Gå til innhold

Virker Athlon XP-M 2400+ på VIA KT333?

Stylpe

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden (alternativet var webshop-kategorien), men endte opp her da det ser ut som om flere leser her.

Jeg er på jakt etter en Barton 2500+. "Ha ha, det er umulig" tenker du vel. Ikke helt, jeg har nesten funnet en to ganger på Bruktmarked.no, men den ene var solgt, og den andre selges bare med hk, minne og hele pakka.

Så jeg lurte på om dere har noen lure triks i ludo for å spore opp en slik prosessor, f.eks. andre bruktmarkeder, venner og bekjente e.l. Jeg har allerede trålet gjennom QXL, Finn.no, Kelkoo og som sagt Bruktmarked.no, uten det store hellet. Og det er jo ingen webshoper som har den lenger heller.

Grunnen til dette er at jeg har lyst til å oppgradere grafikkortet, et Ti4200, til et 6800GT, men er redd resten av systemet blir for stor flaskehals. En venn av meg, Cilveran, laget en tråd om dette som mer eller mindre bekreftet min mistanke, og jeg ble rådet til å skaffe et 6600GT i stedet. Men ett av prinsippene mine er 'skal det være, så skal det være'. Planen er å vente to gpu-generasjoner til før jeg oppgraderer hele maskina, altså når GeForce 8000 eller noe kommer.

På forhånd tusen takk!

EDIT: Tittel endret fra "Leter etter Barton 2500+" til "Virker Athlon XP-M 2400+ på VIA KT333?"

Endret av Stylpe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men kan du ikke bare kjøpe en sempron?

Derfor sa jeg det om HKet. Som en liten ekstra begrunnelse for å kjøpe Barton. Jeg var inne på linken, men var enig i at de var en smule dyre

BaX: Seriøst? Jeg gir deg 650,-

Ah! Såg ikke det om å kjøpe sempron...

Jeg selger den nok dessverre ikke. Eller, vis du spanderer et AMD 64 system på meg, da skal du få den! :p

Lenke til kommentar
Kjøp en XP-M fra Netshop eller itbutikken

Får vel ikke så stor glede av en slik på et VIA KT333 chipset... :ermm:

Jo, den har ulåst multiplier. Det er jo en av gledene ved XP_M :D

Det Fiesta mener er vel kansje at det ikke støtter AMD XP - M?

Edit: Eller er det klokkingen du mener?

Endret av BaX
Lenke til kommentar

Har lest lenge på denne guiden på Overklokking.no nå, og etter hva jeg kan forstå, så er ikke dette noe annet enn det eneste riktige valget. Jeg visste ikke om dette, og takker og bukker for at dere fortalte om det.

Sida jeg linket til med oversikt over hvilke cpuer hket støtter har ikke oversikt over XP-M-cpuer (naturligvis), men Overklokking.no-guiden påstår at den kan brukes i de fleste hk, og eldre cpuer som Palomino og Thoroughbred kjører på samme fsb, og de står listet som OK. Så det burde ikke være noe problem.

Det er den dyrere som har 1,35V, da den har modellnr FJQ4C, i motsetning til FQQ4C som er 1,45V. Den med 1,35V er bedre å overklokke. Har jeg forstått dette riktig?

Da er jo eneste problemet at den ikke er på lager før om et par dager. Og kanskje at vifta mi, som er av typen Silent Twin, gjerne ikke er omtalt som verdens beste til overklokking. Kan dere anbefale ei billig og grei vifte også? :innocent: Skal kjøpe noe stæsj på Microplex og, så hvis de har bedre vifter så si gjerne fra. :thumbup:

Igjen tusen takk for raske og supre svar!

Edit: Vil bare påpeke at vifta kan støye så mye den vil, da jeg har 8 andre vifter i kabinettet :p

Endret av Stylpe
Lenke til kommentar
Kjøp en XP-M fra Netshop eller itbutikken

Får vel ikke så stor glede av en slik på et VIA KT333 chipset... :ermm:

Jo, den har ulåst multiplier. Det er jo en av gledene ved XP_M :D

Ja, jeg VET den har ulåst MP, jeg har en selv! :roll:

Men er det noen som VET hvordan den ter seg på et VIA KT333 chipset?

Den har egentlig en default FSB på 133 Mhz, og med Åpen MP kan man risikere at 12,5 x 133(1662 Mhz, XP 2200+)....?

Samt at alt over FSB 133 Mhz muligens kan resultere i overklokking av AGP/PCI...

Dette er bare antagelser fra min side, da jeg ALDRI har prøvd denne kombinasjonen av CPU og chipset, så andre som har prøvd MÅ GJERNE "arestere" meg, men som sagt, jeg redd for at denne kombinasjone KAN bli et problem! :cry:

Lenke til kommentar

Sitter i BIOS nå (poster her fra slaptopen), og den tillater etter sigende en mp på 15x. FSBen kan forøvrig jekkes opp til 220 MHz i 1 MHz-steg. Jeg har oppdatert BIOSen tidligere, men det kan være det har kommet en ny en etter det også, det skal jeg sjekke med én gang ^_^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...