Luftbor Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Og dette kommer fra en amerikaner Nei, helt seriøst. Amerikanerene har tradisjon for at alle kan bære våpen og det står i grunnloven deres. Det står ikke i grunnloven, men i en amandment (tillegg) Og det står arms. Ikke firearms så man kan jo diskutere lenge og heftig hva arms er. Selv om tillegget står høyt i den amerikanske justisen er selve grunnloven det aller høyeste. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 problemet er ikke at det er mange våpen i usa, men måten de bruker dem, i usa har man våpen til å forsvare seg med, og der er ingen andre vestlige land man gjør det, i europa har man våpen enten for jakt eller sport, (pluss politi og Militære) dette gjør at USA får en helt egen mentaliet når det kommer til våpen. i norge er det ca. 2 millioner skytevåpen som er lovlige, de betyr at i teorien har halvparten av oss våpen, dette stemmer ikke siden de som har et våpen har ofte mange, veldig få i norge som bare har 1 rifle, 1 pistoler eller 1 hagle, har man først våpen blir det ofte mange av dem, men det er veldig få i norge som har våpen til å beskytte seg med, det er gjerne de på kanten av loven som har det, veldig mange har ikke engang ammo hjemme.. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg gjør også oppmerksom på at "sniperen" som gikk berserk fra bagasjerommet på bilen sin, brukte et våpen som var fullt lovlig mens de onde "assault weapons" var forbudt i USA. Nå er jo M4 et assault våpen, som han brukte. Dette våpenet er til militært bruk, ikke jakt Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg gjør også oppmerksom på at "sniperen" som gikk berserk fra bagasjerommet på bilen sin, brukte et våpen som var fullt lovlig mens de onde "assault weapons" var forbudt i USA. Nå er jo M4 et assault våpen, som han brukte. Dette våpenet er til militært bruk, ikke jakt Det var en post-AWB AR-15, ikke en M4. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) i norge er det ca. 2 millioner skytevåpen som er lovlige Selvom estimering av antallet lovlige skytevåpen i Norge innebærer et voldsomt slingringsmonn så er nok 2 millioner i overkant, det offisielle antallet er forøvrig 1 million registrerte våpen pluss 3-500 000 uregistrerte hagler. Og en dæsj uregistrerte ulovlige våpen. Endret 24. januar 2005 av sumptrollet Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Mange vapen + hoy folketetthet + folk med okonomiske problemer = USA = masse mord. I andre land dreper man hverandre pa andre mater enn med pistol/skytevapen. Grunnen til at Moore fokuserte kun pa mord med skytevapen i filmen hans er fordi hvis man sammenligner mord/drap uansett mate, sa er det mye mer likt i de fleste land, og det ville ikke vaert veldig relevant for filmen hans, siden det hadde liksom odelagt hele filmen. Hvis man skal drive a sammenligne USA med andre land, sa ma man sammenligne enkelte byer i USA som har samme folketetthet og folkeantall som byer i andre land, og se hvordan dette lar seg sammenligne. Man ma ogsa ta faktorer som de jeg nevnte over inn i beregningen. Moore i filmen BFC sammenlignet Detroit med... hva het den byen... vet ikke, en by i Canada. Selv om den byen var mye mindre enn Detroit, mye mindre folketetthet, helt annerledes okonomisk og etnisk sammensetning... osv... Man blir ikke klok av a sammenligne helt vidt forskjellige ting. Lenke til kommentar
