofre. Jeg ser overhodet ingenting positivt ved å ha like stor tilgjengelighet av våpen i Norge som i USA. Økt tilgjengelighet fører til økt misbruk Det blir som starten på en ond sirkel. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Automatvåpen ble ulovlige å selge nye i USA i 1994 så vidt jeg vet. Ble ikke forbudet nettopp opphevet? AWB har ingenting med automatvåpen å gjøre. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 AK-47 var aldri lovlig a selge i USA.....Tror det er noen her som ma lese litt mer om Assault Weapons Ban. AK-47 har og er lovlig å selge i USA, men det er vanskelig å få få tak i våpnet. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Jeg har lyst a finne statistikker pa hvor mange av de drapene som skjer i USA er gjort av hvilke etniske grupper. Jeg vil tro at det er flest utfort av svarte i USA, fordi de er den fattige minoriteten. De er i allefall svaert overrepresentert i fengsler i USA, ca 40-50% av folk i fengsel er svarte, mens de svartes andel i USA er ca 12% eller noe. Da kan du vel i samme slengen finne litt statistikk for straffeutmåling i straffesaker for de forskjellige etniske gruppene. Tipper svarte dømmes urettmessig hardt i forhold til hvite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå