Gå til innhold

Apple iBook ?

xist

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge vurdert og skaffe meg en bærbar pc kun tilegnet skolearbeid.

Jeg har kikket veldig mye på apple sine pc'er, da de har et upåklagelig flott design, og jeg har hørt mye bra om de.

Jeg lurer derfor på om jeg kan få høre noen erfaringer fra folk her.

Denne laptopen skal da altså kun brukes til skolearbeid. Dvs tekstbehandling og noe internett.

PS: Jeg har kikket på den billigste modellen (12,1")

Mvh

Christoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Perfekt!

Passer ypperlig til skule-arbeid. Er jo mindre enn skule-boka, og har ca fem timers batteri-kapasitet, treng derfor ikkje straum uttak. Bråker heller ikkje. Og med den flotte designen så drar det ikkje berre nerde-damer (kanskje det var drøm det ?)

Endret av Denethor
Lenke til kommentar

Heisann!

Det er alltid en heftig diskusjon mellom pc- og mac-brukere om hva som er best. Noen av pc-brukerne kommer sikkert til å fraråde deg å kjøpe mac, bare vent og se :D . Personlig skal jeg snart bestille en Powerbook, tror jeg, venter bare litt på grunn av de heftige ryktene som går om oppgraderinger på Powerbooken.

Tror iBooken vil passe perfekt til ditt bruk. Går du på skolen, eller studerer du? De fleste studiesteder har støtte for mac, dvs at de har en del programvare som kan lånes. Likevel tror jeg ikke du trenger mer enn de programmene som følger med på kjøpet. Selv om det nå finnes Office (må kjøpes) til Mac som skal være kompatibel med pc, kan det likevel være småting som ikke er helt kompatible. Hørte at mac-versjonen hadde problemer med å åpne en word-fil fra pc som inneholdt rammer. Vet ikke om det var et spesialtilfelle eller ikke. Likevel bagateller, fra mitt synspunkt. Bare så du er klar over det.

Ellers finnes det mange mac-forumer slikt som dette hvor du kan spørre om alt mulig rart...

Mvh

Locinho

Lenke til kommentar
Det er alltid en heftig diskusjon mellom pc- og mac-brukere om hva som er best. Noen av pc-brukerne kommer sikkert til å fraråde deg å kjøpe mac, bare vent og se :D

Ja :p

Jeg vil råde deg til å heller kjøpe deg en datamaskin. Har ingenting imot apple eller deres maskiner. Jeg ville iallefall kjøpt en bærbar pc. Da har man litt flere muligherer med tanke på spill, programmer, oppgraderingsmuligheter. ;)

Men skulle du velge Apple Ibooken ( :love: ) tror jeg du gjør et bra kjøp :thumbup: Vurderte denne selv da jeg kjøpte meg maskin, men valgte heller å bli slave under Bill Gates og hans Microsoft diktatur.

Ellers kan jeg nevne at Apple OS'et (husker ikke hva det heter) er mye finere enn MS XP.

Acon :cool:

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg tenkte på mac'en var at jeg ikke skulle spille noe som helst på den, og den så og si kun skulle brukes til tesktbehandling osv.

Derfor er design osv ganske viktig for meg

Og prisen på 12" ibooken er jo utrolig deilig! :)

Lenke til kommentar
Ellers kan jeg nevne at Apple OS'et (husker ikke hva det heter) er mye finere enn MS XP.

Jepp, OSX Panther som det nå heter, har et utrolig fint utseende. OSX Tiger er på vei, og skal vel bli sluppet en gang i 2005. Dersom du har ADC-medlemskap (må være student), vil du få kjøpt iBook med 10% rabatt, og få OSX Tiger i postkassa gratis :yes: når den blir sluppet...hvis jeg ikke husker helt feil :whistle: .

Likevel vet jeg ikke om det er lurt å benytte seg av ADC-rabatten på en iBook...dette er en rabatt du kan bruke EN GANG I LIVET, så det er kanskje bedre å kjøpe noe dyrere enn en iBook. (Får 20% rabatt på en Powerbook f.eks.).

Du kan lese mer om det på forumet til mac1.no.

Lykke til med kjøpet (uansett hva det blir)!