guezz Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Mange vapen + hoy folketetthet + folk med okonomiske problemer = USA = masse mord. I andre land dreper man hverandre pa andre mater enn med pistol/skytevapen. Grunnen til at Moore fokuserte kun pa mord med skytevapen i filmen hans er fordi hvis man sammenligner mord/drap uansett mate, sa er det mye mer likt i de fleste land, og det ville ikke vaert veldig relevant for filmen hans, siden det hadde liksom odelagt hele filmen. Hvis man skal drive a sammenligne USA med andre land, sa ma man sammenligne enkelte byer i USA som har samme folketetthet og folkeantall som byer i andre land, og se hvordan dette lar seg sammenligne. Man ma ogsa ta faktorer som de jeg nevnte over inn i beregningen. Moore i filmen BFC sammenlignet Detroit med... hva het den byen... vet ikke, en by i Canada. Selv om den byen var mye mindre enn Detroit, mye mindre folketetthet, helt annerledes okonomisk og etnisk sammensetning... osv... Man blir ikke klok av a sammenligne helt vidt forskjellige ting. Mord per 100 000 Her inkluderes også andre land med mye større folketetthet: UK, Tyskland, ect. USA har ikke stor folketetthet, men du har rett i at landet har en del store byer. 31 mot Norges 15 innbyggere per km2. :!: Amnesty Dessuten er det svært vanskelig å sammenligne byer med hverandre ved å ta hensyn til folketettheten. Eksempel New York har nok større folketetthet enn Chicago, men New York har likevel bare 7 mord per 100 000 mot 21 i Chicago (tall fra: 2003). Citymayors.com Husk: Hvis du kommer med slike bombastiske påstander kom med kilder, helst troverdige. (En smiley som ofte brukes av Seixon ...) BBC, men fra 1998! London 10,500 Per Square Mile Los Angeles 2,345 Per Square Mile Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Mange vapen + hoy folketetthet + folk med okonomiske problemer = USA = masse mord. Man blir ikke klok av a sammenligne helt vidt forskjellige ting. Dessuten er det svært vanskelig å sammenligne byer med hverandre ved å ta hensyn til folketettheten. Eksempel New York har nok større folketetthet enn Chicago, men New York har likevel bare 7 mord per 100 000 mot 21 i Chicago (tall fra: 2003). Det underbygger jo Sexion sin påstand om at økonomiske problemer og fattigdom er en viktig faktor i statistikken, Chicago har et stort ghettoproblem som New York er forskånet fra. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Men forhåpentligvis for amerikanerene sin skyld så begrenser man hvilken våpen det er mulig å kjøpe. Hvem vil du helst at skal prøve å skyte deg: - En gangsta på crack, med en helautomatisk UZI maskinpistol i hver hånd, på 10 meters hold - En krigsveteran og mangeårig jeger med psykiske problemer, og en enkeltskudds jaktrifle på 300 meters hold ? Ehhh. Uansett så tror jeg at jeg er rimelig død da . Jeg klarer ikke helt å se poenget ditt. Mener du at amerikanerene ikke bare har problemer med våpen, men også med at det er så mange psykopater der? Lenke til kommentar
guezz Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Mange vapen + hoy folketetthet + folk med okonomiske problemer = USA = masse mord. Man blir ikke klok av a sammenligne helt vidt forskjellige ting. Dessuten er det svært vanskelig å sammenligne byer med hverandre ved å ta hensyn til folketettheten. Eksempel New York har nok større folketetthet enn Chicago, men New York har likevel bare 7 mord per 100 000 mot 21 i Chicago (tall fra: 2003). Det underbygger jo Sexion sin påstand om at økonomiske problemer og fattigdom er en viktig faktor i statistikken, Chicago har et stort ghettoproblem som New York er forskånet fra. Fattigdom er selvsagt en medvirkende årsak til at drap kan forekomme, men: Mange vapen + hoy folketetthet + folk med okonomiske problemer = USA = masse mord. er en litt svart/hvit påstand. Det han sier er at alle drapene i USA skyldes: mange våpen, høy folketetthet og økonomiske problemer. De er variabler, refferer da til mitt tidligere innlegg. - Mange våpen: det er ikke bare antall skytevåpen som er problemet, men også tilgangen på dem (retten til forsvar av hjem og oppbevaring av selve våpenet). - Høy folketetthet: har ikke mye å si, refferer da til mitt tidligere innlegg. - Folk med økonomiske problemer: helt klart en medvirkende årsak, men til hvilken grad? Ta for eksempel København og Oslo. Hovedstaden i Danmark har dobbelt så mange drap sett i forhold til innbyggertallet. Vil dette si at København har et mye større våpenproblem eller større relativ andel fattige? Svaret på dette vet jeg ikke, men det finnes også en annen variabel i denne "ligningen". - Politikk: bevilgninger til politiet, lover inc. straffer, ect. - Psykisk helse: denne trenger jeg vel ikke å utdype ... Bildet er ganske sammensatt. Dessuten var hensikten med innlegget også å påvise uriktigheter (og fraværet av troverdige kilder) fra Seixons sin side. Eks: hvis man sammenligner mord/drap uansett mate, sa er det mye mer likt i de fleste land, Jeg er derimot enig i at en bør ta påstander fra Moore med en trillebåre salt. :!: Endret 24. januar 2005 av guezz Lenke til kommentar
