Gå til innhold

Støydempingsmatter, biltema eller microplex?

Anbefalte innlegg

Har sufta litt rundt å kikka... Noen her ser veldig lovende ut....

Alternativ:

1

2

3

4

Mattene skal brukes i et Coolermaster Stacker kabinett...

Noen erfaringer?

Vurderer veldig alternativ 1...

Edit:

Leif :roll:

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt. 1 funker vel best men det er ikke lim på baksiden av disse og du vil nok slite litt med å få plass til den på alle veggene i kabinette pga tykkelsen.

Jeg bruker alt2 og det funker bra, blir et helvete å fjerne de igjen da hvis du ikke skal ha de lenger.

Lenke til kommentar
alt 1 ser jo ok ut, men er gasnke tykke da, og 40 db demping er bullshit. Kanksje på noen få frekvenser, men ikke i praksis. Litt skeptisk til dempeplaster som er 1 cm i bredde, skal teoretisk sett dempe dårlig under ca 8000 hz, og det er neppe gunstig.

AtW

At de demper opptil 40db(A) ser jeg ikke bort i fra iom at det er ment for bil! De oppgir naturligvis ikke hvor mye de demper i en PC :roll:

Lenke til kommentar
alt 1 ser jo ok ut, men er gasnke tykke da, og 40 db demping er bullshit. Kanksje på noen få frekvenser, men ikke i praksis. Litt skeptisk til dempeplaster som er 1 cm i bredde, skal teoretisk sett dempe dårlig under ca 8000 hz, og det er neppe gunstig.

AtW

At de demper opptil 40db(A) ser jeg ikke bort i fra iom at det er ment for bil! De oppgir naturligvis ikke hvor mye de demper i en PC :roll:

40 dbs dempning for så ynne porøse absorbenter over ett meningsfyllt frekvensområde høres nærmest mirakøløst bra ut synes jeg. Det hadde vært veldig populært i hus og liknende med slike matter om det hadde vært tilfellet.

Forøvrig er dempningsevnene til mattene de samme i en bil som en kabinett. Men biler har muligens(?) frekvenskomponenter som dempes bedre av akkurat denne matten.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jepp... Venter bare på kabinettet nå, så jeg kan ta noen mål...

Skal mattene festes inni kabinettet, mellom HK og HK plata, eller på døra bak HK plata?

Vurderte nå faktisk 3cm`eren der jeg har plass, og de foliegreiene der det ikke er så god plass.. :)

Stackeren har jo en del viftehull, men det vil vel hjelpe å dekke de flatene hvor det ikke er noen hull?

*grønn på støydemping*

Lenke til kommentar
Jepp... Venter bare på kabinettet nå, så jeg kan ta noen mål...

Skal mattene festes inni kabinettet, mellom HK og HK plata, eller på døra bak HK plata?

Vurderte nå faktisk 3cm`eren der jeg har plass, og de foliegreiene der det ikke er så god plass.. :)

Stackeren har jo en del viftehull, men det vil vel hjelpe å dekke de flatene hvor det ikke er noen hull?

*grønn på støydemping*

Ja, det vil hjelpe, spesielt på høye frekvenser, bare ikke forvent noen mirakler. Støydemping har en tendens til å hjelpe bare litt om du har en ganske bårkete maskin (dvs den hjelper bare litt om maskinen er stille også, men fles mer).

AtW

Lenke til kommentar

Etter hva jeg hører fra chieftech`en nå, uten matter, er det en høyfrekvent lyd eller 2... Også har man jo seff den naturlige suselyden fra diverse vifter...

Tror det vil hjelpe godt å få vekk den høyfrekvente lyden, for suselyden er ikke plagsom for øret...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

mitt stacker kabinett kom på posten i dag..

så ja hva skjer?

hvordan ble støy demplinga?

jeg har bestilt papstvifter somjeg bytter ut med dem orginale

så var dem tom forviftestyringen jeg skulle ha

så den får jeg ta når den kommer

regner med at det fixer det meste

hvordan har du tenkt å plassere mattene i fronten?

den er jo åpen opp hele

Lenke til kommentar

Lite penger for tia, men tenker det kommer mer etter lønning.

Har i værtfall satt inn 2 ekstra HDD moduler..

Viftene i disse var såpass stillegående at jeg ikke har bytta dem ut, men vil ha noe kraftigere så hastighet kan økes ved behov..

Metallgitterene foran på diskmodulene har jeg tatt vekk for å minske støyen.

Ellers er vel vifta på skjermkortet det eneste som er plagsomt om natta.. Bare en dyp brumming fra resten av kabinettet... Tror ikke støymatter vil ha no effekt pga kabinettet er helt åpent foran, men det vil tiden vise. Skal prøves.

Sidedøra kan jo heller ikke dekkes særlig til, pga den schvæære åpninga til vifte.. :roll:

Lenke til kommentar
Lite penger for tia, men tenker det kommer mer etter lønning.

Har i værtfall satt inn 2 ekstra HDD moduler..

Viftene i disse var såpass stillegående at jeg ikke har bytta dem ut, men vil ha noe kraftigere så hastighet kan økes ved behov..

Metallgitterene foran på diskmodulene har jeg tatt vekk for å minske støyen.

Ellers er vel vifta på skjermkortet det eneste som er plagsomt om natta.. Bare en dyp brumming fra resten av kabinettet... Tror ikke støymatter vil ha no effekt pga kabinettet er helt åpent foran, men det vil tiden vise. Skal prøves.

Sidedøra kan jo heller ikke dekkes særlig til, pga den schvæære åpninga til vifte.. :roll:

Åpninga på siden er jo bare å dekke til om du ikke vil bruke den. Venter i spenningen på Stackeren min selv, forsendelsen kom som to kolli, men posten har klart å dele den opp, så en del kom i går, og den andre ikke kom i går. Hvis den ikke er der når jeg drar på posten i dag så blir jeg arg.

Men nok om det. Støydempning på sidene vil nok funke litt det også, slipper du refleksjoner fra kntene av kabinettet o.l. Men det er ett problem at det er åpent foran ja.

AtW

Lenke til kommentar

For støydemping av kabinett ville eg heller valgt asfaltmatter. I kabinett med fleire HD, CD/DVD ++ blir det for ein del vibrasjonsstøy i heile kabinettet, som gjerne forplantar seg vidare i golvet og. Spesielt på golv av betong eller med hard parkett på. Skumgummimatter hjelper vel ikkje så altfor godt mot dette. Asfaltmattene har ei vekt på 7,5 kg pr. kvadrat, så det blir ein del ekstra vekt i kabinettet som vil absorbere betydelig av denne ressonansen.

Sjekk side 6 av 7 på denne linken, produkt A for desse asfaltmattene http://test.bilxtra.no/documents/101-112%20komfort.pdf

Ein pakke med 4 plater a 500x400x4 mm kostar 275kr.

Sjekk http://www.cdcardic.no/cdcardic/default.asp?pgid=24 for å finne forhandlar.

Alternativt har www.bilguss.no dei same asfaltmattene enkeltvis til 64kr per plate.

Skal sjølv ha slike matter i Stacker kabinettet når eg bestiller ny data straks.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest alle innleggene, men kan fortelle deg at alternativ 2 ikke duger. Disse platene hindrer LYDGJENNOMTRENGNING, men tar ikke opp støy. Disse reflekterer mesteparten av støyen til den finner veien ut gjennom ventilasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...