Mvh

Locinho

Lenke til kommentar

Også, om jeg bestiller fra apple.com/no .. så sender de ikke fra norge gjør de det? for jeg vil helst ha den levert så snart som mulig, da særemne nærmer seg med stormskritt...

Også, hvordan er apple i samarbeid me den PC.. som i ett hjemmenettverk, hvordan er det å koble den opp mot internett via pc'er osv?

Endret av xist
Lenke til kommentar
Også, om jeg bestiller fra apple.com/no .. så sender de ikke fra norge gjør de det? for jeg vil helst ha den levert så snart som mulig, da særemne nærmer seg med stormskritt...

Også, hvordan er apple i samarbeid me den PC.. som i ett hjemmenettverk, hvordan er det å koble den opp mot internett via pc'er osv?

Har du brukt ADC-rabatten på iPoden? Så du virkelig betalte 99$ for å få 10% rabatt på en iPod? Er du sikker på at du ikke bare brukte vanlig studentrabatt?

Hmm...særemne? Tipper du går på videregående? Da kan du umulig ha fått ADC-medlemskap :D . Et alternativ er å kjøpe ibook på eplehuset. Da får man 5% slik man også får på applestore hvis du er student/videregåendeelev (hvis jeg ikke husker feil). Hvor er du fra? Finnes eplehuset i oslo, trondheim og ålesund. Husker ikke om det er flere i farta. Ellers går det an å kjøpe på officeline...

Mvh

Locinho

Lenke til kommentar

Eplehuset er vel nå også i Bergen om jeg ikke husker feil . En annen tinger at Eplehuset i forhold til mange andre bruker Apple sine priser og legger ikke til noe "ekstra" fortjenste .

Husk en ting til og det er at det nok ikke lønner seg med RAM fra Apple men jo mer ram i maskinen du har jo bedre er det så en ekstra Kingston 512 eller Crucial (husker ikke nøyaktig betegnelse som funker best på disse to ) lønner seg nok i lengden .

Lenke til kommentar
Eplehuset er vel nå også i Bergen om jeg ikke husker feil . En annen tinger at Eplehuset i forhold til mange andre bruker Apple sine priser og legger ikke til noe "ekstra" fortjenste .

Husk en ting til og det er at det nok ikke lønner seg med RAM fra Apple men jo mer ram i maskinen du har jo bedre er det så en ekstra Kingston 512 eller Crucial (husker ikke nøyaktig betegnelse som funker best på disse to ) lønner seg nok i lengden .

Jepp, stemmer det! Glemte Bergen :D . Dersom du lurer på åssen ram du bør ha i iBooken, ta en titt her:

Ram til Mac

Siden dollarkursen er så lav som den er, er det en del som bestiller ram fra USA. Tror egentlig det ikke er noe betydelig dyrere å bestille fra Komplett eller andre nettbuttikker. Uansett, ta en der jeg linker til...

Mvh

Locinho

Lenke til kommentar
Det er alltid en heftig diskusjon mellom pc- og mac-brukere om hva som er best. Noen av pc-brukerne kommer sikkert til å fraråde deg å kjøpe mac, bare vent og se :D

Ja :p

Jeg vil råde deg til å heller kjøpe deg en datamaskin. Har ingenting imot apple eller deres maskiner. Jeg ville iallefall kjøpt en bærbar pc. Da har man litt flere muligherer med tanke på spill, programmer, oppgraderingsmuligheter. ;)

Men skulle du velge Apple Ibooken ( :love: ) tror jeg du gjør et bra kjøp :thumbup: Vurderte denne selv da jeg kjøpte meg maskin, men valgte heller å bli slave under Bill Gates og hans Microsoft diktatur.

Acon :cool:

Ikke sammenlign X86 med Windows på samme måte som du sammenligner PPC med Mac OSX.

Det finnes alternative operativsystem for PC(x86) :realmad:

Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt!

Det eneste spørsmålet jeg har igjen da, er hvordan en mac fungerer i et windows nettverk...

Skolen min kjører i alle fall dette, og her hjemme har vi 3 windows pc'er allerede.

Vil det gå fint å koble opp macen min mot inet i dette nettverket og å overføre filer fra pc til mac.

Mvh

Christoffer

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...