kevral Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Nå er jo M4 et assault våpen, som han brukte. Dette våpenet er til militært bruk, ikke jakt Ifølge "Assault Weapons Ban"en som gikk ut i fjor, var AR-15en han brukte IKKE et assault weapon. Slike våpen brukes forøvrig i USA til konkurranse og småviltjakt. Endret 24. januar 2005 av kevral Lenke til kommentar
kevral Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Hvem vil du helst at skal prøve å skyte deg: - En gangsta på crack, med en helautomatisk UZI maskinpistol i hver hånd, på 10 meters hold - En krigsveteran og mangeårig jeger med psykiske problemer, og en enkeltskudds jaktrifle på 300 meters hold ? Ehhh. Uansett så tror jeg at jeg er rimelig død da . Jeg klarer ikke helt å se poenget ditt. Mener du at amerikanerene ikke bare har problemer med våpen, men også med at det er så mange psykopater der? Vel, jeg hadde heller tatt sjansen på et crackhue med et ondt svart militært automatvåpen, enn en skytter i verdensklasse med et sivilt jaktvåpen. Gangsterne klarer jo for pokker ikke engang holde en pistol på en skikkelig måte -- mot dem har man ihvertfall en liten sjanse. Og poenget mitt, selvfølgelig, er at hvilke våpen man får kjøpt er mindre interessant. At USA muligens har mer enn sin dose gærninger, er en helt annen sak.... "Amerikanere er gale" er nok min favoritt-overgeneralisering. Endret 24. januar 2005 av kevral Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 USA har ikke stor folketetthet, men du har rett i at landet har en del store byer. 31 mot Norges 15 innbyggere per km2. Sammenlign folketettheten i hver by i Norge vs. USA, sa ser du at USA er langt hoyere i denne kategorien. Selvfolgelig hvis du inkluderer de store tomme omradene i USA sa blir tettheten mye mindre enn i Norge. Det er jo bare idiotisk. Ta gjennomsnittet pa tetthet i hver by i USA og hver by i Norge, sa er USA 100% garantert langt hoyere i tetthet. Man onsker jo a finne ut tettheten der folk bor, ikke ut i orkenen. Dessuten er det svært vanskelig å sammenligne byer med hverandre ved å ta hensyn til folketettheten. Eksempel New York har nok større folketetthet enn Chicago, men New York har likevel bare 7 mord per 100 000 mot 21 i ChicagoTetthet er bare en faktor. Du ma regne inn alle de andre faktorene samtidig. Det underbygger jo Sexion sin påstand om at økonomiske problemer og fattigdom er en viktig faktor i statistikken, Chicago har et stort ghettoproblem som New York er forskånet fra. er en litt svart/hvit påstand. Det han sier er at alle drapene i USA skyldes: mange våpen, høy folketetthet og økonomiske problemer. De er variabler, refferer da til mitt tidligere innlegg. Alle drapene? Hah, det var ikke det jeg sa. Jeg sa at de faktorene forte til masse mord, ikke at det forklarer alle mord. Kan du kanskje prove a ikke si at jeg har sagt ting jeg ikke har sagt??? - Høy folketetthet: har ikke mye å si, refferer da til mitt tidligere innlegg.Har allerede bombet dette argumentet ditt. - Folk med økonomiske problemer: helt klart en medvirkende årsak, men til hvilken grad? Ta for eksempel København og Oslo. Hovedstaden i Danmark har dobbelt så mange drap sett i forhold til innbyggertallet. Vil dette si at København har et mye større våpenproblem eller større relativ andel fattige? Svaret på dette vet jeg ikke, men det finnes også en annen variabel i denne "ligningen".Kombinasjon av det og andre ting? Dessuten var hensikten med innlegget også å påvise uriktigheter (og fraværet av troverdige kilder) fra Seixons sin side. Eks: Uriktigheter? Nei, var nok logikk som ikke klarte a na deg. Det er bare rent logisk at hoyere tetthet vil fore til hoyere antall drap. Nar folk ikke er innpa hverandre sa mye, er det mindre fare for problemer og slikt. Jeg var forresten ikke sa veldig interessert i kildefremvisning i denne traden siden jeg har tatt denne diskusjonen et par hundre ganger allerede, og har nettopp lagt ut en del om det i Fahrenheit 9/11 traden. Lenke til kommentar
