co2 Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Diskuterte i en tråd om bruken av våpen i USA, i et amerikansk forum, med folk som liker og eier våpen(håpløst) http://www.veganpeace.com/gun_control/ProblemWithGuns.htm Jeg la fram at tilgjengeligheten av våpen er altfor stor, og en mesteparten av disse våpnene er ikke for jakt, tvert imot, for militært bruk. En sammenlignet det med at flere tusen blir drept i bilulykker, og at vi kanskje burde fjerne dem.. for en idiotisk sammenligning -Noen som har meninger om dette? Lenke til kommentar
highlander Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Herregud, jeg leste nettopp gjennom, jeg reagerte på "suicide". Det var da utrolig mye. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) *******in foreiner complaining about america when he doesnt even live here or hafta deal with our problems. (no offense to you Yoggs i know your not from USA but your cool and you wanna live here.) Do i complain abuot your country or tell you how you should live or what you should own or shouldnt own NO so just dont tell me I have problems b/c you apperently cant keep you nose out of other ppls business, why dont you just go to ethiopia and tell them they should just start eating if they're starving so much, im sure more ppl die over there from starving than ppl die in USA from guns. Foreigners aren't the problem - lots of foreigners are cool. Don't let that 'fox' guy ruin you on people from other places. As we determined earlier, the problem is stupid people. And they self-correct. Just take off all of the warning labels. - yea i know, I just really get pissed when people who dont even live here try to tell us how we should live, it really gets to me, and yea if it wasnt for all the stupid warning labels and stuff to keep dumb ppl alive we wouldnt have a problem. Back when it was survival of the fitest people were hardasses and they were tough and smart, not the stupid to lazy to get a job ppl we have today. Mange av disse våpen interesserte virker ikke så smarte i toppen at det gjør noe EDIT: Fikk nettiopp advarsel for country bashing , har en tendens til det Endret 23. januar 2005 av co2 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 country bashing ??? Lenke til kommentar
kevral Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) As we determined earlier, the problem is stupid people. Vel, han har et poeng der. Problemet er ikke så mye at våpen er tilgjengelig, som at folk er villige til å bruke dem for å drepe. Våpen gjør det lettere, men vil man drepe noen er en øks, saks, brostein, flaske, strikkepinne eller kulepenn mer enn tilstrekkelig. En brødkniv eller et skrujern lager spesielt stygge hull man er nærmest garantert å forblø av. Forskjellen på USA og Norge i denne sammenheng, er at det i USA er tillatt å forsvare seg. Retten for sivile til å eie og bære våpen er nedfelt i grunnloven deres, hvor mye Demokratene enn måtte prøve å nekte for det -- og uten den sivile militsen hadde USA aldri klart å løsrive seg fra England. Men nå er det nesten like høy våpentetthet i Norge og Finland som i USA, uten at vi dreper hverandre like lett for det. Kulturforskjell? Kanskje. Vi er ihvertfall vant til at vi ikke har de facto lov til å forsvare oss. Det hører også med til historien at mesteparten av USA er svært trygt å leve i. Jeg har bodd i utkanten av en millionby i USA noen år, og det er mye -- mye -- tryggere downtown der nattestid, enn i Oslo. Endret 23. januar 2005 av kevral Lenke til kommentar
likferd Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) At selvmordsraten er høy med skytevåpen er vel heller ikke særlig relevant.. Det er nok sine grunner til at folk tar selvmord, men utbredelsen av skytevåpen tror jeg ikke har noe med dette å gjøre. Endret 23. januar 2005 av likferd Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 At selvmordsraten er høy med skytevåpen er vel heller ikke særlig relevant..Det er nok sine grunner til at folk tar selvmord, men utbredelsen av skytevåpen tror jeg ikke har noe med dette å gjøre. Nja, husk at det er veldig mye lettere å ta livet sitt med en pistol! Det er over der og da, noe det ikke er med f. eks. hvis du drukner deg/tar gift. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 At selvmordsraten er høy med skytevåpen er vel heller ikke særlig relevant..Det er nok sine grunner til at folk tar selvmord, men utbredelsen av skytevåpen tror jeg ikke har noe med dette å gjøre. Nja, husk at det er veldig mye lettere å ta livet sitt med en pistol! Det er over der og da, noe det ikke er med f. eks. hvis du drukner deg/tar gift. Tja, er man så langt nede at man klarer å trekke av et våpen mot seg selv, tror jeg nok de klarer å ta en overdose medisiner/hoppe fra en bro og.. Jeg tror ikke man kan skylde på pistolen fordi personen tar selvmord. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 "Gun's don't kill people, people do." Sant det, men ejg tror fortsatt at for en som har alvorlige psykiske problemer så er det mye lettere å ta livet av seg med en pistol enn andre måter. Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 En som vil ta livet sitt bryr seg fint lite om det er en pistol i nærheten eller ikke. Tro meg... Lenke til kommentar
