Gå til innhold

HL2 18+ Hva synes dere om aldersgrensen?


Anbefalte innlegg

Syns 18 er litt for drøyt. Det blir flere og flere familier som får pc i huset.

Og flere og flere barn begynner å spille spill i ung alder.

 

Men så kan man spørre hvorfor de har 18+?

Og så kan man spørre seg selv om det er en god nok grunn.

 

Tror egentlig at Norge er litt for overhysterisk når det gjelder aldersgrenser.

Norge har ikke skikkelig stattestikk over hvor mange som blir påvirket av slike spill.

 

 

Nei, jeg stemmer for 16. Eller kanskje 14 hvis det hadde vært mulig...

Endret av Newt32
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men tilbake til zombieslaktingen. Enhver 16-åring (og 13-åring for den saks skyld), vil normalt sett ikke ta skade av litt overdreven fiksjon.

bare de rundt dem, når disse 13-åringene (og rundt den alderen) begynner å leke HL2 eller hva det måtte være, i stua, som om de lekte cowboy & indianer. Kjenner uheldigvis noen av de der, og kan tenke meg det er slik mangen andre plasser og.

 

 

Men så har man det at om de setter ned aldersgrensen fra for eks. 18 år, pga folk som klager og syter av den hele tiden, til 16 år, så kommer automatisk folk til å fortsette og/eller begynne å klage på at grensen burde være 14 år, helt til for eks. HL2 får 3+ grense (hvis man setter det litt på spissen). Ett sted må man altså sette grensen, uavhengig om det var mer eller mindre voldelig enn noe annet, det er vel forsåvidt ikke kun vold som har noe å si.

Endret av TRS
Lenke til kommentar
Uff, må jeg forklare det?

Når man ser på slummen i HL2 minner det veldig mye om de jødiske gettoene under WW2, ikke spessielt hyggelig å se at et par sitter å griner over når alt skal slutte. :no:

Vel, jeg tror alle ser mye verre bilder på nyhetene hver dag.

 

OG, det er mange filmer som skildrer den jødiske gettoen under 2. verdens krig som bare har 12 års aldersgrense. (som f.eks. "Pianisten"(Ta det med ro, den er ikke like kjedelig som tittelen tilsier, den er faktisk svært spennende))

 

Selv er jeg 16 år, og ble mildt sagt forskrekket når jeg ble bedt om å vise legitimasjon på el-kjøp. Skal det virkelig være like strengt å kjøpe spill/filmer, som alkohol og tobakk? Et sted bør grensen gå, og el-kjøp utmerker seg negativt. Jeg fikk heldigvis kjøpe spillet når jeg gikk opp på en mindre spillbutikk. Der ble jeg anbefalt spillet på det varmeste, og ble nærmest påtvinget spillet. Litt av en forskjell, eller....

Jeg spurte faktisk etter spillet i informasjonen på el-kjøp, og de sa ingenting om jeg ikke var gammel nok, bare at det var et supert spill.....

 

QUOTE (DezTruckTor @ 25/01/2005 : 20:26)

Men tilbake til zombieslaktingen. Enhver 16-åring (og 13-åring for den saks skyld), vil normalt sett ikke ta skade av litt overdreven fiksjon.

bare de rundt dem, når disse 13-åringene (og rundt den alderen) begynner å leke HL2 eller hva det måtte være, i stua, som om de lekte cowboy & indianer. Kjenner uheldigvis noen av de der, og kan tenke meg det er slik mangen andre plasser og.

 

Ehh....nei. Jeg tviler sterkt på at elever ved en ungdomsskole springer rundt i stua og leker Half Life 2. Og om det, er det egentlig så mye veere enn cowboy og indianer?

Lenke til kommentar
Jeg fikk kjøpt det som 15-åring, spurte ikke om noe:p

Da kjøpte du det ikke på el-kjøp......

