Gå til innhold

Virker Athlon XP-M 2400+ på VIA KT333?

Stylpe

Anbefalte innlegg

Nå klarer jo kortet FSB på 166 da :) Hvor mye, eller om han kan justere multiplier vet han vel selv, men kortet støtter XP3000+ med 166MHz FSB noe som skulle tilsi at han klarer MP på 13. Da sitter han jo på en 3000+, det er jo ikke så ille :)

Ja, men som sagt, XP-M har en default FSB på 133 Mhz, og VIA KT333 bruker en dividerfunksjon(1:2:4 for default FSB 133 Mhz og 1:2:5 for default FSB 166 Mhz ), så da er det fult mulig at alt over 133 Mhz blir overklokking av PCI/AGP...

Det faktum at man kan stille MP opp til 15 betyr ingenting, kortet har 4 bits FID, noe som gir maks 12,5 på prosessorer med åpen MP, mens en f.eks. en XP 3000+ som har en fast MP på 13, allikevel vil få MP 13, siden den har det "by default".

Samme gjelder for FSB, du vil i praksis ikke kunne stille den så høyt som 220 Mhz, da du vil "sprenge" AGP/PCI lenge før!

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Du har ett VIA-kort -- "steingammelt" KT133-brikkesett i tillegg..

Selv om BIos tillater overklokk til FSB220 stiller jeg meg tvilende til at du kan klokke så veldig mye, men du må jo bare prøve.. Og i denne forbindelse er en XP-M helt klart det beste valget..

Jeg har "tuklet" en god del med VIA-kort for Socket-A.. KT133, KM400 og KT600.. og ingen av dem er noe særlig å klokke med annet enn i "divider-sprang"..dvs. 133, 166, 200 hvorav kun chipset > 133 ofiselt støtter 166 og 200.

Da det (som du sikkert vet) ikke er noen AGP/PCI-lock på noen av VIA chipset (til socket-A og socket-478) kan du i praksis ikke klokke mye (bortsett fra 133->166->200) uten å risikere å ødelegge annen hardware i maskinen.. Har "poffa" ett skjermkort med CoreCell (MSI) bare så du er advart... Ellers funka jo mitt Epox EP-8KRAI greit med FSB174 (og DDR333) men det er jo i praksis ikke mye overklokk.. (Kjører nå FSB200 helt greit med XP2500+@3200+).

Vurderer å anskaffe en XP-M selv for litt mer seriøs klokking på ett nForce 400 kort.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...