likferd Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 "Gun's don't kill people, people do." Sant det, men ejg tror fortsatt at for en som har alvorlige psykiske problemer så er det mye lettere å ta livet av seg med en pistol enn andre måter. Om man da hadde klart å fjerne alle skytevåpen, og gift/overdose topper statisikken, hva gjør man da? forbyr sovemedisiner? Klart at en pistol kansje er en lettvint måte å ta sitt eget liv, men det er vel mer effektivt å satse på psykiatrisk hjelp enn å fjerne alle farlige ting fra samfunnet.. Man må kurere sykdommen og ikke symptomene vet du Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 -yea i know, I just really get pissed when people who dont even live here try to tell us how we should live. Vet du om de som har skrevet dette var var for Irak krigen? i såfall er det selvmotsigende. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 konklusjon: USA er så ødelagt fra bunnen av at det er ikke stort å gjøre Lenke til kommentar
pebbe Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 At selvmordsraten er høy med skytevåpen er vel heller ikke særlig relevant..Det er nok sine grunner til at folk tar selvmord, men utbredelsen av skytevåpen tror jeg ikke har noe med dette å gjøre. Nja, husk at det er veldig mye lettere å ta livet sitt med en pistol! Det er over der og da, noe det ikke er med f. eks. hvis du drukner deg/tar gift. Tja, er man så langt nede at man klarer å trekke av et våpen mot seg selv, tror jeg nok de klarer å ta en overdose medisiner/hoppe fra en bro og.. Jeg tror ikke man kan skylde på pistolen fordi personen tar selvmord. Hva ville du foretrukket? Å finne noen nær deg livløs i sengen med masse pillebrett rundt seg, eller med hjernen smurt utover veggene. I førstnevnte er det ihvertfall en mulighet for gjenoppliving. De fleste selvmordsforsøk gjennomføres som ett rop om hjelp da. Leste i avisen her om dagen at leger er høyt representert på selvmordsstatistikken. En grunn til det kunne være at de visste bedre enn andre hvordan man tar livet av seg. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Men nå er det nesten like høy våpentetthet i Norge og Finland som i USA, uten at vi dreper hverandre like lett for det. Det var vel litt å ta i. Ser du på http://www.smallarmssurvey.org/ så finner du en versjon av tallene. Ellers skal det legges til at USA har et mylder av forskjellige statlige, føderale og lokale regler. Det er lettere å kjøpe våpen legalt i Norge enn i New York, samtidig er det forholdsvis lettere å kjøpe våpen i Texas enn i Norge. De stedene som markerer seg i negativ retning på krimnalitetsstatistikken, typisk LA og Chicago er også de stedene med de strengeste våpenlovene, Illnois er en av delstatene hvor det ikke er lovlig å bære våpen, California er strengt regulert. http://www.packing.org/state/index.jsp/illinois Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Hva sier lovverket om å kjøpe våpen i en delstat, og innføre det i en annen? Må man være registrert borger i en delstat for å få kjøpe våpen der? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Hva sier lovverket om å kjøpe våpen i en delstat, og innføre det i en annen? Må man være registrert borger i en delstat for å få kjøpe våpen der? Jeg har en mistanke om at det forutsetter en viss byråkratisk prosess. Lenke til kommentar
kevral Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Det var vel litt å ta i. Ser du på http://www.smallarmssurvey.org/ så finner du en versjon av tallene. Har du en direkte link til en oppdatert statistikk over våpentettheten i de forskjellige landene? Jeg går kun fra hukommelse nå, men mener bestemt å huske at Finland har nesten like høy prosent av husstandene som har våpen (IKKE det samme forholdstallet som antall våpen per innbygger!) som i USA. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 yea i know, I just really get pissed when people who dont even live here try to tell us how we should live, Og dette kommer fra en amerikaner Nei, helt seriøst. Amerikanerene har tradisjon for at alle kan bære våpen og det står i grunnloven deres. Så spørsmålet er vel om grunnloven bør endres og der er det nok langt fra nok oppslutning til å få det gjennomført. Om det noen gang skal endres, så tror jeg ikke det blir i vår levetid ihvertfall. Men forhåpentligvis for amerikanerene sin skyld så begrenser man hvilken våpen det er mulig å kjøpe. Lenke til kommentar
kevral Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 (endret) Men forhåpentligvis for amerikanerene sin skyld så begrenser man hvilken våpen det er mulig å kjøpe. Hvem vil du helst at skal prøve å skyte deg: - En gangsta på crack, med en helautomatisk UZI maskinpistol i hver hånd, på 10 meters hold - En krigsveteran og mangeårig jeger med psykiske problemer, og en enkeltskudds jaktrifle på 300 meters hold ? Jeg gjør også oppmerksom på at "sniperen" som gikk berserk fra bagasjerommet på bilen sin, brukte et våpen som var fullt lovlig mens de onde "assault weapons" var forbudt i USA. Og at udyrene fra Columbine High kunne gjort nøyaktig like stor skade med bøylerepeterende jaktrifler ("Cowboy-Winchestere") og litt skytetrening. Og at i Norge, hvor man ikke har lov til å forsvare seg, har man problemer med å behovsprøve våpen som er laget primært for å skyte mennesker. I USA, hvor man har lov til å forsvare seg, kunne man ha behovsprøvet (om de drev med slikt) slike våpen. I mange delstater er det kun snakk om rent rulleblad og et pistolkurs, før man får tillatelse til å bære skjult våpen, nettopp for selvforsvar. Og uansett: "If guns kill people -- why are we the ones to get punished" ..... Endret 23. januar 2005 av kevral Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå