Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips for å lindre Migrene

co2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du har hatt et migreneanfall 3 dager i strekk, nærmer du deg trolig slutten på lidelsene, da det er svært sjeldent et anfall døyer i over 72 timer.

Når det gjelder metoder som demper symtomene, finnes det uheldigvis ikke særlig mye du kan gjøre selv. Du kan lindre smertene med varme eller kalde omslag, og i det hele trekke seg tilbake og eventuelt legge seg og sove.

Medikamenter og reduksjon av anfallshyppighet kan også være nyttig, men dette er noe du bør ta opp med legen din. Den utløsende faktoren kan blant annet finnes ved å føre journal, der man lettere kan se sammenhengen til alle anfallene.

Lenke til kommentar
Legg deg ned ;)

Det virker i vertfall. Har migrene hver dag selv..

Eller "slapp" av i øynene og ta det med ro.

Hvis du (som meg)) lider av migrene, så burde du vite at det ikke bare hjelper å legge seg ned litt og slappe av i øynene....

Migreneanfall er ikke noe i nærheten av en normal hodepine, men kan beskrives mer som å få en stor kniv kjørt inn i hodet og vridd rundt. Mange blir kvalme og kaster opp, mens andre faktisk besvimer av smerten. Du kan bare glemme å se på TV/Pc-skjermen, for da kjennes det ut som om noen stikker den samme kniven inn gjennom øyeeplene dine ! :dribble:

For min egen del er det eneste som hjelper å legge meg i sengen, ha det mørkt og stille og ikke minst å sove - foruten tablettene (Maxalt Rapidtab. 10 mg) selvfølgelig.

Hvis du seriøst mener at du har migrene, så bør du oppsøke legen din på mandag. Der får du veiledning, medisiner og blir kanskje sendt til en spesialist for analyse.

Paracet er bare tull ved slike plager ! Det eneste som kan lindre/utsette at anfall av "normale" medikamenter er noe som inneholder ibuprofen, som tynner ut blodet litt slik som f.eks. Ibux.

Som sagt hvis du seriøst tror at det er migrene du har, så skru av skjermen, legg deg, og kom deg til legen på mandag.....

Lenke til kommentar

Jeg har vært å scannet hode å blablabla som liten å fått bekreftet at jeg har migrene.

Men paracet hjelper om det tas ganske tidlig. Liker ikke tanken på å ta medisiner som tynner ut blodet, virker liksom litt risky.

Men jeg liker derimot vinteren, når det er kaldt og greier. For om sommeren så kan jeg bli svimmel, blind på ene øyet og nesten besvime

:no:

Lenke til kommentar
Jeg har vært å scannet hode å blablabla som liten å fått bekreftet at jeg har migrene.

Men paracet hjelper om det tas ganske tidlig. Liker ikke tanken på å ta medisiner som tynner ut blodet, virker liksom litt risky.

Men jeg liker derimot vinteren, når det er kaldt og greier. For om sommeren så kan jeg bli svimmel, blind på ene øyet og nesten besvime

:no:

Jeg kan garantere deg at Ibux er langt mindre skadelig enn Paracet som i lengden tærer fryktelig på leveren og nyrerne. Ibuprofen tynner som sagt ut blodet, men ikke så mye at det er farlig. Da hadde de ikke solgt det reseptfritt på apotek, i butikker og til og med på bensinstasjoner.

Jeg var skeptisk selv inntil kjæresten min fortalte meg at for at det skal være noe som helst i nærheten av farlig, så må inntaket ligge rundt 10 pk. i en munnfull. Da kan blodet bli så tynt at det pipler ut gjennom huden og så blør man i hjel. Forøvrig den mest brukte metoden å ta selvmord på, men det er en annen sak.

Hun er utdannet kjemi-ingeniør og har bla. jobbet på Rettstoksiologisk Inst. (Folkehelse Inst.) og som metodespesialist ved Dopingseksjonen på Aker (som mottar prøver fra bla. WADA), så jeg føler meg trygg at det hun sier er riktig.

Jeg er forøvrig enig med deg om at vinteren er best med tanke på temperaturen. Kjiipern å miste synet og nesten besvime da.... Føler meg heldig som slipper det, og du har min FULLE sympati !

Litt "off topic", men hvordan går det i forhold til bilkjøring ? Selv har jeg ved et par anledninger blitt svimmel og dårlig på jobb. Da har jeg blitt kjørt hjem fra av snille kollegaer, som mente jeg ikke burde kjøre selv, noe de hadde helt rett i.....

PS ! Så lenge Paracet fungerer greit for deg, så skal du selvsagt fortsette med det ! Ville bare si at Ibux er det eneste som virker for meg.

Endret av fredster
Lenke til kommentar

Virker heldigvis som om jeg er ferdig med migrene.

Har bare litt vanlig skallebank igjen.

Etter at jeg fikk fjerna den skranglete galleblæra mi har jeg ikke hatt ett eneste anfall! Viktigste utløsende faktor hos meg var nok massivt søvnunderskudd over flere år pga at jeg våkna av smerter hver gang jeg snudde meg.

Føler med dere som sliter med den møkka.

En ting er å ha "vondt". (Forsåvidt ille nok)

Men når man stadig må bryte avtaler, eller etterhvert unngår å inngå avtaler;

Torpederer sosiale relasjoner fullstendig!

(Aæshj, nok syting fra meg for i dag. )

Fikk en gang noen piller som het Brexidol.

Mener å huske det virksomme stoffet er det samme som i Paracet, bare i større dose. Fungerte for meg.

Men er sirkuset først igang er det stort sett bare mørkt, stille og søvn som hjelper.

"Legge seg ned" var ren tortur for min del, men jeg hadde en ganske god lenestol.

Husker jeg kollapsa med hodet i dass noen ganger.

En annen ting du kan prøve er å hyle nedpå en stor kopp kruttsterk kaffe (er vel tett innpå et kjerringråd, men jeg leste en gang en ikke fult så tvilsom forklaring).

Forebygging kan også virke.

Prøv å få en oversikt over evt. matvarer du reagerer på.

Nok søvn er veldig viktig.

God fysisk form har flere positive sider utover det rent selvfølgelige:

-kan virke forebyggende

-om anfallene allikevel kommer er man kjappere på beina igjen etter at det er over.

Lenke til kommentar
Legg deg ned ;)

Hvis du (som meg)) lider av migrene, så burde du vite at det ikke bare hjelper å legge seg ned litt og slappe av i øynene....

Migreneanfall er ikke noe i nærheten av en normal hodepine, men kan beskrives mer som å få en stor kniv kjørt inn i hodet og vridd rundt. Mange blir kvalme og kaster opp, mens andre faktisk besvimer av smerten. Du kan bare glemme å se på TV/Pc-skjermen, for da kjennes det ut som om noen stikker den samme kniven inn gjennom øyeeplene dine ! :dribble:

For min egen del er det eneste som hjelper å legge meg i sengen, ha det mørkt og stille og ikke minst å sove - foruten tablettene (Maxalt Rapidtab. 10 mg) selvfølgelig.

Hvis du seriøst mener at du har migrene, så bør du oppsøke legen din på mandag. Der får du veiledning, medisiner og blir kanskje sendt til en spesialist for analyse.

Paracet er bare tull ved slike plager ! Det eneste som kan lindre/utsette at anfall av "normale" medikamenter er noe som inneholder ibuprofen, som tynner ut blodet litt slik som f.eks. Ibux.

Som sagt hvis du seriøst tror at det er migrene du har, så skru av skjermen, legg deg, og kom deg til legen på mandag.....

Det jeg sa. Mer eller mindre

Lenke til kommentar

Migrenene ja..... ja det er noe eg kjenner godt.

Først så må du kvitte deg med paracet drittet. Ibux er knall effektiv. Det andre er at en liten siesta når det er på sitt verste pleier som oftest å gjøre susen og da spesielt hvis du tar en 30min-1time's siesta 30min etter at du tok en ibux. :thumbup:

Lenke til kommentar

jeg er så heldig at jeg kanskje bare har 1 anfall i månden... blir ihvertfall sånn at jeg ser masse sånne hvite "prikker" på synet, og så får jeg en helvetes hauværk. Spekkulerer enda litt på hva som forårsaker anfallene... men tror det har noe med stress og gjøre... ihvertfall for meg... ihvertfall så fikk jeg anfall en dag etter at jeg hadde vært ute på byen og handlet, så måtte jeg skynde meg på jobb for og ikke komme forsent...

Jeg har enda ikke vært til legen med dette... men min mor er veldig plaget med migrene (hun har anfall nesten hvær dag). Så jeg får låne medisin fra henne... og det hjelper faktisk, men bare hvis du tar det helt i begynnelsen av anfallet...

husker ikke helt hva medisinen heter... men det er i hvertfall sånne "suge" tabeletter som ligger i en sånn blå liten plast-boks.

hehe.... husker engang jeg sykla fort som faen for og komme meg hjem og ta medisin, og som nevnt over så får jeg masse sånne hvite prikker på synet, så jeg ser nesten ikke en dritt.... tror du faen ikke jeg klarte og trynet i grøfta pga fettsjiten :p litt morsomt og tenke på i ettertid ;)

Lenke til kommentar

husker ikke helt hva medisinen heter... men det er i hvertfall sånne "suge" tabeletter som ligger i en sånn blå liten plast-boks.

Jeg tror det er de samme som de jeg har fått, som heter "Maxalt Rapidtab.". Tilsatt litt peppermynte for å slippe "medisinsmaken"....

Lenke til kommentar

jeg går til sengs med en gang jeg får slike uskarpe "flekker" på det objektet jeg ser på.

føles etterhvert ut som om at noen river ut øynene mine. jeg blir i samme øyeblikk kvalm, svett, mister synet på ene øyet og får delvis tunnelsyn.

etter en time eller to kaster jeg opp, da merker jeg med en gang en lettelse på hodeverket.

med en gang du merker at noe er på gang, så ta Ibux/Paracet.

Endret av nord
Lenke til kommentar
Legg deg ned ;)

Migrene er ikke bare litt hodepine gutt.

Fikk et saftig migrene anfall på skolen, måtte gå hjem et kvarter før dagen var omme, og når jeg kom hjem spydde jeg.

Det begynte med at synsfeltet ble dekt av en slags aura (som visstnok skal være en "preview" til hodepinen og det som verre er). Hadde problemer med å fokusere, deretter kom den enorme hodepinen, kvalmen og svimmelheten. Hodepinen var grusom, en av de verre. Er heldigvis ikke plaget av migrene, så får bare håpe på det beste.

Det som var utløseren her var mest sannsynlig for lite mat og væske, for lite søvn og for mye stress.

edit:

Lommelegen

btw: Kasta i meg en paracet og dro en siesta på senga, var helt topp etterpå igjen.. eneste litt groggy.

Endret av Chris88
Lenke til kommentar

Jeg kom faktisk over en diskusjon om migrene engang, der det ble sagt at det forskes på at de som har migrene faktisk kan ha et hull i hjertet.

Testen var blitt utført på et mindretall av personer der det viste seg at flere av dem hadde hull i hjertet, følgen ble operasjon og tror faktisk det skal ha julpet.

Skal se om jeg finner noe info om det.

Fant det : http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=262900

Endret av zuco~
Lenke til kommentar
Jeg kom faktisk over en diskusjon om migrene engang, der det ble sagt at det forskes på at de som har migrene faktisk kan ha et hull i hjertet.

Testen var blitt utført på et mindretall av personer der det viste seg at flere av dem hadde hull i hjertet, følgen ble operasjon og tror faktisk det skal ha julpet.

Skal se om jeg finner noe info om det.

Fant det : http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=262900

Ja, startet en annen tråd på det.

Jeg konkluderte med at jeg heller får krepere uvitende enn å operere :roll:

EDIT: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=363171&hl=

Endret av co2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...