Uansett så er det en anbefalt aldersgrense. Er ikke slik at butikken kan bli straffet for å selge HL2 til en 13åring. (Slik som med feks tobbak)

 

Men noen butikker velger å ikke selge til personener under 18år. En av grunnene er at de kan til stadighet få forledre på nakken som ikke akkurat er glade for at du solgte spillet, og at guttungen har mareritt om natten og ikke får sove.

 

Men det finnes og butikker som ikke bryr seg om anbefalt aldersgrense.

Lenke til kommentar
Ehh....nei. Jeg tviler sterkt på at elever ved en ungdomsskole springer rundt i stua og leker Half Life 2. Og om det, er det egentlig så mye veere enn cowboy og indianer?

så fordi de går på undomsskolen så er de automatisk voksne da mener du? Hvis du vet hva en fjortiss er så har du sikkert noenlunde peiling på hva jeg snakker om, ikke alle disse oppfører seg slik kun i spill, noen tar det med seg vekk og til sin virkelige verden, det var det jeg siktet til. Om det er verre enn cowboy og indianer har ingen relevanse, det var bare noe jeg sammenlignet med for å få frem et lite poeng, men saken er at uansett hvor mye folk syter, så vil andre, yngre folk fremdeles fortsette å syte for å få aldersgrensene ned til sin alder, derfor må de sette grensen et sted, selv om aldersgrensen kanskje er lavere i et annet land.

Endret av TRS
Lenke til kommentar
Ehh....nei. Jeg tviler sterkt på at elever ved en ungdomsskole springer rundt i stua og leker Half Life 2. Og om det, er det egentlig så mye veere enn cowboy og indianer?

så fordi de går på undomsskolen så er de automatisk voksne da mener du? Hvis du vet hva en fjortiss er så har du sikkert noenlunde peiling på hva jeg snakker om, ikke alle disse oppfører seg slik kun i spill, noen tar det med seg vekk og til sin virkelige verden, det var det jeg siktet til. Om det er verre enn cowboy og indianer har ingen relevanse, det var bare noe jeg sammenlignet med for å få frem et lite poeng, men saken er at uansett hvor mye folk syter, så vil andre, yngre folk fremdeles fortsette å syte for å få aldersgrensene ned til sin alder, derfor må de sette grensen et sted, selv om aldersgrensen kanskje er lavere i et annet land.

Vel, det er ikke så mange årene siden jeg var i den alderen, og ærlig talt tviler jeg sterkt på at noen på den alderen holder på med virtuell HL2. (Se for deg noen fortisser som hopper rundt på gulvet som de små froskeliknende skapningene, men en slenger dem rundt med gravity gun). Forstår du hva jeg mener. Det går ikke an å leke skikkelig HL2, og om man får det til, så blir det ikke noe verre enn f.eks. ringenes herre....

Lenke til kommentar

for å si det på en annen måte, snørrvalper på 13 år er mer mottaglige når det gjelder fiktivt innhold (selv om de ikke tar skade av det, eller skader andre), enn en person på 18, dette har jeg opplevd selv, opptil flere ganger, unger som løper rundt med softgun på åpen gate i nabolaget, som om de nettopp hadde dratt nesa ut av et spill (ikke det at foreldrene er noe bedre som lar dem løpe rundt med disse tingene). Dette kan jo selvfølgelig være bare her, men det tviler jeg på.

 

 

Det som er tingen er at, mentalt ustabil eller ei, så er det enkelte som tar det litt lengre enn "mannen i gata" (det kan du ikke krangle på iallefall), og da bør aldersgrensen settes et sted, om det er veiledende, eller lovlig bindende.

 

 

Får å klargjøre det hele, det er ikke om folk leker ditt eller datt jeg legger fokus på, det jeg vil frem til er ganske enkelt er at aldersgrensene er der for en grunn, men noen har problemer med å forstå det. Med en gang de ser en grense som er for høy så sier de, "men det var da ikke så voldelig", "et spill med mer vold hadde lavere grense" eller lignende, det er ikke alltid det er volden som er den eneste faktoren.

 

Og når det gjelder HL2 så regner jeg med det er pga Zombie greiene i Ravenholm, + litt mer at grensen ble så høy her til lands, + at myndighetene eller hvem det er som setter grensene i Norge, tror at det er like mangen mentalt forvirrede folk her til lands som i USA, England, og andre land der folk dreper hverandre pga spill (dette er ikke engang ofte, selv om det skjer alt for ofte).

Endret av TRS
Lenke til kommentar

TRS: Du snakker om 13 åringer, og om at grensen ikke burde settes ned fordi den må settes et sted, betyr det at grensen må være akkurat 18+? Er du sikker på at den ikke like gjerne burde ha vært satt til 16+ fra starten av? Da hadde det ikke vært snakk om å sette ned grensen, noe som foresten aldri ville ha skjedd uansett, det er like sannsynlig som at en dommer ombestemmer seg for et straffespark eller et rødt kort 10 min etterpå.

 

Jeg mener at med det innholdet som er i spillet, inkludert Ravenholm, så ville 16+ vært en passende grense. At 13-åringer ikke trenger å ha så godt av det, det er en helt annen ting.

Lenke til kommentar
jeg mente ikke at den nødvendigvis måtte være 18+ i dette tilfellet, og jo, jeg kan garantere at hadde det vert 16+ og en 15 åring ikke hadde fått kjøpt det så hadde han/hun begynt å whine om at grensen burde være lavere

Ja, sett at aldersgrensen var 16+ da, og kids begynte og whine som du sier, hva så? Ville noe ha skjedd? Det jeg snakker om er hvilken aldersgrense spillet burde ha. De som eventuelt måtte syte for det får bare syte da, ingen gjør noe med det uansett.

Lenke til kommentar

Er selv 16 og reagerer lite på ''grafiske volden'' i verken HL2 eller Doom3, syns imidlertid at domm 3 fortjener 18+ pga den psykotiske feelingen det er i spillet som kan skremme ethvert sart sinn fra sans og samling. (fantastisk grafikk på begge spillene, med unntak av korridorene i doom 3, noen enige?)

Solider of Fortune 2 er et spill jeg syns fortjener 'mature' ratingen mye mer enn HL2!

Lenke til kommentar
Se for deg noen fortisser som hopper rundt på gulvet som de små froskeliknende skapningene, men en slenger dem rundt med gravity gun). Forstår du hva jeg mener. Det går ikke an å leke skikkelig HL2, og om man får det til, så blir det ikke noe verre enn f.eks. ringenes herre....

Ahahahahaha. :!:

Utmerket svar!

Viss min fjortis bygde en 'strider' eller konstruerte en modell av gravity gun så hadde jeg belønnet han for sin kreativitet, ikke sendt han på sinnsykehus! :w00t:

Lenke til kommentar

Personlig så mener jeg at 18+ er et alt for drøyt merke på HL2..Greit jeg er 20, og ble også litt svett i boxeren av Ravenholm, men der stoppa det også...

 

Så kan vi jo komme inn på Norge og aldersgrenser.Jeg ser mange trekker frem ringens herre her, og jeg er evi enig. Er HL2 et 18års spill, så er LOtR ihvertfall en 16års triliogi.. Mamma mente sådann at det burde vært 20, da hun ikke liker å se på at noen blir kappet hodet av så det svarte blodet spruter, men det får være hennes sak.

 

BottomLine:

Voldlig sett er LOtR værre enn HL, da du mer eller mindre bare skyter findene/sprenger dem i HL, mens i Lotr så kappes de og kvestes.. Altså litt mer grotesk.. Og jeg vet ikke hva slags aldersgrense Alien vs Predator hadde jeg? Det var ihvertfall ikke 18!Og den er ikke mye værre enn HL! (Nå var HL litt mer underholdene ;))

Lenke til kommentar

Eg og ein kompis sku kjøpa half life på elkjøp siden det bare kosta 300 kr der, når me sku betala så spørte kjerringa kor gammle vi var, 17 sa me og då sa hu at då kunne ikkje hu sella da til oss.

 

Men han kompisen fekk låv til og ringe heim til mora si og hu måtte snakke med elkjøp kjerringa.. Då var det greit.. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...