Gå til innhold

Betaling for webdesign


Anbefalte innlegg

Jeg svarte ut fra de erfaringer jeg har gjort i løpet av temmelig lang tid i gamet. På NEWS er det ofte ungdommer som spør om kritikk på websider de har laget. Og veldig ofte er fakta slik:

Designmessig er de flinke. Men de aner ikke et fnugg om hva design kombinert med bedriftsprofil og kommunikasjon er. I tillegg benyttes ofte elementer som gjør sidene altfor tunge å laste. De fleste bedrifter som ønsker å få laget websider mangler kompetanse til å oppdatere dem skikkelig, og da bør en lage et interface for dette.

Videre har vi noe som heter standarder, og en side laget i Front Page holder ikke disse standardene. Jeg ville aldri betalt 5 - 10.000 for en webside laget av "amatører" for så å oppdage at den ikke holder mål. Da er det bedre å bruke 20 - 30.000 på profesjonelle folk, eller personer som vet hva de snakker om.

 

Når du selger en tjeneste, bør du være ansvarlig nok til å levere det du tar betalt for. Her er et eksempel på at de som laget siden ikke aner hva de driver med.

 

For øvrig synes jeg ikke du er den rette til å mistenke meg for å "trekke slutninger". Jeg kom med mine tanker rundt dette - særlig biten med å drive firma. Jeg har selv undersøkt mulighetene for å gjøre det, men fant ut at det ikke lønte seg.

En annen ting du bør gjøre, er å lese retningslinjene. Bit deg merke i punkt 1, så skjønner du hva jeg mener. Slike surmagede oppstøt kan du holde for deg selv!

 

For øvrig kan jeg ikke se at jeg har opptrådt usaklig i denne tråden. Det ser du av mine påfølgende postinger.

 

Jeg banner deg ikke i denne omgang, men advarer deg for å ha strukket retningslinjene, punkt 1, temmelig langt. Flere slike vil medføre utestengning.

 

-moderator og forumbruker yummy-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ganske ironisk da at yummy har en link til en side som han har laget og som, unnskyld meg, er bare bås! Bilde av en katt som er angrepet av "halo" (hvite pixler :razz:) og dårlig layout...Jaja, så ser du..alle kan gjøre feil her i livet, og jeg må innrømme at noe av arbeidet i portfolioen din er veldig bra. Men det er altså bare for å understreke at ingen er "udødelige" og at alle må begynne en eller annen plass. Jeg for min del synes det er utrolig at du fikk noen som helst kunder ut ifra den siten, men hva vet da jeg? Jeg er bare en dum tenåring som liker å holde på med webdesign :razz: GL folkens!

Lenke til kommentar

Vel, jeg har aldri sagt at design er min sterke side. :smile: Men sjekker du sidene mine i en validator (står link på sidene), ser du at de er korrekt kodet. Forresten er ikke sidene mine særlig oppdaterte. Det blir klattarbeide, og en plass for å teste ut ideer. Finner jeg på noe, tester jeg det på hjemmesiden min. Funker det, kan jeg benytte det på andre sites.

 

Kundene mine får jeg fordi jeg tilbyr en gjennomtenkt og tilpasset løsning. Design kommer i annen rekke. Jeg synes det er lettest å finne på design når jeg har en konkret profil å arbeide ut fra.

http://hinux.hin.no/~vidarf/near/ Denne siden, for eksempel, har et brukbart design. Sidene har stått stille veldig lenge, men vi får se nærmere nyttår når vi skal lage raketter igjen. Uansett, designideene er hentet fra Høgskolen. Det har lite med raketter å gjøre, men det har med HiN å gjøre.

 

Min personlige webside ligger noenlunde brakk hva design angår. Som student har jeg ikke så mye tid til å pusle med den - særlig ikke nå som jeg er siteadmin på overklokking. Men takk for den lille "stikkeren". Det inspirerer til litt tenkearbeid. Og det var på langt nær så spydig som forrige person...

 

Ha en fin dag! Og gled dere til Overklokking får nytt design / ny layout. Jeg får hjelp av en _virkelig_ dyktig designer til det...

 

Hilsen Vidar Fagerjord, aka. yummy.

Lenke til kommentar

Hehe, vel bekomme! :razz:

 

Men som sagt, designet på noen av de andre sidene du har laget er veldig bra! Keep up the good work. I de større webdesign studioene er det jo flere folk som gjør forskjellige ting, men tanke på programmering, databaser, selve designet, konsept tenkning, etc..Å jobbe med webdesign på større basis krever ikke at man må være altmuligmann :smile:

Lenke til kommentar

Apropos betaling vs. arbeid med PC-relatert: naturalier i form av øl/ vin anbefales !

 

Ørten burker Carlsberg Sort Guld og Casillero del Diablo '98 er et utsøkt betalingsmiddel, og kommer på toppen av config. Win2k/ hyggelig frokost og oppkopling med gjenstridig modem :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-19 23:47, en mann skrev:

Unnskyld hvis jeg trenger meg inn i denne flotte diskusjonen. (WEb sider er gøyt å holde på med), men jeg har lyst å gi dere et tips.




- Hvor enn jeg surfer på nett, vinner sider som er spikka i flash, ALLEr best. Se på den siden... eller, det er ikke noe side, DET ER ET SPILL (med innhold på linje med en valig webside).


Noen ser på flash som leketøy, jeg tenker business.



Tøff første gang man er inne på den, men tenk om en side som hw.no hadde vært slik?

 

Det hadde blitt ganske kjedelig i lengden.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Eg fekk 1 500kr for eit enkelt databasesystem med ein spørreundersøkelse, der eg tok 100 kr timen. Dette var medrekna alle konsultasjonar med kunden, osb.. Om eg hadde teke normal konsulentpris, som er omlag 500-800kr timen, så ville dette jo vore uoverkommelig. No er jo eg som sagt ein privatperson, men det er nok ein betydelig sum å tene på å ein pris litt under snittet, men sjølvsagt må ein ha litt erfaring og dyktighet i tillegg.. :smile:

Lenke til kommentar

Apropo webdesign så er det riktig at skal man lage en website som skal brukes i bedriftssammenheng, gjerne med intranett også, bør brukbarhet tilegnes pri. 1. Dvs minst mulig dhtml og "flash" lignende effekter, så enkel navigering som mulig, sidene skal være så små at de bør ta max 10 sek å laste over isdn osv osv osv. Webdesing basert på Jakob Nielsen siden prinsipper pleier som regel å funke bra i bedriftssammenheng. Se http://www.useit.com/ . Kanske en ide å lese litt mer om dette hvis man er usikker??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Snakker vi om design eller webutvikling?

 

Design lages i Adobe Photoshop, alt tegnes og illustreres der. Så "klipper" du opp siden i Image Ready. (slicing)

 

Steg II er å programmere den med det som skal være der.

 

- Noen bruker bilder fra ScanPix Norge, men disse koster flesk. Dette er for profesjonelle som lager sider etter firmaets profil. Bildene koster nok noen tusen kroner men fordyper firmaets profil på nettet. Sett en rørlegger uten rør på hjemmesiden er jo dumt?

 

Webdesigner enkelt når du kan det, men det er SVÆRT vanskelig å selge. Du kommer til å gå konk før du får solgt 10 sider! har endelig kompetanse selv men har laget bare 10-15 sider

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg synes kommentarene til yummy var helt på sin plass. Kanskje litt syrlig, men det er viktig å poengtere at du faktisk _skal_ kunne litt om emnet før begir deg ut å designer web sider for penger. Vil anta (håpe) at thomasr faktisk har litt peiling, men likevel var det sikkert mye i yummy's post som var interessant å vite om. Forøvrig har jeg selv drevet å designet enkelte sider på hobby baser i flere år. Selv om jeg føler jeg kan mye i forhold til de (fleste) som kommer på dette forumet og vil ha feedback på sidene sine, så skal det en god del til før du kan ta penger for å utvikle noe sånt....

 

Forresten, yummy, hvis du har non sider å vise til som du har designet så vil jeg gjerne se dem. Liker å "utvide" horisonten ved å se på sider som faktisk er designed av folk som har peiling :)

 

Mine to cents...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...