guezz Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Sammenlign folketettheten i hver by i Norge vs. USA, sa ser du at USA er langt hoyere i denne kategorien. Selvfolgelig hvis du inkluderer de store tomme omradene i USA sa blir tettheten mye mindre enn i Norge. Det er jo bare idiotisk. Ta gjennomsnittet pa tetthet i hver by i USA og hver by i Norge, sa er USA 100% garantert langt hoyere i tetthet. Man onsker jo a finne ut tettheten der folk bor, ikke ut i orkenen. Jeg har bevist at folketetthet ikke nødvendig er særlig utslagsgivende, refferer da til sammenligningen mellom Los Angeles og London, men den er selvsagt en variabel. Tetthet er bare en faktor. Du ma regne inn alle de andre faktorene samtidig. Nettopp, og det har jeg kommet inn på i mitt andre innlegg i denne tråden. Det underbygger jo Sexion sin påstand om at økonomiske problemer og fattigdom er en viktig faktor i statistikken, Chicago har et stort ghettoproblem som New York er forskånet fra. Jeg er enig i at det er en medvirkende årsak, altså en variabel. Hvis New York er forskånet fra dette ghettoproblemet, hvorfor hadde da byen nesten like mange drap sett i forhold til folketallet i 1998? Nedgangen skyldes i stor grad politireformen i New York, ikke bare ghettoproblemet! Alle drapene? Hah, det var ikke det jeg sa. Jeg sa at de faktorene forte til masse mord, ikke at det forklarer alle mord. Kan du kanskje prove a ikke si at jeg har sagt ting jeg ikke har sagt??? Det jeg mente var at "ligningen" du startet innlegget med gav inntrykk av at alle variablene var like viktige. Derfor kom jeg med den uttalelsen, og den var ment å sette saken på spissen siden jeg senere i innlegget så at det var ikke det du mente. Høy folketetthet: har ikke mye å si, refferer da til mitt tidligere innlegg. Har allerede bombet dette argumentet ditt. Nei, det har du ikke. Sammenlign Los Angeles med London. En politimester var for litt siden på radion og sa at kriminaliteten var like stor på landsbygda som i byene her i Norge. Dessuten må du huske på at brorparten av alle drap begås av personer i offerets omgangskrets, altså: familie, venner og bekjente. Dette påvirkes selvsagt ikke av om en bor i byen eller på landsbygda! Folk med økonomiske problemer: helt klart en medvirkende årsak, men til hvilken grad? Ta for eksempel København og Oslo. Hovedstaden i Danmark har dobbelt så mange drap sett i forhold til innbyggertallet. Vil dette si at København har et mye større våpenproblem eller større relativ andel fattige? Svaret på dette vet jeg ikke, men det finnes også en annen variabel i denne "ligningen". Kombinasjon av det og andre ting? Er det ikke det jeg skrev? Dessuten var hensikten med innlegget også å påvise uriktigheter (og fraværet av troverdige kilder) fra Seixons sin side. Eks: Uriktigheter? Nei, var nok logikk som ikke klarte a na deg. Det er bare rent logisk at hoyere tetthet vil fore til hoyere antall drap. Nar folk ikke er innpa hverandre sa mye, er det mindre fare for problemer og slikt. Nei ikke nødvendigvis, og årsaken har jeg nettopp forklart. Konklusjon: Jeg er ganske enig i tankegangen din, og jeg vil anbefale deg å lese om igjen mine tidligere innlegg i denne tråden. Spesielt innlegg nr. to som gir et mer nyansert bilde over alle variabler. Du er en dyktig debatant med store kunnskaper, men du kan redusere bruken av og at du ofte latterliggjører andre (:!: ). Gjør heller dette via argumenter. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Jeg har bevist at folketetthet ikke nødvendig er særlig utslagsgivende, refferer da til sammenligningen mellom Los Angeles og London, men den er selvsagt en variabel. OK, la oss se pa disse. London: 13.945.000 mennesker; 16.043 km2 = 869/km2 http://en.wikipedia.org/wiki/London#Population Los Angeles: 9.871.506 mennesker; 10.518 km2 = 938/km2 http://quickfacts.census.gov/qfd/states/06/06037.html London: 80% hvit; 20% minoritetsgrupper Los Angeles: 45% hispanic/latino; 31% hvit; 12% asiatisk; 10% svart Heh. Nei, folketettheten trenger ikke i seg selv a vaere utslagsgivende, men hvis du legger inn etnisk sammensetning sammen med den kan du fa mye rart.... Det jeg mente var at "ligningen" du startet innlegget med gav inntrykk av at alle variablene var like viktige. Derfor kom jeg med den uttalelsen, og den var ment å sette saken på spissen siden jeg senere i innlegget så at det var ikke det du mente. OK, var bare et veldig raskt utkast den ligningen... var ikke for a antydes helt bokstavelig. Mente bare at kombinasjonen av alle av de forte til det jeg sa. Nei, det har du ikke. Sammenlign Los Angeles med London. Just did. Men som jeg sa, er ikke folketett avgjorende, men kombinert med etnisk sammensetning blir det svaert farlig. Dessuten må du huske på at brorparten av alle drap begås av personer i offerets omgangskrets, altså: familie, venner og bekjente. Dette påvirkes selvsagt ikke av om en bor i byen eller på landsbygda! Selvsagt begas flest drap av "bekjente". Hvis disse bekjente bor like ved deg, isteden for milevis unna, kan du nok vedde pa at det har noe a si! I byen er alle veldig naere hverandre, mens folk som bor uti gokk ma langt for a drepe! Hehe, kan tenkes at man kjoler seg ned og tenker seg om for man rekker a komme til de man hadde tenkt a drepe nar man bor ute pa landet, mens i byen er det gjort for man kan tenke seg om. Nei ikke nødvendigvis, og årsaken har jeg nettopp forklart. Ikke nodvendigvis, men det forekommer. Du er en dyktig debatant med store kunnskaper, men du kan redusere bruken av og at du ofte latterliggjører andre ( ). Gjør heller dette via argumenter. Jeg liker a bruke begge smilies og argumenter. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Mer statistikk: Countries by Crime: Murders Våpendebatten minner nesten om alkoholdebatten i Norge. "Det er jo selvsagt andre grunner til at folk drikker enn at varen selges over disk!" Om amerikanerne vil beholde våpenlovgivningen så får de jammen ta konsekvensen av den. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Mer statistikk:Countries by Crime: Murders Våpendebatten minner nesten om alkoholdebatten i Norge. "Det er jo selvsagt andre grunner til at folk drikker enn at varen selges over disk!" Om amerikanerne vil beholde våpenlovgivningen så får de jammen ta konsekvensen av den. Na er ikke den helt oversiktelig, siden de fleste land i verden ikke er med. Norge er ikke med i oversikten engang, hehe. Der ser man at Russland og Ost-Europa er helt pa topp, sammen med Sor Afrika og noen land i Sor-Amerika... Hvis alle land i Sor-Amerika og Afrika var med, hadde nok disse vaert pa toppen ogsa. Og hva har vi til felles i disse landene? Fattigdom. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Da ville det vel være mest naturlig å sammenligne USA med vesteuropeiske land og Canada. Alle fattige i USA lever jo i sus og dus med minst to biler per husstand. Det kan man jo lese i flere tråder her på forumet. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Det er fler våpen per innbygger i norge og sveits enn det er i USA. Våpen er åpenbart ikke hovedproblemet. Sosioøkonomiske forskjeller er derimot det som driver kriminalitet. Jo større forskjeller, jo mer vold og kriminalitet. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Vel vi kan jo gå ut ifra om Norge hadde samme tilgjengelighet av skytevåpen og rett til å bære våpen som man har i USA. Ville det da ført til flere drap, ulykker og økt kriminalitet? Min påstand er uten tvil ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå