Gå til innhold

Harware.no teamet - stopper negative weberfaringer


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM
Det er jo bekrefet nå at nettbutikken ikke kan gjøre noe annet enn å sjekke erfaringen. IKKE noe annet.

Derimot kan HW.no fjerne det, men IKKE netshoppene.

Les gjerne hele tråden  :!:

Nettbutikkene kan jo gjøre mer enn å sjekke erfaringer også, de kan jo holde erfaringer tilbake

så lenge det er grunn til å holde erfaringen tilbake ja..

er ikke akkurat snakk om at nettbutkkene kan holde negative erfaringer som "gisler"...hvis en representant fra nettbutikk x ser at en erfaring som muligens er basert på løgn kommer til å bli stemplet på hw.no, så er det jo bare rettferdig at nettbutikk x skal ha mulighet til å kontrollere om denne kunden i det hele tatt eksisterer i deres arkiver, hvis personen ikke gjør det så blir erfaringen aldri lagt ut på nett.

 

hva er egentlig problemet med dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stadig poster her som indikerer at folk har oppfattet at butikkene har mulighett il å regiigere/sensurere erfaringer. Jeg har til nå i tråden ikke sett dette utrykt fra andre enn forumbrukere som spekulerer i hvorvidt det er tilfelle eller ikke. Det som har blitt sagt er at de har tilgang til å lese anklagelsene og uttrykke protest dersom de mener at anklagelsen er feilaktig.

 

Det er veldig fint at man har en erfaringsdatabase der kunder kan legge in posetive og negative erfaringer. Og det er viktig at disse erfaringene forblir ærlige og usensurert. Problemet er at vi hr utallige eksempler på at personer som ikke er kunder har lagt inn negative erfaringer på webshoper. Det er dette problemet man vil tli livs ved å la webshopene verifiser hvorvidt dette er en kunde eller ikke. Som sagt det er viktig at kundene får uttrykke sine meninger, men det er vel så viktig at falske anklagelser lukes vekk. Begge deler er like viktig for at databasen skal være verdt plassen den har på serveren.

 

Dersom hw.no ikke hadde noe system for å ungå falske anklagelser kan faktisk butikkene gå til sak basert på tapt inntekt grunnet publisering av falske anklagelser. Det er faktisk det viktigste punktet i yttringsfriheten at man ikke har lov til å si ting om personer/bedrifter uten at det er grunnet. Offentlig ugrunnet sværting av person eller bedrift (falske webshop anmeldelser) er faktisk lovstridig.

 

Ikke at jeg tror noen webshoper kommer til å gå til sak, men jeg påpeker det bare for å vise hvorfor hw.no må ha en dialog mellom webshoppene og anmelder før de publiserer slike erfaringer. Når vi i tilleg vet at vi har slike tilfeller burde det være enda klarere hvorfor de har et slit system. Glem heller ikke at et annet tiltak er full registrering med navn/telefonnummer/epost, så dersom en webshop benekter en anklagelse har hw.no mulighet til (og plikt til) å kontakt anklager og ikke bare ukritisk slette brukererfaringen.

Lenke til kommentar

*knekke fingre*

 

La oss nå ikke miste aspektet av hva denne tråden koker ned til - poenget er ikke om hvorfor webshop'er har anledning til å se weberfaringer før de legges ut - men hvorfor dette ikke er tilgjengelig for alle deltakere i denne guiden?

 

Hw.no har alltid blitt nødt til å gå på en knivegg - på den ene side brukerene og på andre siden webshop'er. Hw.no er avhengige av begge for å overleve, men vi som brukere må også kunne stole på det vi leser. Det er hevet for enhver diskusjon at mye av innholdet i webshoperfaringer er veldig bias og svart/hvit og må i beste fall taes med en stor klype salt. Det er jo nettopp derfor hw.no har prøvd å bedre denne delen med å ta med webshop'ene i "godkjenningen" av erfaringene slik at de groveste "feilene" kan bli luket bort og vi brukere sitter igjen med relevante erfaringer. Nå er det uklart enda om Netshop er priviligert og har tilgang til funksjoner de andre webshop'ene ikke har. Amund ga så vidt jeg så ikke noe konkret svar på dette.

 

Jeg vil personlig tro at denne erfaringen har kommet netshop til øret gjennom bekjentskap og "hear-say" over internett og ikke en egen super-funksjon som netshop egen og alene har tilgang til.

Lenke til kommentar

Først en innrømmelse: Jeg har ikke lest hele tråden

 

At hw.no har en slags godkjennelsesording med nettbutikkene finner jeg meget besynderlig.

Dette legger interessene for nettbutikkene foran brukerne. Og det kan ikke forklares med annet

enn at de ønsker et best mulig samarbeid med sine annonsører.

 

Og dette indikerer at dere ikke har redaksjonell frihet, men er pålagt føringer der negative erfaringer må godkjennes av nevnte webshop.

Presseetisk er dette mildt sagt på kanten, for å ikke si langt over.

 

Godkjenner webshoppene også positive erfaringer? Hvilken "kvalitetskontroll" ligger der.

Selv om intensjonen er å luke bort feilaktige erfaringer, så må jeg si at denne praksisen er meget ugrei.

Og dette fører til at i hvertfall jeg ikke stoler på Erfaringer mer.

 

Hvis noen skal gå gjennom erfaringer, så skal det skje på redaksjonelt vis, og kun av hw.no.

Lenke til kommentar

Syntes att dette er helt utrolig att web shoppene skal kunne gå inn og påvirke erfaringene brukere legger inn. Hvordan skal Hardware Norge vite med sikkerhet når foreksempel Netshop sier att denne erfaringen ikke er riktig. Er jo rene østblokk kommunisme over det jo. :no:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

NÆMMEN I GUDS NAVN OG RIKE!

hvis dere ikke har lest noe som helst av det som står av fakta, vennligst ikke kom med innlegg..

 

les side 1,2,9 og 10.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Hvis noen skal gå gjennom erfaringer, så skal det skje på redaksjonelt vis, og kun av hw.no.

 

så da skal altså de få ansvarlige i hw.no få tilgang til alt av materiale fra hver eneste nettbutikk, slik at de så kan godkjenne erfaringene, noe som vil ta såpass lang tid at hele opplegget blir ubrukelig.

 

les innlegget til xell, han forklarer det hele på en utmerket måte.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

Jeg har en kamerat som fikk en negativ karakter slettet 2 ganger fra multicom i webshopguiden, før han klagde og fikk tilsendt begrunnelsen fra hw.no

 

Multicom hadde faktisk prestert å lyve hw.no rett opp i ansiktet, ved å påstå at nevnte person ikke var kunde hos firmaet..

Etter at hw.no fikk tilsendt innloggingsinformasjon til multicom sine sider, fikk de se at han faktisk VAR kunde og hadde handlet det som saken gjaldt, og karakterer ble da publisert.

 

Jeg er faktisk rystet over at et godt kjent firma kan bruke slike taktikker for å fjerne negative karakterer. Håper de kansje på at flesteparten ikke orker å klage til hw.no?`

 

I ettertid har ivertfall både jeg og han vanskeligeter for å stole på webshoperfaringene til multicom. Ikke at de nødvendingvis er feil, men at der kansje mangler en god del negative kararakterer. Jeg synes ivertfall det er mystisk at det er omtrent like mange negative karakterer på multicom, som det var personer som stemte imot Saddam Hussein for noen år siden..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

systemet er i utvikling, er jo en selvfølge at i fremtiden så skal ingenting kunne slettes før det har blitt 100% klargjort at innlegget er usant.

 

men når det gjelder multicom saken..brukte han den samme informasjonen i brukererfaringen som han har brukt på multicom ? kan lett oppstå misforståelser der.

Lenke til kommentar

Dette er en viktig debatt med tanke på Webshopguidens troverdighet.

 

Nå bør hw. teamet oppdatere retningslinjene sine....

 

Dette er fra 2002, og tydeligvis ikke godt nok..

Topplistene

 

Vi har en toppliste for hver kategori med de 10 beste generelle og de 5 beste spesialiserte webshopene, rangert etter lesernes innsendte erfaringer. Oppføring på en av topplistene forutsetter at webshopen har minst 10 innsendte erfaringer over det siste halve året.

 

Her burde det også stått at:

 

"hardware.no påtar seg ikke ansvar for innsendte erfaringer, de erfaringene må stå for den enkelte innsenders egen regning. Hardware.no forbeholder seg retten til å fjerne negative erfaringer" :tease:

Lenke til kommentar

Dette var da voldsomt. Når det gjelder brukererfaringene, er det helt i orden at de kvalitetssjekkes. Mye useriøst som hadde ødelagt en ellers fin webshopguide! Skjønner veldig godt at webshopene ikke vil ha drøssevis med useriøs drittslenging. Hva om man oppga e-post og fikk mail om erfaringen ikke ble godkjent - med begrunnelse? Det hadde jo ordnet en god del. Ellers velger jeg å holde meg utenfor konflikten. Innlegget er mer på generelt grunnlag. :no:

 

Ting tas jo helt ut av proporsjoner... :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg for min del har satt meg inn i saken.

 

Men for å gjøre det helt tydelig, og ikke det spor morsomt:

 

Det som burde stått i retningslinjene er:

 

"Hardware.no er ikke ansvarlig for innsendte erfaringer.

Hardware.no forbeholder seg retten til å fjerne innsendte erfaringer som kan bevises som usanne, som er sjikanøse/usaklige eller som bryter norsk lov."

 

Ett eller annet slikt burde stått der.

Leserne av "webshopguiden" må iallefall få vite at innleggene siles.

 

Sånn. Tok du den?

Lenke til kommentar
systemet er i utvikling, er jo en selvfølge at i fremtiden så skal ingenting kunne slettes før det har blitt 100% klargjort at innlegget er usant.

 

men når det gjelder multicom saken..brukte han den samme informasjonen i brukererfaringen som han har brukt på multicom ? kan lett oppstå misforståelser der.

Ja, han brukte samme navn på karakteren som på bestillingen selvsagt. Det kom også klart fram i mailen fra multicom som han fikk tilsendt av hw.no, at det var samme person det var snakk om.

 

Det er jo selvsagt mulig at multicom roter noe ernormt, men de bør ikke være SÅ slapp at de får samme karakteren slettet 2 ganger med en feiltagelse isåfall..

 

Dette fører i verste fall til HELT feil karakter på webshopguiden, da jeg ikke tror det er mange som er like standhaftige som min venn, og mange gir nok bare opp.

Lenke til kommentar
Dette var da voldsomt. Når det gjelder brukererfaringene, er det helt i orden at de kvalitetssjekkes. Mye useriøst som hadde ødelagt en ellers fin webshopguide! Skjønner veldig godt at webshopene ikke vil ha drøssevis med useriøs drittslenging. Hva om man oppga e-post og fikk mail om erfaringen ikke ble godkjent - med begrunnelse? Det hadde jo ordnet en god del. Ellers velger jeg å holde meg utenfor konflikten. Innlegget er mer på generelt grunnlag. :no:

 

Ting tas jo helt ut av proporsjoner... :hmm:

Fornuftig innlegg.

 

En ting vil jeg kommentere: Hva tenker Netshop sin representant på når han kommenterer jobbsøknader???

 

* note to self * Aldri søk jobb hos netshop. :no:

Lenke til kommentar
Dette var da voldsomt. Når det gjelder brukererfaringene, er det helt i orden at de kvalitetssjekkes. Mye useriøst som hadde ødelagt en ellers fin webshopguide! Skjønner veldig godt at webshopene ikke vil ha drøssevis med useriøs drittslenging. Hva om man oppga e-post og fikk mail om erfaringen ikke ble godkjent - med begrunnelse? Det hadde jo ordnet en god del. Ellers velger jeg å holde meg utenfor konflikten. Innlegget er mer på generelt grunnlag. :no:

 

Ting tas jo helt ut av proporsjoner...  :hmm:

Fornuftig innlegg.

 

En ting vil jeg kommentere: Hva tenker Netshop sin representant på når han kommenterer jobbsøknader???

 

* note to self * Aldri søk jobb hos netshop. :no:

Ja, det var en tanke korttenkt, enig der. Prøver å se bort fra det som anses som "privat" i denne tråden, og det kommer ikke noe godt ut av å "flame" Netshop for dette. Det burde vært ordnet opp i privat, men det ble nå engang slik. Nå ble det gjort et vanvittig stort poeng ut av at lesererfaringene sjekkes før de legges inn, men etter mitt synspunkt er dette helt nødvendig for at webshopguiden skal være pålitelig. Det hadde imidlertid ikke vært dumt om man fikk klar beskjed om erfaringen ikke ble godkjent.

 

Denne enkeltsaken får Netshop og OC ordne opp i selv :) Det var jo egentlig bare en misforståelse ser det ut til...

Lenke til kommentar

Bare et lite forslag til Hardware.no: Om en brukererfaring blir utsilt av webshop eller av hw.no-crewet, bør en begrunnelse sendes til den oppgitte e-mail-adresse hver gang slik at brukerne blir klare over at det har skjedd.

 

Jeg har levert inn flere webshop-erfaringer (de fleste med topp- eller rett under toppkarakter da, men uansett), men har så vidt jeg vet ikke sjekket om de har blitt utsilte eller ikke: hvorfor skulle jeg? Så en mail til bruker vil være til stor hjelp, for å forhindre ting som den multicom-saken nevnt over.

 

Ellers vil jeg påpeke at alle postere bør lese igjennom alt stoffet her før de kommenterer noe.

Lenke til kommentar

Etter min mening har webshopguiden like stor faktisk betydning som innringerspørsmålene på Holmgang og Dokument2.

 

Så lenge ikke utvalget av de som stemmer/poster erfaringer er basert på annet enn slump, så er det da vel ikke mulig å vektlegge resultatet??

 

Helt siden første gang webshopguiden kom har jeg vært skeptisk, nettopp fordi graden av seriøsitet har variert så mye (og snittet åpenbart ligger under pari)

 

Dersom Amund og resten av gjengen klarer å sette ut i praksis de ideene de har, så kanskje det kan bli en brukbar funksjon, men inntil da er hvertfall jeg skeptisk.

 

Mitt tips er at det må bli "vanskeligere" å legge inn brukererfaringer, slik at ikke de som nettopp var kjøpt den "C00leste n000b mp3 playeren" eller noe sånn gidder å poste nettopp den "erfaringen".

 

Som Amund nevnte, et minimum må være logging av IP og fullt navn. Folk som ikke er villige til å signere et utsagn bør ikke få vektlagt sin meningsytring.

 

DrE

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...